eerste kinderfeestje (5 jarige jongen)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamameer, 31 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Dames,

Over een paar weekjes is mijn oudste jarig. En gaan we een kinderfeestje geven. Echter heb ik geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Hij is zelf pas bij 1 feestje geweest, deze was middags van 14.30-17.30, is dat een beetje normale tijd.
    Wat doe je zoal, een speurtocht is altijd lastig als het opeens regent moet je nog weer wat anders bedenken. dus hebben jullie tips.

wat ik zelf dacht was uit school 14.00uur, kindjes met ons mee, ca. 5 kinderen. Dan cakejes versieren en kado's uitpakken, hoe lang ben je daar mee bezig, 30 minuten een uur, geen idee. daarna iets "actiefs" iemand tips, misschien Hollandse spelletjes, zaklopen, schipper mag ik overvaren. daarna nog wat knutselen, tshirts versieren. met mooi weer nog naar buiten, anders misschien met iets spelen binnen, pannenkoeken eten en weer op laten halen rond 17.30 uur.

alvast bedankt voor jullie input

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Klinkt goed hoor. Houd er wel rekening mee dat alles vaak sneller gaat dan je denkt ;), dus houd wat andere activiteiten achter de hand. Cakejes en uitpakken is hooguit een half uur, spelletjes een half uur, knutselen ook een half uur. Dan heb je nog bijna 2 uur over ;). Gewoon even zelf spelen kan ook prima, op het eind misschien even een klein filmpje en daarna eten.

3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Klinkt leuk, alles wat je hebt bedacht. Ik ben het eens met mijn voorganger dat de activiteiten nogal snel erdoorheen gaan... Overigens gingen de kinderen bij mij ook op een gegeven moment gewoon wat speelgoed pakken en zelf spelen. En bij ons zie ik tot nu toe feestjes van twee uur, hebben wij ook gedaan en dat was voor iedereen echt meer dan genoeg. Dus ik zou het zelf echt korter doen. Succes!

4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Bij mijn oudste was het heel simpel. Na school op woensdag 4 kindjes mee uit school. Eerst patat eten, en cadeautjes open maken. Dit duurde een half uurtje maximaal. Daarna had ik iets te knutselen (heel simpel: maskers). Maar na tien minuten was de concentratie totaal op en zijn ze lekker gaan spelen met het speelgoed dat er was. Dat hielden ze lang vol. Halverwege de middag nog een keer cake versieren, en op tijd weer naar huis brengen, volgens mij duurde het feestje van half 1 tot 3 uur ofzo. Lang zat vond ik voor die kleintjes.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Klinkt goed hoor! Cadeautjes uitpakken kan je ook nog met een spelletje doen. Bv. de jarige blinddoeken en laten voelen wie er voor hem staat. Al dat geraden is, mag hij het cadeautje uitpakken van de persoon die voor hem stond.
    Misschien nog een kleurplaat voor na het eten, en even tussen de activiteiten door buitenspelen is ook misschien ook nog een optie. Als je een speeltuintje in de buurt hebt, kan je daar even naartoe lopen met ze.

Verder maakte ik altijd heel suf een soort draaiboekje met activeiten en de tijdsduur, met dan nog alternatieven achter de hand voor als het sneller ging dan verwacht. En mocht iets juist langer duren, kan je zo ook snel beslissen wat je schrapt.

6. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Hier een week geleden het feestje van dochter (5) gehad.
    Totaal niet mijn ding!
    Ik ben zwanger en het was warm, dus ik had een kort feestje ingepland: van 13.00 tot 15.00.
    Er waren 6 kindjes, inclusief dochter. 2 jongens en 4 meiden.
    Toen iedereen er was heb ik de kinderen verzameld aan tafel voor cupcakes versieren (wilde dochter graag) en een beetje drinken.
    Daarna kado's uitpakken. Wat bijna ruzie werd want iedereen wilde op de eerste rang zitten/ het speelgoed zien/ even vasthouden. :rolleyes:
    Vervolgens had ik buiten wat speelgedoe geregeld (2 schommels, zandbak, tractor, trampoline en wat bellenblaas). Maar de nieuwe kado's waren interessanter.
    Uiteindelijk was het even chaos, want de 2 jongens liepen zuchtend buiten "wat moeten we doen dan?" En de 4 meiden hadden een bitchfight over barbies en wie de baas was.
    Uiteindelijk stond mijn jarige huilend in een hoekje omdat ze niet met haar eigen kersvers gekregen barbie mocht spelen. o_O
    Mijn God zeg. Stel kleine heksen bij elkaar.:roflmao:
    Even kort maar krachtig ingegrepen toen. Buiten een bak chips op tafel gepleurd met nieuwe ronde drinken. En zo ineens was alles zen.
    1 jongen zat binnen met de 2 drukste meisjes en vroegen of ze een filmpje mochten zien. Prima.
    De andere jongen speelde buiten met dochter en nog een meisje met de barbies. :cool:
    Af en toe werd er wat heen en weer gelopen en ik heb nog waterijs uitgedeeld omdat het zo warm was. En toen was het al 15.00 en kwamen de eerste ouders al aan.

God zij dank.
    Ik ben echt totaal ongeschikt voor zulke dingen. Volgend jaar gaan we met een klein groepje naar de plaatselijke (grote) speeltuin. Kunnen ze eerst iets eten, drinken en kado's regelen, en daarna hun eigen weg gaan zonder gezeur over wie er met welk speelgoed mag. Dikke doei. :p

7. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik heb winterkindjes dus wordt t altijd monkeytown of iets dergelijks. Geen troep in huis!

