Hallo! Ik begin mij stilaan voor te bereiden op de bevalling! Wat nemen jullie mee in de ziekenhuistas voor jezelf? Dit is wat ik er al in heb steken: - warme pyjama (met broek) - bevallingskleedje - ondergoed en sokken - voedingsbh - kledij om naar huis te vertrekken - maandverband - toiletgerief - druivensuiker - adressen voor geboortekaartjes - spelletjes voor tijdens de lange uurtjes - wat koekjes en flesje water Ben ik iets vergeten of is dit het zo wat?
Als je van plan bent om onder de douche te gaan, dan is badjas ook prettig. En natuurlijk heeft de baby ook een hoop nodig
Ik heb de tas al klaar en dit heb ik erin - topje waarin ik wil bevallen ( ben er in bevallen bij de andere drie ) - strakke bh voor na de bevalling ( ivm stuwing ) - kleding voor de baby voor na de bevalling + extra setje voor als er een overnachting bij komt + maatje groter voor als het een grote baby is - wikkeldeken om de baby lekker bij mij te nemen - pyjama voor als ik moet blijven - toilet tas ( lippenbalsem voor droge lippen tijdens puffen tandenborstel tandpasta borstel haar elastiek - onderbroeken waar het kraamverband in past - kleding om aan te doen voor wanneer we naar huis mogen - telefoon+ oplader - tijd verdrijf zoals tijdschriften - borgvest voor de baby voor als hij mee naar huis mag - speentje voor de baby - wij willen de difrax fles geven dus deze hebben wij ook mee zodat hij niet de flesjes uit het ziekenhuis hoeft te krijgen Camera hebben wij niet nodig omdat wij er een geboorte fotograaf bij hebben, dit telefoonnummer moeten wij dus wel bij de hand hebben Ook zullen er foto's met de telefoon gemaakt worden.
Oh en even als tip, een extra mutsje dat je kindje meteen na de geboorte op mag en geef dit ook aan de verpleging aan ! Als je zegt dat het eerste mutsje van het pakje het eerste mutsje word doen ze Deze meteen op zodra je kindje geboren word en bij het eerste pakje aandoen heb je dan geen schoon mutsje meer. Dit had ik bij de eerste, bij de tweede en derde daarom aangegeven dat het extra mutsje voor meteen was en ik het andere mutsje graag bij het pakje wou laten,
De handigste dingen vond ik: tandenborstel en tandpasta en een geurloze deodorant. (heeeeerlijk om je fris te voelen maar ik wilde geen overheersende geuren iv m'n de baby. Muntje voor de rolstoel en het parkeren (hadden ze in ons ziekenhuis). Deken voor om de baby heen. Slippers. Warme kleren voor jezelf voor de terugweg (na maanden warm had ik het ineens koud). Maar wat maakt dat met die mutsjes nou uit dan? Bang voor vlekken? Mijn ervaring was dat ze sowieso de eerste dag niet gewassen werd en daarna door temperatuurschommelingen pas op dag vier een echt schoon hoofd had na het eerste badje. Dus dat twede mutsje wordt ook smerig. En verder heb je toch niet bij alle kleren aparte mutsjes? Ik denk trouwens dat je de adressen voor de geboortekaartjes wel thuis kunt laten. En ik had zelf in lezen ook geen trek maar das persoonlijk.
Zodra je kindje uit de vagina komt nog helemaal kletsnat bij jou op de borst gelegd word krijgt het meteen het mutsje op, dan word het kindje gedept met zachte doeken en krijgt het een wikkeldeken overzich heen, Het mutsje zit dan onder het bloed en vruchtwater en dit word dus ook weer koud waardoor je kindje het koud krijgt, je kindje moet dan dus een schoon mutsje op. Ik zelf hou dan liever het pakje compleet voor wanneer ze ons kindje na een half uur de kleertjes aandoen en het mutsje verversen om het zo maar te zeggen dat het mutsje dat bij het eerste pakje hoort ook echt bij het eerste pakje blijft. Het gaat mij dus totaal niet om de vlekken of de viezigheid ( met drie kinderen en een vierde op komst ben ik echt vlekken wel gewend ) maar om de nattigheid, het mutsje MOEST hier bij alle drie na een half uur vervangen worden omdat hij helemaal nat was van het vruchtwater omdat ze hier dus echt het mutsje binnen 15 seconden ophadden, ik kon niet eens kijken of ze haartjes hadden, ik had ze op de borst en meteen kwam het mutsje.
Da's optimistisch, maandverband Neem aan dat je kraamverband bedoelt? 6 Dakpansgewijs in je ondergoed doen volgens mn schoonzus, haha die zit me al lekker op te jagen. Camera plus extra batterijen (of telefoon met goede camera) oplader telefoon ipad (?) Snoepjes/koekjes Flesje water Bellijst op volgorde make-up bril/lenzen/vloeistof warme sokken leuk blad om te lezen, evt ook voor je partner In de auto: maxi-cosi en kinderwagen handdoek om op te zitten voor het geval dat
Bedankt voor de reacties! Moest er waarschijnlijk wel dit bij vermelden: ik woon in België, wij moeten meestal 3-4 dagen in ziekenhuis blijven. Dus de geboortekaartjes moeten we in het ziekenhuis gaan maken en versturen. Daarom neem ik de adressen toch wel mee De spullen voor de baby zitten in een aparte babytas. Ik moet dus enkel ideeën hebben voor wat je voor jezelf nodig hebt! (Eigenlijk zoals vermeld in de 1ste bericht) - Haarborstel, elastiek,make-up,... reken ik tot het toiletgerief - badjas en camera was ik idd vergeten! Bedankt! - lippenbalsem lijkt me ook wel handig. Heb snel droge lippen. - ik dacht dat maandverband hetzelfde was als kraamverband?! Wat is het verschil?
