Mijn zoon kreeg vanaf 5 weken al 5 flessen van 180cc Nu lees ik dat dit veelte veel is? Hij weegt trouwens 5,5kg. was ook 4, 5 kg bij geboorte.. Ook krijgt hij sinds vandaag jbpm door de voeding ivm veel spugen, mag dit wel?
Het is niet afhankelijk van hoe oud je baby is, maar hoe zwaar, hoeveel flesvoeding deze mag krijgen. In principe wordt uitgegaan van 150 ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur, en dat dan verdelen over het aantal flessen dat je geeft. In het geval van jouw kindje zou het dus zijn: 5,5 x 150 = 825 : 5 = 165 cc per fles. Je geeft dus iets teveel nu. Drinkt hij alle flessen ook helemaal leeg? Bij zulke kleintjes is stelselmatig teveel niet goed, dat kan problemen opleveren met de niertjes. Jbpm mag idd door de voeding, wij gebruiken het ook al vanaf 5 weken.
Hij drinkt niet alle flessen altijd leeg! Meestal die van overdag wel.. maar die van svonds om 23 uur laat ie er vaak nog 30 a 50 inzitten en die van smorgens om 7 uur hetzelfde verhaal.. gister zelfs 70cc.. misschien die van savonds en smorgens 165 geven?
Het zijn inderdaad flinke flessen voor zijn leeftijd en ook wel voor het gewicht, zoals hierboven staat uitgelegd. Verstandig is om te kijken wat de veroorzaker is voor dit drinkgedrag. -doet hij wel minimaal 15 minuten over een flesje? Daarnaast zeg je dat hij veel spuugt. Als eerste denk ik 'ja logsch met zulke grote flessen en zo'n klein maagje; dit past simpelweg niet!' Dan denk ik; dit klinkt als typisch reflux, niet willen drinken omdat hij honger heeft maar omdat hij pijn heeft! Reflux kan je makkelijk aanpakken, maar dan zul je terug moeten naar kleinere flesjes. Zonder dat zal de rest niet voldoende effect hebben.
Bij veel spugen zou ik altijd teruggaan naar kleinere flessen. Spugen betekent een (te) volle maag, waardoor voeding omhoog komt. Daar komt maagzuur bij mee omhoog, wat gaat branden in de slokdarm. Dat willen ze dan wegdrinken en dan zit je in een neerwaartse spiraal, omdat wegdrinken van het maagzuur een nog vollere maag oplevert, enz enz. Terug dus naar kleinere flessen gewoon eerst maar eens 150+5 op z'n max. 180 is voor zo'n jonge baby echt wel heel erg veel. Dat drinkt onze jongste nog steeds niet, (reflux, op die leeftijd kon ze max 90+3 per fles aan en dat dronk ze meestal niet leeg).