Mja kweetniet... Zn papa is heel groot en gespierd... Je weet het niet. Waar wij wonen is voor jezelf opkomen in veel gezinnen erg belangrijk. En hoop daarvan zijn zelf ook groot geworden met eerst slaan en dan praten. Durf er niks over te zeggen eerlijk gezegd Het stereotype is in ieder geval eerst slaan.. Maar niet iedereen is zo natuurlijk.
Oh nee daar ben ik het dan niet mee eens........ Je hoeft als kind niet alles te pikken....maar gelijk slaan nee dat mag niet. Eerst praten en vragen of ze stoppen. En is het ander kind zo'n etterbak dan mag ze terugduwen.
Ja en ook niet laten narren tot je het te veel vind worden. Gewoon voor die tijd zeggen dat het genoeg is. Maar dat is voor wel meer kleuters lastig had ik het idee Wat dat betreft is een dagje meehelpen op school echt wel een aanrader. Je weet ineens precies over welke kindjes het gaan... En bepaald gedrag herken je ook ineens.. Waardoor je toch net even makkelijker zegt: nou duw maar een keertje terug hoor! Mocht het nodig zijn
Zo sta ik er ook in en probeer ik er ook in te staan...! Ze is wie ze is en dat mag ze zeker zijn. Als mama heb je nu eenmaal altijd zorgen he...
Banjabes, ja ik denk dat dat ook scheelt ja. Mijn meisje is heel groot, maar wel nog de jongste. Ze is een erg vroege leerling, dus misschien gaat ze maar anderhalf jaar kleuteren. Ik denk er nu al over na dat we dit 2.5 jaar laten duren, zodat ze niet straks altijd de jongste in de klas zal zijn, maar juist een van de ouderen. Denk dat dat wel goed is voor haar zelfvertrouwen.
Ja alleen heb ik nog een dochter waar ik voor moet zorgen en bij ons is het alleen op maandag...... Als ouders kunnen we proberen het uit te leggen...maar ja wat op school gebeurt zien we niet hè. Hier moet ik ook oppassen of het wel altijd klopt wat ze zegt....want alles doet dat jongetje dan....en soms denk ik dat ze sprookjes verteld hahah zoals alle kinderen dat wel eens kunnen. Er zit wel ergens een kern van waarheid hoor..... maar dan is het al van een week terug of iets wat ik vertel thuis.... Als ik dan duidelijk vraag of ze liegt....dan kijkt ze naarbeneden en dan wee ik genoeg. Ja dat mag natuurlijk niet van mij dan. Maat dat jongetje staat al bekend als lastig kind in de klas. Jammer want het ligt grotendeels aan de opvoeding. Mama vindt namelijk alles maar goed en corrigeert nooit.
Ik herken het helemaal hoor meiden. Ik probeer haar ook weerbaar(der) te maken. Met kleine dingetjes, zoals zelf iets vragen ipv dat ik het doe. Of zelf haar ergens op afsturen inderdaad, hoe spannend het ook is... Ik probeer haar iig weerbaar(der) te maken, en zelfverzekerder. Ik merk al wel wat verschil (volgens mij, of mss wil ik dat wel zien haha).
Haha ja.. En soms hebben ze zelf gewoon echt een heel ander beeld van wat er gebeurd is.. Dus dan heb je 2 beledigde kleuters... Zo werd dochterlief ooit expres omver gereden door een jongetje Jongetje was zelf met fiets en al,over de kop gegaan.. Niet echt iets wat je voor je plezier doet denk ik dan. Maar ze zat achter de boom dus hij had d'r waarschijnlijk gewoon echt niet gezien. Maarja "nou ik zat daar al de hele tijd dus dat kon hij dan toch weten?" En dat praat je dan echt niet uit dat koppie @kickk: ik zou dar volgend jaar eens over na gaan denken.. Het verschil tussen jongste en oudste kleuter is zo ontzettend groot... Misschien valt het volgend jaar reuzemee (En ikzelf was ook superverlegen... Maar nooit het idee gehad dat dat anders was geweest als ik langer had gekleuterd... Ben zelf van half juli dus ook altijd de jongste van de klas geweest)
Saskia, inderdaad nog tijd genoeg om hierover na te denken... Ga ik dan ook zeker doen Hahaha kinderlogica, heerlijk!!!