Ik schrijf de adressen op voorhand op de enveloppen hoor Ik denk dat ik daar dan echt geen zin in ga hebben om de kaartjes in de enveloppen te steken én ook nog eens het adres telkens te moeten schrijven...
Kraamverband is langer en dikker dan gewoon maandverband. Lijkt wel een luier, maar dan zondef die plakstripjes Ik heb de adressen via Word op etiketten geprint. Gewoon zo'n pak van de Action ghaald voor een paar cent. Straks kaartjes bestellen en dan hoeven we alleen maar te plakken!
Ik heb mijn team klaarstaan hoor! Ga niets zelf schrijven in het ziekenhuis. Maar als ik een week voor de bevalling thuis ben van werk, kan ik het inderdaad op voorhand al schrijven. Maar als ik vroeger beval (wat de gyn voorspelde) zal het toch in het ziekenhuis moeten gebeuren
Je kan ook nog wat te eten voor je partner in de tas stoppen (mijn man wilde snickers ). Een bevalling kan even duren () en niet alle ziekenhuizen bieden eten aan.
Ik las ook ergens de tip om voor je partner een zwembroek mee te nemen, kan hij je ondersteunen als je langer onder de douche wil blijven staan. Ik denk dat ik die zelf ook in de koffer ga stoppen en dan zien we wel of we die gebruiken.
Cremespoeling! Mijn vriend had mijn haar zo goed nat gehouden en gewreven dat mijn haar 1 grote knoop was😂 gelukkig had ik cremespoeling mee.
Ik vraag me even iets af.. Over het algemeen komen de dingen die ik lees wel overeen met wat ik zelf heb ingepakt. Maar even voor de Nederlandse dames (omdat ik begrijp dat je in belgie sws langer moet blijven), ik lees bij sommigen 'kleding om in naar huis te gaan'. Wat ik heb begrepen van de voorlichting in het ziekenhuis, kun je als alles goed en normaal verloopt, na een paar uur (soms na 3/4 uur) al naar huis gestuurd worden... Wat doe je dan aan voor kleding? Ik kan me niet voorstellen dat ik dan zin heb om kleding aan te doen... Ik heb een joggingpak klaar liggen voor als ik naar het ziekenhuis moet, en wilde die ook aandoen als ik weer naar huis ga (ook nog een joggingsbroek in de tas zitten) maar miss is dat ook wel wat jullie bedoelen... Wat betreft de mutjes.. Die hebben ze bij ons in het ziekenhuis. De eerste mutsjes als je baby nog vies is krijgt hij/zij een mutsje van het ziekenhuis op. Pas als ie gewassen/schoongemaakt is en aangekleed dan het eigen mutsje op... Maar dat zal verschillen per ziekenhuis miss..? Ik heb ook nog een schone boxer en een t-shirt voor m'n vriend in m'n tas ingepakt. Mocht ik om wat voor reden dan ook moeten blijven, blijft hij ook, en dan is het wel fijn als ie wat schoons mee heeft. Just in case want we gaan er natuurlijk van uit dat we lekker na een paar uurtjes met z'n drietjes thuis zijn
Wat ik handig vond... (Ik lag uiteindelijk een week in zh) Een boekje/papier met daarop belangrijke telefoonnummers. Tuurlijk staan die ook in je telefoon, toch? Maar als je zelf niet in staat bent om helder te denken... Op mijn papier stond wie we moesten bellen na geboorte. Het nummer van de kraamzorg De openingstijden van het gemeentehuis (had ook trouwboekje in tas, voor aangifte na geboorte) Het telefoonnummer en mailadres van de mensen waar ik de geboortekaartjes had besteld. Moest een sms sturen en een mail. Wat geld is ook handig. Omdat het al snel duidelijk werd dat ik langer in het ziekenhuis zou liggen kon mijn man via de portier een speciaal pasje kopen voor een klein bedrag ( scheelde hele dagen parkeergarage kosten) Had ook de laatste weken alle opladers op tafel liggen van telefoon en tablet enzo. Fototoestel en lader zaten al in de tas. Ik werd onverwacht opgenomen, bij een controle, had de tas en maxicosi al in auto liggen. Mn ouders hebben toen thuis tablet en opladers gehaald,konden ze zo van de tafel pakken. Op tafel had ik in een tasje ook de enveloppen van de geboortkaartjes liggen. En tuurlijk, ik heb een man hoor,maar die kon echt niet 'helder' meer denken toen ik in t ziekenhuis lag
bij dl moest ik last minute naar het ziekenhuis om te bevallen en had er totaal geen rekening mee gehouden. ik had dus echt niks mee! onderweg braken mijn vliezen dus daar ga je dan niet in naar huis. deze keer word ik ingeleid en zal sowieso overnachten dus nu ga ik wel een koffertje klaar maken met extra schone kleren..