Opzoek naar moeders die hun kind zelf nederlands leren.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kyrest, 2 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Ik ben opzoek naar moeders die in het buitenland wonen en hun kind zelf nederlands leren (omdat ze bijv. op school een andere taal spreken).

Hoe gaat dat in zijn werk? Is het te doen, zelf lesgeven? Waar moet je aan denken? Kun je je kind goed nederlands leren schrijven en lezen (spreken zal het probleem niet zijn)?

Ervaringen graag! :)

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dé manier om je kind zelf Nederlands te leren is hoe elke ouder het in Nederland eigenlijk doet: consequent Nederlands tegen je kind praten. Dan heb je geen boeken of les nodig. Het enige is dat ze later wel de spellingsregels voor schrijven moeten leren maar daarmee kun je beter wachten tot ze al een tijdje goed kunnen lezen en schrijven. Wij wonen in Nederland maar onze dochters worden tweetalig opgevoed en spreken Nederlands én Turks, doordat mijn man altijd Turks met ze spreekt. Het enige wat ze straks nog moeten leren is inderdaad schrijven en lezen maar daar wacht ik echt mee want dat moeten ze eerst in de schooltaal goed leren beheersen. Als je ze daarna boekjes in de andere taal laat lezen denk ik dat het snel genoeg gaat. Evt. wat schrijfoefeningen maar van gewoon lezen leren ze al heel veel over de taalregels.

Of bedoel je wat anders?

3. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    onze kids zijn ook tweetalig. thuis spreken we dus nederlands en onze oudsteleest ook graag nederlands. het is eigenlijk vanzelf zo wat gegaan ik leer het niet extra met boekjes ed dus zoals op school elke dag er ff voor zitten. ik had van die leren lees boekjes nog liggen van mij en eens wat op de rommelmarkten gehaald en daar zijn we dan in begonnen samen af en toe savonds als ze zin had. en nu leest zij graag nederlands. het schrijven is nog wel eens lastig met al die regeltjes maar dat komt vanzelf wel. als ze brieven schrijft bijv dan kijk ik het gewoon na en help dr wat. ze is nu 8 jaar.

4. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wij wonen in Engeland en mijn kinderen krijgen thuisonderwijs (gaan dus niet naar school)
    Tot vorig jaar woonden wij in Nederland, en daar zijn de oudste 2 ook naar school geweest.
    Mijn man spreekt Nederlands tegen ze, ik spreek voornamelijk Engels, lezen etc is in het Engels.
    Wij geven niet echt les (doen unschooling dus geen vaste lessen, kinderen leren waar ze zin in hebben op de manier die hun uitkomt) maar 99% van het materiaal hier is in het Engels.
    Ik merk dat mijn oudste inmiddels liever Engels spreekt, en mijn jongste (3 jaar met autisme, praktisch nonverbaal) praat de paar woordjes die ze zegt in het Engels, en niet in het Nederlands.
    Mijn oudste zijn grammatica is wel achteruit gegaan en hij vertaalt veel Engelse uitdrukkingen letterlijk in het Nederlands.
    Ik vind het niet zo erg, de enige reden dat ze nog Nederlands moeten spreken is omdat mijn schoonouders geen Engels spreken, maar verder eigenlijk niet.

5. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik leer mijn meiden Nederlands en ben ook de enige nederlands sprekende persoon in hun omgeving.
    In het begin vond ik het best makkelijk dat was voordat ze naar school gingen. Nu is de andere taal echt overheersend geworden.

Ze zijn nu inmiddels 6 en bijna 5. Ze verstaan beide alles, maar spreken maar weinig nederlands. Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat ze een andere voorkeurs taal hebben.
    Ik ga gewoon consequent door. Wij gaan niet extra aan tafel zitten om grammatica of uit boekjes te leren. Misschien over 1 of 2 jaar met nederlandse les beginnen waar ook het schrijven aan bod komt.

6. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Bedankt voor jullie reacties!

Waar het dus op neerkomt is consequent nederlands spreken en nederlandse boekjes laten lezen.
    Mijn grootste zorg is dat, mochten wij naar NL gaan verhuizen (waarvan de kans aanwezig is), mijn dochter dan niet goed mee kan komen op school, qua spelling etc.
    Mocht ze hier naar school gaan, krijgt ze er nog een derde taal bij, Maltees. Wij spreken nu nederlands en engels. Ik ben bang dat haar nederlands dan achteruit zal gaan en ze dus in de problemen komt mochten we naar NL gaan verhuizen.
    Misschien wat voorbarig aangezien ze nog lang niet naar school gaat :) maar dit zijn serieuze overwegingen; in NL naar school laten gaan of niet.

7. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ja als dat een mogelijkheid is dan zul je inderdaad goed consequent Nederlands moeten blijven spreken.
    Voor ons is dat niet van toepassing omdat wij nooit terug gaan naar Nederland ivm schoolplicht (ja officieel zou thuisonderwijs wel kunnen, maar wordt zo goed als onmogelijk gemaakt door leerplichtambtenaren als de kinderen eenmaal wel naar school geweest zijn) en maakt het dus niet uit dat hun Nederlands slechter wordt (en ja dat wordt het wel, dat merken we echt) omdat ze voornamelijk Engels spreken.

8. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Gewoon je best blijven doen en consequent nls bijven praten.
    Actief aanbieden,voorlezen,muziek,televisie? Veel met nlse familei skpen.

