verlegen in de speeltuin ..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kris8, 21 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hoi !

Al eerder een topic geopend over mijn dochtertje die behoorlijk verlegen was. Toen ook nog bij alle bezoek die er kwam of waar we heen gingen dus ook bekende zoals opa en oma dat is nu echt een stuk minder. Zeker als wat betreft opa en oma ;) maar over is het niet. Grote groepen zoals een verjaardag is nog steeds drama. Maar dus ook bv de speeltuin. Vandaag naar een eet-tentje met speeltuin in heb bos gegaan. Toen we aankwamen was ze helemaal enthousiast.. glijbaan... trampolines.. schommel.. haar geluk kon niet op.. totdat... juist andere kindjes ... ze gaat pertinent NIET alleen spelen. Papa of mama moet mee. Nou vooruit. Ze kiest hetgeen ze de minste andere kindjes ziet. Als daar aangekomen toch een kindje het aandurft om in haar buurt te komen durft ze niet meer. Huilen... :( zeker als er op een gegeven moment een behoorlijk brutaal jongetje haar bijna van een trapje duwde is het helemaal over. Kleine overwinning is dat ze even met een ander meisje op de trampoline gesprongen heeft maar nadat IK met dat meisje ging praten en dat meisje heel lief tegen haar zei dat ze er ook best even bij mocht komen. Probleem is denk ik ook dat ze ouder oogt. Ze is nogmaar 2,5 jaar maar vrij groot voor haar leeftijd en ze praat erg goed. Dit andere meisje was bijna 5 jaar en ongeveer even groot. Ze wordt dan ook aangezien als een ouder kind door andere kinderen en ouders dat maakt het niet makkelijker. .
    Maak ik me onterecht zorgen ? Maar ik zie op zo`n middag allemaal kindjes die lekker ravotten en spelen en dan mijn eigen meisje die verlegen aan mijn hand voorzichtig max 2 x van de glijbaan gaat en dan dan weer op schoot wil knuffelen.. :(
    Overigens is ze juist wel heel sociaal vaardig in die zin dat ze in no-time doorheeft of de ander verdrietig dan wel boos dan wel verlegen is..

2. knap

knap Niet meer actief

Mijn meisje is totaal niet verlegen ( thuis kdv) maar ga ik ergens heen waar ze niet vaak komt of waar het onbekend is dan is ze het eerste half uur haast niet in beweging te krijgen dan blijft ze bij mij hangen op naast of bij me. Meestal daarna gaat ze wat op ontdekking.

Laat ze eerst even lekker bij je neem de tijd en als ze gaat laat haar dan even van alles zelf ontdekken.

Je dochter is zo te lezen een kind dat eerst even de hei overkijkt kan geen kwaad zijn vaak slimme kinderen.;)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva was net zo op die leeftijd en is nog steeds zo... ik vind het jammer, maar maak me er niet zo heel druk om, ze doet het verder prima. Ik hoop alleen maar dat ze later niet over zich heen laat lopen.
    Lisa is nu 2,5 en veel makkelijker, kwestie van karakter (Lisa is niet zo snel bang, klimt in klimrekken waar Eva nauwelijks in durft bijvoorbeeld), maar Lisa heeft ook een grote zus als 'steun'.
    Laatste waren wij bij een woonboulevard met speelgedeelte met ballenbak. Eva liep er enthousiast naartoe, maar zag toen dat er andere kinderen aan het spelen waren. Toen wilde ze liever met de lego spelen.... Lisa klom opeens omhoog naar de ballenbak en toen klom Eva achter haar aan, opeens helemaal in de stress, want Lisa moest wachten op haar!
    Eva is gewoon een beetje onzeker, geen idee hoe dat komt. Thuis heeft ze er absoluut geen last van en ze bijt ook behoorlijk van zich af. Maar bij bepaalde gelegenheden is ze heel timide, ook bij drukke verjaardagen moet ze even wennen. Dat heeft Lisa trouwens ook. Is wel een reden geweest trouwens om haar nog een jaartje te laten kleuteren. Ze is best slim, maar moet nog wat sterker in haar schoenen komen te staan.

Hier juist kleine kinderen trouwens (Lisa is nu zo'n 88 cm), maar hier dus hetzelfde gedrag.

4. adi

adi Niet meer actief

gaat ze naar kdv of psz? Als dat niet zo is, zou ik haar wel ergens inschrijven waar ze de kans krijgt om sociale omgangsvaardigheden met andere kinderen langzaam aan te leren.

5. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    thanks voor de reacties meiden alvast !
    haar even laten wennen werkt toch niet. Ze gaat gewoon niet alleen.. ook niet na een half uur a uur eerst aankijken.
    Ik probeer nu wel mee te gaan en zodra ze het leuk heeft steeds een stapje verder te gaan.
    Grote groepen went ook niet.. ook na 3 uur is een grote groep niet leuk en klampt ze zich vast aan mij of papa...

Maar goed jullie stellen me al wel een beetje gerust.

6. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    overigens gaat ze inderdaad naar het kdv daar gaat het wel goed, maar daar kent ze de kindjes. Ze zeggen daar wel dat ze bv dingen makkelijk af laat pakken en daar dan niets van zegt, maar stil in een hoekje gaat zitten huilen

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva ging vanaf 5 maanden naar het kdv, al die jaren in dezelfde groep. Daar ging het ook wel heel goed, soms moest ze iets meer van zich afbijten, maar dat leerde ze daar wel goed. Maar ze zag die kindjes 2 keer per week.

Op school merkte ik dat ze vooral moeite had als grotere en meer dominante kinderen iets van haar afpakten, of vervelend doen, dat ze dan niet van zich afbijt. En kinderen die een jaartje ouder zijn (en dat heb je vaak als ze in groep 1 beginnen) zijn vaak sowieso dominanter, want die zijn al langer gewend. Dat 'probleem' is nu dus weg doordat ze nog een keer groep 1 doet.
    Ze heeft trouwens 1 vriendje die nogal handtastelijk en irritant kan doen, daar begint ze nu wel meer van zich af te slaan/duwen (letterlijk dus ;)), ik ben daar wel blij mee.

8. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    nou ja op zich misschien een voordeel dat ik een flexscontract heb en ze dus nogal eens in verschillende groepen zit. Ziet dus regelmatig " nieuwe " kindjes. Pas wel bij een zoontje van vrienden van ons die een paar maand ouder is nadat wij zeiden dat hij niet steeds dingen van haar af mocht pakken. herhaalde ze het zelf: " nee dat mag jij niet van mij afpakken.. " daar was ik ook wel heel blij om...
    Wij zijn alletwee ook best bescheiden en beleeft zo proberen we haar ook op te voeden, maar hoop i.d. niet dat ze dan dus vervolgens over zichzelf heen moet laten lopen. Merk vandaag in de speeltuin ook dat ik het zelfs lastig vind tegen zo`n jochie van een jaar of 5.. als hij haar wegduwde .. hij zei;" ik wil eerst" heb nog wel gezegd.. : " nou om de beurt lijkt me eerlijker.. "

9. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Een jaar langer laten kleuteren kan ik me wel voorstellen trouwens ja. maar ze is verder vrij snel met d`r ontwikkeling zegmaar dus ben bang dat ze dan qua intelligentie weer onder prikkelt wordt.. maar goed zo ver zijn we nog niet natuurlijk

10. adi

adi Niet meer actief

Heb je met haar gepraat over andere kindjes in de speeltuin, en waar ze bang voor is?
    En dan haar misschien wat sterker maken door een paar handvaten te geven hoe ze van zich af kan bijten.

Wat ze bijv kan zeggen als een ander kindje voordringt of iets wil afpakken.

Mijn kinderen lieten een tijdje ook alles van zich afpakken en gingen dan huilen. (verder zijn ze niet verlegen of zo). Wij hebben een beetje met ze geoefend hoe ze dan kunnen reageren.
    Bijv. 'nee, ik ben aan het spelen', of 'nee, ik ben aan de beurt'.
    En dan niet op een verlegen toontje, maar wat harder, zekerder.

Als ze merken dat het werkt, geeft dat veel zelfvertrouwen aan kinderen. En dan durven ze zelf ook steeds verdere stappen te nemen.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter is niet bepaald verlegen, ze kletst tegen iedereen aan. Maar ze vindt het vaak ook niet leuk om alleen te gaan spelen in de speeltuin ;) Liefst wil ze dat ik mee ga. En niet omdat ze anders niet durft, maar omdat ze het dan leuker/gezelliger vindt.
    Daarbij vindt ze het soms ook wel prettiger als het niet te druk is. Vooral toen ze nog wat jonger was, dan liet ze liever andere kindjes voor, bv op de glijbaan. Om dan daarna rustig zelf te gaan.

Dus ja, of het puur aan de verlegenheid ligt dat ze niet alleen wil..?
    Nu ze wat ouder is, vermaakt ze zich wel langer alleen/met onbekende kindjes (gelukkig) hoor.. Maar ze komt me toch nog vaak halen.

12. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Adi; ja dat is nog wel een goede tip. ga ik doen !

En Arevinol ja ze zal het ook wel gezelliger vinden, maar ze is ook vooral gewoon verlegen. Zodra er een ander kindje in haar buurt komt wil ze weg. Praten ze tegen haar of dringen ze voor kijkt ze weg en gaat ze huilen

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dacht ik bij Eva ook, zelfs nog einde van het schooljaar vroeg ik me soms af of het slim zou zijn. Maar het gaat er niet echt om hoe slim ze zijn, maar ook wat ze willen. Eva is best slim, maar ze heeft geen haast, ontwikkelt zich nu vooral sociaal-emotioneel. Toen ze 2,5 was was ze echt slim voor haar leeftijd, dat merk ik nu bij Lisa ook. Lisa is vooral in haar taalgebruik heel slim en apart vind ik, voor haar leeftijd. Maar ik weet ook dat dat inderdaad niets zegt over de kleutertijd. Kinderen ontwikkelen altijd bepaalde dingen in fases. Zo kon Eva toen ze 2 was met gemak tot 10 tellen, Lisa kan het wel, maar is teveel een spring in het veld, waardoor ze slordig is en vaak de 2 en 3 overslaat. Het is zelfs zo erg dat ze altijd zegt dat ze 4 handen heeft en als ze 1 ding heeft en ik geef er nog 1, zegt ze: nu heb ik er 4! :) Maar Lisa is veel meer een durfal, wat Eva dus niet was destijds. En Lisa is met samen spelen veel verder, dat niveau had Eva destijds niet (heel gericht moeder en kind spelen bijvoorbeeld, op het kdv en school doen ze dat met leeftijdsgenootjes, als je thuis een zusje hebt wordt die al snel een (gewillig ;)) slachtoffer)

