Hallo, Graag jullie tips en ervaringen. Momenteel slaapt Seph ongeveer als volgt: 18.45 - 22.15 slapen 22.30 - +/- 6.30 slapen +/- 7.00 - 9.30 slapen +/- 11.30 - 14.00 slapen einde middag slaapje van 30 min. Hij drinkt vijf borstvoedingen om 18.15, 22.15, 6.30 10.30 en 14.30 De laatste tijd slaapt hij soms overdag wat korter (met name op het kdv of bij oppasoma's). Al heel lang maken wij Seph 's avonds wakker voor de late voeding. Maar hij is steeds minder geïnteresseerd in eten en ik heb eigenlijk gewoon het idee dat ik hem er niet meer mee help. Ik wil deze voeding daarom ook binnenkort eens laten vervallen. Of die vijf voedingen verdelen tussen 7.00 en 19.00 uur. 'Ideaal' zou zijn als Seph dan om ongeveer half acht gaat slapen of zo want helemaal doorslapen vanaf kwart over zes 's avonds is nou ook weer niet nodig en lijkt me ineens wel een erg grote stap. Maar aan het einde van de dag is hij echt gevloerd (haha en zoveel doe ik echt niet met hem...) Vaak is het al een beetje rekken tot kwart over zes zeg maar. Maar ja zijn derde slaapje is echt maar max 30 minuten langer krijgt hij gewoon echt niet voor elkaar (zoals het nu gaat dan he). Hoe dus nu zo soepel mogelijk naar een patroon van half acht 's avonds? En hoe zou dit patroon er dan uit kunnen zien? van 5 naar 4 voedingen of just 5 voedingen anders verdelen? (hij is een gezonde gemiddelde baby van 7 kg met een niet al te grote eetlust) Nou ja en dan graag nog jullie algemene tips over hoe dit aan te pakken. ps over een maand gaat Seph ook hapjes ed eten. Zou ik deze overstap juist daarmee moeten combineren of juist niet? Iets van een papfles of zo? Bedankt alvast...
Ik ben met bijna 4 maanden gestopt met de laatste fles. Ik moest hem steeds wakker maken en met een beetje geluk dronk ie de helft op half slapend. Eerst krijg hij 5x 180/6 en nu krijgt hij 4x 210/7 en die drinkt ie helemaal leeg. Ik geef de eertse fles tussen de 7.00 en 8.00 uur. Maar net hoe laat ie wakker wordt. Fles 2 om 11.00-11.30. Fles 3 om 15.00 uur en de laatste fles tussen 19.00-19.30. Na die fles slaapt ie heel de nacht door tot meestal 7.30.
Noa had met 4 maanden 4 flessen 180/6. Ik heb gewoon de gok genomen om de laatste fles van 22.00 te laten vallen. Moest haar ook iedere keer wakker maken en vond het zo zielig, dus heb haar een keer niet wakker gemaakt en toen sliep ze dus door tot 7.00. Dit ging uitstekend en langzaam aan veranderde haar patroon van eettijden ook. (Heb ook geprobeerd om dan de 5 flessen maar te verdelen over de dag, maar dan dronk ze niet alle flessen leeg.) Nu heeft ze nog drie flessen en krijgt ze fruit, broodkorst en groente. 8.30-9.00 180/6 Soms gaat ze naar deze fles op bed en slaapt ze tot een uur of half 11. 11.30 broodkorst 12.30 180/6 13.00 slapen 15.00-15.30 fruit 17.00-17.30 groente 18.00 slapen 20.00 180/6 en dan op bed Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Je zou kunnen proberen de laatste fles rond half acht te geven. En daar dan pap in te geven. Rijstebloem of iets anders. Zou dan ook zijn slaapjes anders proberen te verdelen. Zodat hij wat later uitkomt met zijn middagslaap zodat hij wat langer wakker kan blijven s avonds. Hij word relatief laat wakker half tien. Ik zou dus hem rond acht a half negen wakker maken. Dus dan komt het zeg maar zo... 08.00- 10.00 wakker en spelen. 10.00 - 10.30 eten. 10.30- 13.00 slapen 13.00- 15.00 spelen 14.45- 15.00 eten. 15.00- 17.00 slaap 17.00 tot 19.00 spelen of bad ofzo 19.00 eten met pap en dan slapen. Zoiets zou ik ervan maken denk ik. Dat is eerst even lastig met wakker maken en omgooien enzo. Maar ik denk dat hij overdag te weinig slaap krijgt nu waardoor hij s nachts zo'n lange ruk moet maken wat dan met zijn eten niet heel goed lukt. Succes in ieder geval.. Groetjes
Wat een lekkere slaapkop he je zeg Dan is het wel lastig om er genoeg eten in te krijgen ja. Maar in principe is hij oud genoeg om lekker door te slapen toch? Als hij van half zeven tot half zeven slaapt is dat 12 uur volgens mij moet dat wel kunnen op de leeftijd. Als je dit te lang vind kun je ook de laatste voeding telkens een stukje vervroegen. Totdat je hem gewoon weglaat.
