het komt mij ook zeer raar over als ik een (geboorte) kaartje zou krijgen met hierop een link naar een wensenlijst of met een envelopje erop. ik zou hierdoor helemaal zo iets hebben van dan maar gewoon een kaartje terug sturen, als we hier niet eens zelf meer wat uit kunnen zoeken. ik zou wel proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de ontvanger, als ik zou weten dat jullie niet van felle kleuren enz. houden zou ik daar ook niet mee aankomen. maar wel zo leuk/ origineel om zelf wat te zoeken voor de kleine. daar trek ik gerust wat uurtjes voor uit. en als het dan achteraf niet in de smaak valt, jammer dan. het komt wel uit mijn hart. en gewoon een kadootje van je lijstje af plukken, nee dat zou ik nooit doen. hou helemaal niet van zulke dingen.
Ikzelf zou nooit op het kaartje durven zetten wat we graag zouden willen krijgen. Mensen komen opbezoek voor de baby en als ze wat mee willen nemen vinden wij dat alleen maar leuk. Ik wil mensen niet het idee geven dat ze welkom zijn voor de cadeaus! maar goed dat is mijn mening..
Ik zou ook nooit een lijstje of envelopje erop zetten maar afgelopen week had ik ineens een idee voor een gedichtje wat ik dan weer wel vond kunnen, ons geboortekaartje wordt tevens een uitnodiging voor de kraamborrel mits alles goed gaat natuurlijk, het volgende komt er dan bij ons op. Papa en Mama hadden in shoppen veel lol. Daarom liggen mijn kastjes al helemaal vol. Wilt u mij toch verblijden met een kado? Dan ben ik heel blij met een kadobon of zo!
Er zijn veel mensen geweest die vroegen wat we willen hebben voor kraamcadeaus. We hebben daarom een lijstje gemaakt op lijstje.nl met daarop onze cadeauwensen voor de kleine. Deze lijst hebben we naar iedereen gemaild met als tekst dat ze hier een cadeau uit kunnen kiezen mochten ze dit willen. Mochten ze zelf een cadeau willen bedenken dan is dit geen enkel probleem. Op een geboortekaartje zou ik zo'n lijst niet zetten.
Ik zou zeggen: gewoon doen. Ik had het zelf niet gedaan, ook niet bv. met de 1e verjaardag. Alleen omdat het zogenaamd onbeleefd is. Ik heb er achteraf wel spijt van, want je krijgt van alles wat je niet wil, en wat je nodig hebt, koop je uiteindelijk weer zelf. Zonde toch. Daarnaast weten sommige mensen niet wat ze moeten geven. Dus volgende keer doe ik het ook.
Dit is echt een cultuurverschil tussen België en Nederland. In België bestaat een geboortelijst al 30 jaar of langer! Het is heel gewoon om op het geboortekaartje een geboortelijstje te vermelden. Dit is naar Belgische normen niet onbeleefd! Het is heel normaal en het staat iedereen vrij om van het lijstje te kopen of niet. Mensen die zelf kleine kinderen hebben, kopen bijna altijd van het lijstje omdat ze zelf nog weten hoe handig het is. Het is net zo normaal als de vermelding dat je eerst even moet bellen vooraleer je op babybezoek komt. Ik heb ook gemerkt dat Nederlandse vriendinnen meestal met knuffels, kleertjes of speelgoedjes komen met het idee "hiermee kan je niks verkeerd doen". Belgische mensen kopen van het geboortelijstje en zij kopen bijvoorbeeld een luierkussen, sterilisator of andere dingen van de uitzet. Dus in België helpen familie en vrienden echt mee met de uitzet. Dan is een geboortelijstje wel handig.
Ik vind het helemaal niet onbeleefd. Ik vind het persoonlijk beter dan als ik iets zou geven wat diegene helemaal niet wilt. Wij hebben ook spullen gekregen die ik heb weggegooid, omdat ze gewoon zo verschrikkelijk lelijk of onhandig/onnozel zijn.. dat is toch zonde?? Wij hebben ook alles nog van mijn zoon er zijn maar enkele dingetjes die ik nog kan gebruiken.. ik wil zelf cadeaubonnen vragen, heb straks geen inkomen meer en zo kan ik dan toch dingen halen als die nodig zijn. Wil echt geen kleding krijgen, heb een specifieke smaak.. Als je er een mooie zin van maakt op het kaartje bijv: Weet je niet wat je ons kunt geven? Bekijk mijn verlanglijstje dan even! Lijstje.nl - Zoek een lijstje.. Dan is dat toch redelijk vrijblijvend vind ik.