Als het ooit dan zover zal komen dat jullie naar NL verhuizen heeft ze al een goede basis en evt heeft ze dan de eerste maanden nodig om haar nls op hetzelfde niveau te krijgen.
    Ken best wat kinderen die teruggekeerd zijn met 6 of 7 jaar en binnen 3 maanden zaten ze op hetzelfde niveau eigenlijk.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Jij kunt natuurlijk consequent nederlands tegen de kinderen blijven praten maar echt nederlands leren ook lezen en in geschrift zoals onze kinderen het hier op school leren lukt natuurlijk niet helemaal. Je bent denk ik al een heel eind als je met de leeftijd waarop onze kinderen naar groep 3 gaan (6 jaar ongeveer) begint met letterherkenning, hakken en plakken en de woorden van maan roos vis. Weet niet of je nog familie hier hebt want dan zou je hier boekjes kunnen laten kopen van avi start en verder en dan op laten sturen em daar aanbieden. Denk dat je dan al een heel eind ben.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Derde taal? Je man is toch Maltees? Dan 'moet' hij ook Maltees met haar spreken, of hij moet tevens Engels als moedertaal hebben.

Ik ben er niet zo bang voor. Mijn oudste gaat hier nu naar school maar Turks is nog steeds haar voorkeurstaal. Ze kijken altijd Turkse programma's ipv Nederlandse, dat scheelt wel. Dat zou jij ook kunnen doen. Veel Nederlandse liedjes zingen, boekjes lezen. En wellicht zijn er nog andere NLse kinderen, dat zou helemaal mooi zijn. Mijn kinderen hebben veel Turkstalige vriendjes.

11. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Hij is inderdaad Maltees. Maltees en Engels zijn zijn moedertaal. We hebben ervoor gekozen beiden één taal te spreken, en dat Maltees later eventueel op school wordt geleerd.

12. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Muziek, televisie, skypen, praten doe ik nu al met haar. Daarom denk ik dat het nederlands spreken geen probleem zal zijn. Maar door deze activiteiten zal ze niet leren schrijven (spelling bijv.) en dat vind ik wel belangrijk.

Maar als de basis goed zit, dan zou het dus niet moeilijk moeten zijn hetzelfde niveau te krijgen. :)

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Met dat schrijven en spellen zou ik toch echt pas beginnen op 't moment dat andere Nederlandse kinderen daar ook mee beginnen ... Namelijk tegen dat ze een jaar of 6 is en in NL naar groep 3 zou gaan.

Tegen dan kan je misschien wat Nederlandstalige boekjes zoeken voor haar leeftijd en desnoods laten opsturen door mensen hier. En bijvoorbeeld ook oefenboekjes qua schrijven laten overkomen.

Natuurlijk dat ze wat aanpassingstijd zal nodig hebben hier. Maar dat lijkt mij gewoon logisch en in te calculeren.
    Vrienden van mijn ouders hebben hun kinderen toen ze terugkwamen naar BE dan ook een jaar "teruggezet", net omwille van de achterstand in taal.

Veel hangt natuurlijk ook af van hoe oud ze zou zijn als jullie naar NL zouden komen. En in welke taal ze in Malta naar school gaat (in 't Maltees, of een Europese school in 't Engels). Lijkt mij zelf immers dat van 't Maltees naar Nederlands een grotere stap is dan van Engels naar Nederlands. Zeker als ze thuis dus alleen Nederlands en Engels hoort op dit moment.

14. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik dacht toen ze klein waren ook wel even het schrijven zou bijbrengen. Ben ik op terug moeten komen, tenminste ben er nu nog niet aan toegekomen je moet echt veel discipline hebben en op de goede manier aanleren.
    Ik zou het wel willen proberen maar ik denk toch dat ik hulp nodig heb. Heb je op Malta niet een Nederlandse school waar ze op zaterdag ochtend les geven aan nederlandstalige kids? Hier hebben wij dat wel.

15. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Ja, eerder beginnen met spelling lijkt me lastig.
    Met die vraag, op welke leeftijd naar NL, worstel ik dus momenteel. Is het verstandiger/logischer 1) dit alles te 'voorkomen' en naar NL te verhuizen vóór ze naar school gaat, 2) middenin de basisschoolperiode te gaan, of 3) om pas ná de basisschool te gaan?
    Het is niet zo 1,2,3 beslist, zeker aangezien mijn man eerst een baan moet vinden, en dat is al lastig genoeg.
    Op de basisscholen wordt voornamelijk les in Engels gegeven, en vakken als Geschiedenis en Maatschappijleer in Maltees.

16. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    En dát is dus precies waar ik bang voor ben. Dat ik wel wil, maar het me niet zal lukken.
    Voor zover ik weet zijn er geen Nederlandse scholen hier. Dat zou ideaal zijn. Waar woon jij, als ik vragen mag?

17. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    In Barcelona.
    Hoe oud is je kind nu?

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn oudste is bijna 6 en we zijn er nu mee bezig. We hebben veel aan de programma's Letterdas/Lettervos. Ook doen we rijmen, hakken en plakken en hij kan de woorden uit Veilig leren lezen Kern1 allemaal lezen. We doen veel loco etc. Ik ben nu op vakantie in Nederland en ik heb enkele avi start boeken gekocht.

19. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    6 maanden. We hebben nog even de tijd.

20. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Nog nooit van gehoord, meteen opgezocht. Ziet er leuk uit!

Deel Deze Pagina