Ik heb altijd op vraag BV gegeven en hem nooit wakker gemaakt voor een voeding. Dus ik zou zeker proberen de laatste voeding niet meer te geven. Kijk eerst eens hoe hij het zelf 'oplost' als je die voeding weg laat. Het kan best zijn dat hij dan overdag een keer extra vraagt en zo die late voeding krijgt. Papfles kun je natuurlijk doen, maar gewoon eerst eens kijken naar wat hij wil, kun je de papfles altijd nog invoegen bij de laatste voeding voor het slapen gaan. Ik ben benieuwd, succes!
Ik zal ff zeggen hoe een gemiddelde dag er hier uitziet (alles volledig op verzoek): Tussen 4 en 6u nachtvoeding/eerste voeding ('t is maar hoe je het bekijkt ), verder slapen. Tussen 7u30 en 9u wakker worden en voeding, spelen. Rond 10u een kort dutje (+/- 30 min), soms met een slokje ervoor. Rond 12u middagdut met voeding ervoor en soms slokje tussenin. Tussen 14u30 en 15u30 wakker worden en voeding. Rond 17u dutje van +/- een uurtje, met voeding ervoor of erna. Rond 19u-19u30 een slokje. Rond 20u start hier het avondritueel (enige dat we hier altijd hetzelfde doen om een einde van de dag te hebben) dat eindigt op de zetel of in bed aan de borst. Rond 21u-21u30 slaapt hij dan (na badje, masseren, lààààng drinken) Hier dus nog véééél (??) voedingen voor een 5-maandertje... 'k Heb dan ook een echt vreetzakje!
Ojee we moeten er denk ik echt aan geloven hè? Niet maar gezamelijk uitslapen. Zo pakken wij echt nog wat extra slaap Maar het is misschien wel zo dat hij dan overdag zijn slaapjes anders kan doen en zo dan 's avonds beter uit komt. En sowieso denk ik dat hij niet meer terug naar bed wil als hij vanaf de vroege avond doorslaapt. Ach trouwens dan kunnen wij ook wat eerder naar bed ipv uitslapen (alleen zijn we wel avondmensen) Nou ik denk dat we het maar eens moet gaan proberen. Donderdag en vrijdag moet ik naar het buitenland voor mijn werk misschien is dat een goed moment... Of misschien is het wel iets te veel van alles en geen realtime avond borst en dan ook nog eens geen late avond voeding... Maare dan zou hij dus op vier borstvoedingen uitkomen? Ik hoop dat hij daar genoeg aan heeft want wij willen pas over een maand met hapjes gaan beginnen.
Wanneer je je zoontje wakker moet maken voor een voeding, zou ik proberen om de laatste voeding weg te laten. Wij hadden ook tot een maand of 3/4 de laatste fles om 22.30/23.00, die dronk hij vaak slapend leeg. Toen maar geprobeerd om de fles weg te laten en dat ging prima, hij sliep de hele nacht door. Wel een tip, is al eerder genoemd. Doe wat rijstebloem door de fles om 19.30 , doe ik hier ook nog steeds.
Hier gaat 't gewoon op verzoek. Late avondvoeding krijgt ze niet. Rond half 7/7uur de laatste en dan vaak rond half 5 's nachts en nu om half 9 weer. Wisselt trouwens wel erg. Overdag drinkt ze vaak een keer extra maar ze is momenteel erg snel afgeleid. Ik zou je kleine gewoon zelf laten komen en wel even in de gaten houden of hij wel genoeg drinkt. 4 voedingen per dag vind ik persoonlijk vrij weinig rond die leeftijd. Wij gaan hier nu beginnen met bijvoeding maar dat wordt gewoon op momenten dat wij zelf eten en zij wakker is en we zien wel hoe het loopt met de voedingen. Ze heeft net tegen 5 uur gehad en zal zo wakker worden en wij gaan nu ook eten. Rond 19.15 krijgt ze dan weer een voeding en gaat ze de nacht in.
Mijn zoontje ligt om half 8 ongeveer op bed(soms nog eerder) maar slaapt toch nog meestal door na de voeding van 7, tot een uur of 9.. En hij is bijna 8 maanden, dus het hoeft niet hoor Overigens kreeg Boaz nog wel een late voeding met 4 maanden, ik denk dat het met 5.5 maand pas niet meer nodig was. Als hij past de volgende ochtend wakker wordt, prima, maar als hij anders midden in de nacht wakker wordt zou ik hem gewoon die late voeding nog geven, totdat hij zelf minder drinkt en vaster slaapt (kwestie van af en toe uitproberen). 5 voedingen met 4/5 maanden zonder bijvoeding is nog prima, en zeker borstvoeding!
ik denk persoonlijk dat voor zijn leeftijd 4 borstvoedingen nog echt te weinig is. Je moet het niet vergelijken met flesvoedingen (en heb je dus niks aan de meeste antwoorden die hier gegeven zijn)
5 voedingen bij bv is echt wel het minimum hoor. Zeker niet naar vier gaan tenzij hij zelf echt niet meer wil,\. Op verzoek voeden dus.
Waarschijnlijk zal hij die voeding overdag bijvragen als je die 's avonds weg laat. Vind je dat een probleem? Je hoeft dan toch helemaal nog niet met bijvoeding te starten of met rijstebloem?