Hallo Dames, Vandaag 39+5 zwanger en vanavond gaan ze een ballonnetje plaatsen in de hoop dat het wat gaat doen. Alleen vertelde ze ook dat ons kereltje nog niet diep genoeg ligt met z'n hoofdje, als dit morgen nog niet zo is dan kunnen ze de vliezen niet breken omdat z'n hoofdje te hoog ligt.. en dan moet ik weer naar huis en verder afwachten.. Dus vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben.. dat t kindje na de ballon wel dusdanig ingedaald was dat de vliezen gebroken konden worden.. Alvast bedankt!
Bij mijn derde is precies hetzelfde gebeurd. Ik was wel wat verder (41+5). Mijn 'kleine' was niet ingedaald en s avonds brachten ze een ballon in. Ik had toen 1cm. Meteen begonnen de weeen en na drie uur viel de ballon er al uit. Terstond stopten de weeen. Dus de volgende dag naar het ziekenhuis. Om 8:00 controle had ik 3cm. Maar inderdaad nog steeds niet ingedaald... dus de vliezen durfde ze niet te breken. De gyn erbij en die voelde eens goed (he ik voel een handje!) en die stelde voor (na 2 uur overleg) om dan te beginnen met de weeenopwekkers. Na een paar uur was de baby goed genoeg ingedaald om de vliezen te breken. Daarna heftige weeeen om verdere indaling te krijgen. Een paar uur later was onze jongste er. Hij bleek 4670 gram te zijn. Vandaar dat hij niet indaalde. Hij was twee dagen eerder nog geschat op 3800... Dus kan je niet geruststellen. Maar het is helemaal goed gekomen hoor! Ook ondanks dat hij niet indaalde.
Hier ook een baby die niet in was gedaald, nadat de ballon eruit was was ze al een beetje gaan zakken en konden ze mijn vliezen breken. Tijdens de weeen (en volledige ontsluiting) nog wel even moeten wachten maar uiteindelijk kon ik dan toch gaan persen.
Wat onzeker voor je... Jammer genoeg doe je er niets aan. Een baby die hoog ligt wil overigens niet zeggen dat probleem bij bevalling gaat zijn, sommige baby's vinden dat nu eenmaal fijner en stellen het indalen zo lang mogelijk uit . Bij mij lagen alle kinderen hoog en vliezen zijn uiteindelijk altijd spontaan gebroken, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat niemand ze had durven breken voor bevalling. Zelfs tijdens de bevalling kreeg ik de hele tijd te horen dat baby 'nog hoog' lag en moest ook verplicht in bepaalde houding liggen om indaling te bevorderen. Bij mijn zoon braken de vliezen toen ik 8 cm had, hij was toen voldoende gezakt om geen paniek meer te veroorzaken , al heeft hij meeste van dalen gedaan tijdens het persen (20 min). Ging snel en soepel, ondanks dat hij groot hoofd had en groot was. Bij de tweede had ik 10 cm en toen waren vliezen nog steeds niet gebroken. VK durfde ze niet te breken, want baby lag nog hoog. Ze was aan het rondbellen voor assistentie, toen ze toch spontaan braken. Enorme vloedgolf aan vruchtwater en mijn dochter floepte er zo ongeveer mee uit. Ik heb haar echt als een soort baksteen naar beneden voelen zakken . Ik heb niet eens mogen persen, het ging snel en helemaal vanzelf, al had ze wel 2 keer navelstreng om nekje. Bij de derde braken de vliezen voor ik weeën kreeg en kreeg ik platte bedrust opgelegd omdat ze nog zo hoog lag. Na 7 uur weeën was ze eindelijk voldoende gezakt dat ik weer mocht zitten/staan. Zodra ik naast bed stond ging het snel, ongeveer 45 min is ze geboren. VK legde het mij uit dat mijn bekken blijkbaar niet 'prettig' was om in te dalen van te voren, bij sommige vrouwen gebeurt dat gewoon niet.
Ik ben ook ingeleid terwijl de baby nog heel hoog (en dwars) lag. Zelfs na het inbrengen van het infuus lag de baby nog bovenin. (indalen en uitdrijving gebeurde in een uurtje) Vliezen zijn vlak voor de geboorte gebroken.
Vandaag om 17.53 bevallen van onze zoon Gijs. Inleiden ging allemaal langzaam, gelukkig kon ze vanmorgen we de vliezen breken want hij lag hoog genoeg. Tot 16.30 slechts 4 cm, toen in die korte tijd naar volledig ontsluiting gegaan en slechts 5 min geperst. De kleine man had het zwaar, dus met een knip snel te wereld gekomen. Nu nog een nachtje bijkomen maar het gaat met ons allebei erg goed!