Mijn dreumes van 20 maanden heeft altijd veel gespuugd. Hij heeft (nu nog) een neusmaagsonde en eet/drinkt zelf helemaal niets. Veel spugen hoort vaak bij kindjes met sondevoeding. Maar als hij spuugt zijn het altijd kleine beetjes (varierend van 5 tot 3 cc). En meestal alleen als hij ziekig is. Dat ken ik van hem. We zitten nu alweer weken in een 'spuugvrije' periode. Maar gisteravond heeft hij in bed zijn hele voeding uitgespuugd (hij krijgt tussen 19 en 23 de grootste portie van de dag ca. 300cc). Dus ik dacht gelijk 'buikgriepje'. Dat heerst. Onder de douche gedaan, bed verschoond en getroost en daarna ging hij weer lekker slapen en heeft de hele nacht doorgetukt. Vanmorgen was hij weer super vrolijk en ging de eerste portie (70cc) er zonder problemen in. Daarna maar gewoon naar de creche gebracht. Maar dit ken ik dus van hem niet. Spugen zonder aanleiding zeg maar. Jullie wel?
hoe dat zit met sondevoeding weet ik niet mijn onze zoon heeft wel vaker sochtends dat ineens zn melk er in grote brokken weer uit komt en hij zich even niet lekker voelt maar de rest van de dag is er dan niks aan de hand.. ik gok dan altijd dat onze melk te dicht bij de houdbaarheids datum zat oid.. of gewoon te snel gedronken. (offtopic, het lijkt me erg pittig voor jullie om zo jullie zoon te moeten voeden ipv lekker verwennen met hapjes en koekjes. ik voed/verwen mn kinderen erg graag hopelijk komt die periode snel en kunnen jullie alles inhalen. in elk geval, applaus voor jou. )
Ik vind een portie van 300ml best veel in één keer. Tuurlijk, het druppelt er in maar puntje bij paaltje krijgt je kind wel 300ml voeding binnen. Kan die wat minder? Of wat meer verdelen op de dag? Verkouden, e.d. heerst wel een beetje, en wellicht is jouw kindje wat gevoeliger voor een griepje.
Die 300 loopt er in 4u in. En zo doen we het trouwens al een half jaar dus daar zit het niet in hoor.
Thanks! Ik weet helaas niet beter. Heb hem nog nooit de fles gegeven. Eind volgende week krijgt hij een PEgsonde (slangetje door de buikwand direct in de maag) dus het gaat nog zeker wel een paar jaar duren.
Of het bij jou kindje anders is door zijn sondevoeding weet ik niet, maar mijn dochter heeft wel ook een tijd gehad dat ze soms zonder duidelijke aanleiding overgaf. Eén keer, en daarna was het weer goed... Dus het kan wel. Maar het kan bij jouw kindje ook wel anders liggen...