Zindelijk worden en op visite

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamabeertje, 31 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Nog maar even een zindelijkheidstopic erbij:p

We zijn nu sinds een week bezig om onze dochter(3,5) zindelijk te krijgen en het gaat best goed. Wel zeg ik vaak dat ze even naar de wc moet gaan, maar ze geeft het ook al wel zelf aan. Alleen op visite gaan vind ik lastig.

Zoals vanmorgen was ik naar mijn schoonouders. Voor onderweg had ik haar toch maar een pamper omgedaan, maar daar kon ze natuurlijk op de wc. Alleen wil ze dit niet. Ook niet met de kleine bril die oma heeft gekocht. Nu heb ik het vandaag maar even zo gelaten en heeft ze gewoon aan pamper aangelaten, maar het zal natuurlijk toch een keertje moeten.

Ik vind het lastig, want ik weet dat ze altijd wat moeite heeft met nieuwe dingen. Zo heeft haar grote bed wel een half jaar op haar slaapkamer gestaan voor ze er in wou slapen.
    Wat zouden jullie doen? Het nog even afwachten of toch wat meer pushen om ook ergens anders naar de wc te gaan? (Potje doen we niet aan)

2. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Ik denk dat het straks vanzelf gaat. Ik liet dan de pamper aan. Ook in een winkel etc. Tot je een keer vrolijk in de auto zit en na een kwartier bij wijze van wit weg trekt omdat je erachter komt dat je geen pamper aan hebt gedaan. En soms lijkt het dan ineens wel goed te gaan

mamabeertje vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier wilde zoon de eerste keer dat hij erop zat niet plassen, dus ik zette hem altijd eerst op de wc, zodat hij zodra hij wel moest wel wil.
    Maar dat was soms ook wel strijd.
    Hier werkt soms boven ipv beneden naar de wc ook wel, gewoon het idee dat hij zelf wat mag bepalen denk ik.

4. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Tja jij kent je kind het beste. Zou ze het pikken als je de luier uitlaat en haar geen andere optie als de wc bij opa en oma?

Mijn kind vond pamper niet erg, maar toen ze 3 werd heb ik gezegd dan en dan gaat de luier uit en niet meer aan. Eerst wilde ze niet na paar keer herhalen had ze door dat ik het meende en legde zich erbij neer. Woensdag begonnen en vrijdag hadden we verjaardag van schoonmoeder ( niet helemaal lekker gepland van me). Wilde ze eigenlijk ook niet, maar toch gedaan. Na een keer was het goed.

Maar zoals ik je zeg jij kent je kind het beste en weet hoe ze reageert. Je wilt natuurlijk ook geen drama om de wc nu ze zo goed gaat.

5. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Hier wilt hij alleen op het potje, dat vind hij minder intimiderend. Wij zijn ook deze week intensiever ermee bezig. Dus neem ik het potje wel eens mee. Vooral naar goede bekenden of als die zelf kinderen hebben, snappen ze best denk ik dan. Maar ik doe geen luier meer aan! Hij is ook 3,5 en het moet toch een keer :p

Maaaaar dat is mijn kind, die pikt dat wel uiteindelijk. Maar snap dat niet elk kind dit makkelijk vind

6. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik heb deze week voor het eerst geen luier aan gedaan als we weg gingen. Ben met hem mee gegaan toen hij naar de wc moest op de psz in plaats van de juf en dat ging goed.

Bij m'n ouders hebben ze hem gepaaid met wat lekkers en na die ene keer was de spanning eraf

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja ik denk toch echt dat in zo'n geval een vertrouwd potje het handigste is. Hier hadden we dat de eerste maanden altijd bij, ook op wandelingen. Liever zo dan die constante verwarring van thuis wel een pamper en op verplaatsing niet.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was luier uit ook echt luier uit, dus niet toch weer aan naar visite/supermarkt etc. Andere wc’s waren spannend, maar dat duurde niet zo lang.

9. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Tja, in dit geval hebben we geen vertrouwd potje. Juist eigenlijk omdat ik het drama met wennen aan de wc al wel een beetje aan zag komen. En op school hebben ze natuurlijk ook geen potjes.

Oja en daarbij vind ik potjes ook echt smerig. Het idee dat ik die dan weer moet schoonmaken.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja jaren pampers met plakkende prut, is een potje nog steeds een vooruitgang :)

Ik snap de weerstand wel hoor. Maar ik gaf toch de voorkeur aan snel zindelijk mét potje. Maximale efficiëntie en vertrouwdheid voor de eerste spannende maanden, en daarna ging die wc vanzelf. Maar ieder zijn ding :)

11. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Wij hebben ook nooit een potje gebruikt, vind t ook super smerig haha.

Hier was luier uit ook echt uit. Even door de zure appel heen bijten voor ze ;)

12. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou het niet keihard pushen in de zin van luier uit en zie maar hoe je het oplost. Maar enige zachte dwang is misschien wel op zijn plaats.
    Neem je haar mee als je zelf ergens anders naar de wc gaat? Dan ziet ze dat dat oké is .
    Je kunt haar dan ook vragen even op de wc te zitten met kleren aan, om een beetje te wennen.
    Ik zou sowieso proberen om haar zoveel mogelijk vreemde wc's te laten zien, ook in winkels bijvoorbeeld. En dat ze dan dus met jou meegaat als jij moet (al moet je dan nu ineens wel erg vaak:)). Dan komt vast wel een keer het moment dat ze het ook wil proberen .

13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Samen naar de wc blijven gaan en het aanbieden maar niet dwingen. Je bent net een week bezig, thuis is het nog spannend genoeg.
    Hier wilde dochter in het begin ook niet op vreemde wc's. Dat is vanzelf goed gekomen.

14. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Dankjewel voor de reacties. Ik neem haar denk ik de volgende keer gewoon eens mee naar de wc en zal toch eens wat meer overtuigingskracht proberen.
    Tegen die zijn we natuurlijk ook alweer even verder.

Fijn om te lezen dat het vaak toch wel vanzelf gaat.

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.078
    12.030
    113
    Ik zou toch ook de luier uit laten, dit lijkt mij verwarrend. Het gaat heus een keertje fout, maar daar leert ze juist van. Ja het is even gedoe en het geeft even rommel, maar het is wel duidelijk.

Hier werkten stickervellen heel erg goed, dan had hij bij oma 2 stickers gekregen, omdat hij dat spannend vond.

Deel Deze Pagina