LolaBloem vindt dit leuk.
  8. MamavanDuncan

MamavanDuncan Actief lid

6 sep 2013
    189
    81
    28
    Vrouw
    Waddinxveen
    Wij zijn met onze 5 jarige vorige week naar ballorig geweest. Had met mijn dikke buik geen zin in iedereen te gaan vermaken... We waren in totaal met 6 kindjes die zich prima vermaakten. Ons feestje duurde van half 2 tot 6. Best lang, maar daar zat het heen naar ballorig en thuisbrengen ook bij

Eva2011 vindt dit leuk.
  9. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.625
    113
    Toen mijn oudste 5 werd zijn we met 6 kinderen (inclusief de jarige) naar een natuurspeeltuin geweest. Even de ouders vooraf gewaarschuwd dat ze vies zouden gaan worden en een schoon setje kleding mee moesten krijgen, en lekker los laten gaan in de modder. Bij de Hema had ik in de sale nog 6 grote waterpistolen voor 1,50 per stuk gescoord en daar hebben ze een groot watergevecht mee gehouden. Het pistool kregen ze mee naar huis. Het was echt een waanzinnig leuk feestje (al zeg ik t zelf). Tijdens het cadeautjes uitpakken bij ons thuis merkte ik al dat het een hele goede beslissing was om het feestje niet thuis te houden met 6 drukke jongetjes.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Vorig jaar heb ik ‘ons’ eerste feestje op een boerderij gevierd. Ideaal. Ze werden vermaakt en gevoederd en geen rotzooi thuis :D
    Vanmiddag dacht ik ook: Back to Basic! Speurtocht door het bos (soort gps-tocht voor kinderen. De app heet Troovie)
    Ideaal! Dacht ik... telefoon viel halverwege het bos uit. Het ging regenen, dus doorlopen, dus tijd over.
    Eenhoorntje prik, de fitlala, schipper mag ik over varen, annemaria koekkoek en drie verschillende tik-spelletjes verder was ik er wel klaar me. Nog een half uur over en een ontplofd huis!!!

Volgend jaar drop ik ze in Ballorig, neem ik oordoppen en een boek mee!

Eva2011 vindt dit leuk.
  11. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Maar tips... :D
    - een boerderij
    - ballorig
    - zo’n knutselclubhuis
    - een grote buitenspeeltuin
    - een kinderklimbos
    - alles kan! Als het maar niet thuis is!

Ik had ze vanmiddag 3 uur en dat is eigenlijk niet zo’n probleem voor mij hoor. Waren 8 kindjes, maar ik ben juf, dus ik ben wel iets gewend.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.934
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor het eerste kinderfeestje van onze oudste (ook 5) had ik toen inderdaad wat spelletjes bedacht en gezorgd dat de spulletjes klaar lagen. Ik had per spelletje / activiteit een kaartje gemaakt en die aan een waslijntje gehangen. Steeds mocht er een kind iets kiezen. Buitenspelen stond er bijvoorbeeld ook bij. Dan kun je op het moment zelf bepalen of het weer goed genoeg is om die erbij te hangen.
    Verder had ik inderdaad wat oud-Hollandse spelletjes zoals spijkerpoepen en koekhappen. Elkaar mummificeren met wc-papier vonden ze ook erg leuk. Ik had ook voorlezen erbij gehangen en ook dat was erg fijn. Rustmoment voor de kinderen, maar ook voor ons ;)

Het fijne aan deze manier vond ik dat ik wel goed had nagedacht en alles wat we nodig zouden kunnen hebben bij de hand had. Maar eigenlijk niks echt gepland had. Je hoeft je dus niet af te vragen of je wel genoeg activiteiten hebt of te weinig.
    Kinderen vonden het ook lekker om tussendoor gewoon even 'ongeorganiseerd' te spelen.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

@kleinepien, jouw ervaring komt overeen met het eerste feestje van onze oudste dochter. Afschuwelijk. En ik was niet eens zwanger:roflmao:
    Houd er uit rekening mee dat de kinderen niet meedoen aan de activiteiten die je hebt bedacht. En als het goed weer Is, kun je misschien naar een speeltuintje in de buurt lopen.

14. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Ik lees even mee; moet over een dikke maand ook iets organiseren. Ik had o.a. gedacht aan de stoelendans, maar als kind vond ik dat eigenlijk te spannend en daarom niet leuk. Ezeltje-prik vond ik wel altijd geweldig! Ook dacht ik aan een kleine disco, zodat ze hun energie kwijt kunnen en even speeltuin bij mooi weer (we hebben helaas geen tuin).

Een vraagje: kun je met één ouder een kinderfeestje in goede banen leiden of is dat echt geen doen? Mijn man moet werken..

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Alles gaat heel snel. Cakejes versieren en opeten duurde hier 10 minuten. Je kunt van het uitpakken van de cadeautjes een spelletje maken bijv. laten verstoppen.
    Knutselen 10 minuten of echt hooguit een half uur.
    Geef ze ook ruimte om zelf te spelen dat vinden ze vaak net zo leuk.
    Hier was de chipsketting van een snoepveter en nibbit rings ook een groot succes.
    Qua tijd is 14.00 tot 17.00 eigenlijk al lang genoeg bij een eerste feestje.

Deel Deze Pagina