Over het kleuteren, jouw dochter is in het voorjaar jarig, dus echt een jaar extra kleuteren zal niet waarschijnlijk zijn. Eva is van eind december en kleutert dus 2,5 jaar, jouw dochter straks hoogstwaarschijnlijk 2 jaar en 3/4 maanden. Als je de oktobergrens aanhoudt kleutert Eva trouwens niet een extra jaar. Maar gezien haar 'slimheid' wel.

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Ach dat komt wel, mijn zoontje was al heel jong eenkennig en vond het ook maar eng om alleen te gaan, dus waren we bij een speeltuin ofzo dan moest er altijd iemand van ons mee, heb ik nooit moeilijk over gedaan en langzaam geoefend eerst mee naar boven de glijbaan, dan naast de glijbaan gaan staan en aanmoedigen maar nog wel mee lopen maar niet naar boven, dan onder blijven staan wachten en zeggen toe maar mama wacht hier waar jij er af gaat, dan een klein stukje verderop gaan staan maar wel in zicht en zo telkens een klein stapje verder en zo van de een op de andere dag zei hij, mama ga daar maar zitten ik ga alleen spelen je hoeft niet mee.
    Tegenwoordig is er geen greintje verlegenheid meer te kennen, zelfs als we voor het eerst bij mensen komen, rent hij voor me uit naar binnen en gaat direct spelen. Ze komen vanzelf op een punt wat goed voor hun voelt en dat kan even duren maar zou me er niet te veel zorgen om maken en gewoon stimuleren, evt boekjes lezen of bobiie ofzo die alleen gaat spelen van de glijbaan terwijl mama toe kijkt, zulke boekjes zijn er echt wel en haar de tijd geven.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zou me daar nou niet met 2,5 al druk over maken eerlijk gezegd :)

En niet iedereen is een sociale tijger. :)

Onze dichter was en is altijd wel vrij verlegen en speelt eigenlijk pas sinds deze zomer "alleen" in de speeltuin. Daarvoor moesten wij ook altijd mee.
    Moet zeggen dat ik het doodeng vond.. :D
    Was zo gewend om d'r continu in zicht te hebben....

Maar op school gaat prima hoor en er wordt zeker niet een jaar extra gekleuterd ivm verlegen :)
    Ook verlegen kindjes worden groot.. En een aantal daarvan wordt een verlegen volwassene... Shit happens :)

16. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    ja nou ja zo lang het " normale" verlegenheid is vind ik het ook niet zo`n probleem mijn vraag was dus of dit nog normaal was, maar als ik het zo lees valt het wel mee. Het wordt dan gewoon vertekend op zo`n middag door alle kindjes die daar wel vrolijk met elkaar spelen en Sanne die niets wil.

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja onze dochter is erg verlegen... Maar wij waren zelf vroeger niet anders.. Dus wellicht dat je je er dan minder druk om maakt.
    Wetende dat het bij ons ook goed kwam.

Ik vond het altijd wel prettig dat ze niet zomaar met een ander mee zou gaan of per ongeluk al spelend wat geks zou overkomen.
    We moedigen het wel aan hoor.. Maar diep van binnen vond ik het erg prettig altijd te weten waar ze was.

18. Isabel36

Isabel36 Lid

6 okt 2012
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter - 20 maanden - gaat naar het kdv 3 dagen per week, moet ook altijd erg wennen aan nieuwe gezichten en huilt soms nog steeds bij het afscheid nemen. is heeel eenkennig geweest, nu iets minder en iets sneller ontdooid. Maar absoluut kat uit de boomkijk type. Maar om haar zoveel mogelijk te laten wennen aan vreemden, en sociale vaardigheden op te laten doen naast het kdv doe ik nu ook Little Gym met haar. Tot 36 maanden is dat met ouders erbij, en dan kan ze dus klauteren gymmen en spelen tegelijk met jou en andere kinderen erbij, het is leerzaam en heel leuk. Wel duur, maar misschien helpt het haar in haar zelfvertrouwen. Dan kan ze samen met jou gymmen terwijl er toch heel veel kindjes in haar buurt zijn. Moet je maar eens kijken op de site. je kunt allicht een proefles doen. Succes!

19. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    hier ook een verlegen meisje...alleen dan nog veeeeeeeel erger:D Ik lees dus ook even mee:p

20. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    ja ?? Vertel eens ..

Deel Deze Pagina