Dankjewel voor jullie reacties meiden! Enkele mensen in mijn vriendenkring / familie hebben gevraagd of ik het weer ging doen omdat ze het handig vonden en graag iets wilden geven wat we echt konden gebruiken en naar onze smaak was. Ik ben van mening dat de meeste mensen in mijn omgeving het als ik het met bijvoorbeeld deze zin van Babyengel vermeld echt niet raar vinden. Ze weten immers ook allemaal dat het niet ons eerste kindje is, en hebben er zelf bijna allemaal 2 of 3 dus kennen het dilemma van dingen dubbel krijgen, of dingen die die niet je smaak zijn of die je niet handig vindt. Ik ben eruit! Als je het niet erg vind Babyengel gebruik ik jou zin in mijn kaartje... Nogmaals bedankt voor jullie meningen!
Zal wel per regio heel verschillend zijn maar hier in België vinden mensen het raar als je geen cadeautip op je geboortekaartje zet. Onlangs kreeg ik een kaartje waar op stond: bakfietsrekening .... dan natuurlijk hun rekeningnummer, vond ik handig. Wist je wat je moest geven en waar ze blij mee zijn. Persoonlijk vind ik dit makkelijk dan dat je het zoveels pakje maat 56 geeft of iets wat ze helemaal niet leuk vinden en dat dan op zolder eindigt.
Wij kregen dus bij onze dochter veel dingen dubbel. Er was van te voren aan mij gevraagd wat ik leuk vond, en dat was doorverteld aan anderen. (Terwijl ik bij Tante A een nijntje vroeg en bij Tante B een bumba). Dus ik kreeg veel dubbele dingen. Nu doe ik er aan kaartje bij met de visitetijden en een kadowens (link naar lijstje.nl). Want ik vind beide dingen niet op een kaartje thuis horen.. maar het zijn toch dingen die je visite willen weten. En als ze niet welkom zijn op visite doe ik er geen kaartje bij, simpel Dan is het dus alleen een aankondiging
Ik schrik ook wel even van de vele reacties over dat dit onbeleefd zou zijn! Ik ben zelf opgegroeid in België en zoals hier eerder aangegeven is een geboortelijst daar idd de normaalste zaak van de wereld. Maar los daarvan is de realiteit ook in NL -in mijn beleving toch- dat de meeste mensen die op kraamvisite komen iets meebrengen, en ook dat veel mensen niet weten wat ze moeten kopen, zeker wanneer ze zelf nog geen kindjes hebben. Resultaat; je krijgt allerlei dingen die ongebruikt in de kast blijven liggen. Dat vind ik persoonlijk erg zonde van het geld van mijn vrienden en familie. Wij hebben daarom op de achterkant van het geboortekaartje ook een link naar een lijstje geplaatst. Er staat wel bij dat het een vrijblijvend geboortelijstje is en bovenaan het online lijstje zelf heb ik er bijgezet dat iedereen natuurlijk ook van harte welkom is zonder cadeau. Dus huggy, ik zou het in jouw geval absoluut weer doen, met name omdat de reacties uit jullie kennissenkring vorige keer positief waren. Ik vind zelf een envelopje ook kunnen, en zolang de dingen voor het gastouderbureau ook baby- of kinderspulletjes zijn, vind ik dat die zeker ook op het lijstje kunnen.
Vraag me af of mensen het zo doorhebben dat ze niet welkom zijn op visite. Als ik een kaartje krijg, ga ik er vanuit dat ik op visite zou mogen komen. Anders stuur je geen kaartje toch?
Huggy, ik zou gewoon doen waar je je goed bij voelt. Als het bij de eerste goed bevallen is, waarom dan nu niet weer? Zelf zou ik niet een wensenlijstje of link met cadeau ideeën bij het geboortekaartje doen. Mensen zijn vrij om iets te kopen en voor het bedrag dat ze zelf willen. Wel maak ik een lijstje met wensen voor als mensen er naar vragen.