Dames, Na een hoop ellende weet ik soms niet meer wat normaal is en wat niet. Dochter is 9 maanden en sinds een week gaan de nachten ineens slecht met als toppunt de afgelopen 2 nachten. Keer of 10 per nacht huilend wakker. Ik denk niet aan verlatingsangst want ze ligt nog naast me in de cosleeper en als ik haar bij mij in bed leg gebeurt hetzelfde. Wel is tand 5 net door dus tand 6 is neem ik aan onderweg. Van de vorige tanden echter niet zoveel last gehad. Is dit herkenbaar als tandjespijn en dus "normaal babygedrag"? Of moet ik toch verder zoeken?
Soms kunnen kindjes best last hebben voor doorkomende tandjes, dus het zou kunnen. Heb je al eens paracetamol gegeven of dentinox oid gesmeerd? Als dat allemaal niet helpt kun je verder zoeken. Is ze trouwens druk met iets, rollen of kruipen, dat soort dingen? Dan heb je vaak ook wel een tijdje onrustig slapen.
Mijn kinderen hadden allemaal erg veel last van tanden en kiezen.. Wakker worden met rode wang, veel bijten, en vooral slecht slapen.. de jongste is nu 2 en krijgt nu kiezen en slaapt ineens al een week tussen ons in omdat ze bij mij wil zijn, terwijl ze daar nooit last van heeft, enkel met tanden/kiezen. Overdag ook snel gefrustreerd en snel boos. Ik merk ook dat ze erg onrustig is, er zit geen rust in. Dikke bobbel in haar mond en 1 kies net door, dus dan weet ik genoeg haha Kun je met een lampje in de mond kijken of even voelen ?
Overdag gaan flessen en warme hapjes wel goed? Die van ons ontweek warmte dus gaven alles zo koud mogelijk en ze at twee keer fruit ipv fruit en groente. Kreeg later de bevestiging, keelontsteking. In de avond in de stilte voel je alles. Kan best zijn dat er een hoektand bezig is of meerdere tandjes tegelijk (wij hadden 2/2/6). Dentinox, paracetamol zouden t scherpe randje er af moeten halen. Overigens die van ons (bijna 10 mnd) kruipt sinds eergisteren, kan ineens op dr kont zitten ipv knieeën, vanaf dr knieën handje op de grond zetten en weer beneden komen en is ineens een stuk langer, is tevens recentelijk begonnen met dromen. Ging ook niet zonder slag of stoot in de nacht. Als t tandjes niet zijn kan je wellicht ook in die hoek nagaan of daar de ellende zit. Op groeipijn na kan je er weinig mee, maar een verklaring voor t euvel geeft mij altijd wat meer herkenning, rust en begrip waardoor ik t aanzienlijk beter kan verdragen van dr. Vandaar dat ik t nog even meegeef.
Bedankt voor jullie reacties. Kruipen/rollen e.d. is het niet. Ze heeft een spreidbroek en kan daardoor nog niks wat dat betreft. Gisterenavond wel al een plekje gezien waar tand 6 komt. Hij is nog niet door maar is dus zeker bezig. Maar met de andere 5 tanden had ze dit niet. Kan het per tand zo verschillen? Gisterenavond heeft ze een uur echt gekrijst met overstrekken en al. Niet stil te krijsen. Normaal huilt ze nooit! En dat was al met pcm. Daarna ook best een paar keer gehuild maar dan was ze met een aai over de bol stil te krijgen. Straks moet ik naar het cb dus kan ik haar oortjes nog even laten checken. Hapjes verdraagt ze pas een week of 3 dus ze krijgt nog weinig binnen. Lastig om te zien of ze meer of minder eet. Flessen gaan goed. Ik vind het lastig, omdat we al zoveel ellende achter de rug hebben. Dan denk ik al snel dat het weer terug is ofzo, terwijl dit er misschien gewoon bijhoort.
Ja het kan extreem verschillen, de eerste twee waren een complete verrassing de twee er op waren wat minder gezellig, de vier erna met een paar dagen nog 2 extra, dus gelijk 6 in een keer was dramaaaaaa. Hier werkt pcm niet bij pijn, in overleg met huisarts zit zij dan ook op ibuprofen voor kinderen. Je kindje moet wel eerst gezien zijn voordat je daar voor t eerst mee begint (zitten wat meer bijwerkingen aan dan de vertrouwde pcm dus vandaar dat ze de ukkies graag even zien om te kijken of t verantwoord is en wat je dosering zou moeten wezen).
Wellicht is deze tand er eentje die tússen twee andere tandjes doorkomt? Dat is hier de enige van de 8 voortanden waar zoonlief last van heeft gehad. De rest was domweg mazzel dat ze of 'los' groeiden zoals o.a. de eerste tand of naast maar 1 ander tandje. Hier hielp het meerdere malen per dag aanbieden van koele bijtcompressen altijd goed en daarnaast veel water drinken uit de fles.
Pff inmiddels sinds een aantal dagen ongeveer 5 poepluiers per dag, behoorlijk hevige luieruitslag en een lichte oorontsteking. Kan allemaal bij tandjes horen, ook de oorontsteking toch? Tand 6 is nog steeds niet door. Ik ga er bijna vanuit dat 7 en 8 dan ook bezig zijn (nog niet te zien/voelen) en dat 3 tegelijk zoverl last geeft, want bij tand 1-5 hebben we alleen wat meer kwijlen en kauwen gemerkt, verder niks! Bedankt voor jullie reacties!
Dochter heeft vanaf 5 mnd tot 11 maand zeer beroerd geslapen omdat ze heel veel tanden en kiezen te gelijk kreeg. Haar gebit was met 1 jaar bijna vol. Ze werd heel vaak wakker in de nacht daardoor. Nu ze bijna klaar is slaapt ze als een roosje.
Tandjes, luiers (luieruitslag)en oortjes. Kan bij elkaar horen. Tandjes die vervelend doen slaan op de darmen en de weg naar de oortjes is ook niet zo ver. De ramp die tandjes heet is hier met 10mnd ook nog in volle gang. Komen elke keer meerdere tegelijk, zijn nu met twee hoektanden bezig en wat kiezen die aan t werk zijn. Plus het leren staan (en bijbehorende zitten) met een temperament en een willetje. We worden vandaag even gestoord van t gemekker en gekrijs...man de deur uit gestuurd vandaag die heeft haar de komende 4 dagen, die kan zn lol nog op. Oma's bijgeschakeld voor een wandelingetje met de kleine (dan is ze lief).
Fijn om jullie reacties te lezen. Inmiddels is tand 6 diir en lijkt het beter te gaan. Slaapt 's nachts nog wel onrustig, maar vannacht maar 2x kort huilen ipv een keer of 10 lang. Gisteren voor het eerst in weken ook maar weer 1 poepluier ipv 6 a 7. De open rode billen worden ook minder erg. Yes! Nu de nachten nóg iets beter graag, want mama is moooeeee!