Mijn dochter zit sinds vorig jaar sept op school....net 4 jaar oud. Je ziet idd verschillen....zo zijn er al genoeg 5 jaar! Ik denk dat we misschien zelf meer een probleem ermee hebben als ouder? Dat we bang zijn dat ze onze meisjes pijn doen.....dat denk ik wel eens. Al je eenmaal kinderen hebt ben je al zo bezorgd....om gek van te worden soms. Hahahaha Maar ik hou het ook in de gaten hoor......en hier is de jongste dus wel iemand die van zich afduwt....maar ja dat is omdat ze zusje is hè. En trouwens schoonmoeder zegt dat papa vroeger precies hetzelfde was.....en daarmee is het ook goedgekomen hahHaha. Ze is ook altijd zo gevoelig als ze ziek is.....daar moest ik ook aan wennen, had ze oorpijn.....ik meende dag ze wel ontzettend veel pijn moest hebben want zo deed ze. Naar de nightcare....viel het schijnbaar wel me. En oorpijn doet veel pijn dat weet ik hoor....maar ze is gewoon ook erg gevoelig
Lov23, dat denk ik zelf ook inderdaad. Daarom probeer ik haar ook niets te laten merken of te pushen. Grote kans dat ze het zelf allemaal wel oke vindt en anders maak je het meteen zo'n "ding". Maar inderdaad wel iets om in de gaten te houden en wellicht subtiel bij te sturen of te stimuleren... Pfffff die bezorgdheid he... Hadden ze van tevoren wel eens kunnen melden ja hahaha
Hahahah ja en het duurt nog zo lang die zorgen hahahahahaha.l... Ja je wilt het beste voor je kids en dat heb ik ook....ik wil graag dat ze "perfect" met een klein korreltje zout nemen hè.....is.
Mja dat waren ze hier ook vergeten te melden hoor Maar merk dat nu ze oudste kleuter is... Ze zich echt wel redt. En soms ook gewoon over zich heen laat lopen.. Maar genoeg is wel echt genoeg. Sinds ze in groep 2 zitten zijn ook echt al die kleine kleutertjes van vorig jaar echte stoere kleuters geworden. Na de vakantie gingen ze spontaan een paar cm groter naar school. Zowel in lengte als in gedrag. En na de kerstvakantie viel me dat ook al op.... (En mij niet alleen begreep ik op het schoolplein )
Mijn zoon is opeens ook heel verlegen to andere kinderen en volqassenen. Ik maak me zorgen want na zomervakantie start hij met basisschool. Hij laat nu speelgoed afpakken van kleinere kinderen. Hopelijk komt dat straks wel goed. Hoe.kan ik hem weerbaar maken. Dus zover krijgen dat hij niet alles pikt ?? Praten helpt in ieder geval niet
hier ook en verlegen knulletje. duurde half jaar voor hij was gewend aan psz en hou mn hart al vast voor de 'echte' school straks. Normaal zijn er wen-dagen, 10dagen dat je m dagdeel kan brengen zodat ze kunnen wennen. maar omdat mijn zoontje in de vakantie jarig is zal hij dus int nieuwe jaar meteen meelopen en heeft dan geen wen-dagen. en júist hij heeft die dagen nodig. 'Go with the flow' maar en hopen dat hij snel zal wennen. Hier heeft ie nu een vriendinnetje in zn klasje waar hij altijd mee speelt. die wil altijd een knuffel maar dat doet hij niet, gaat dan achter mij schuilen. sinds kort een nieuw vriendinnetje erbij, hij vind het allemaal heel spannend tips? niks wat je waarschijnlijk zelf nog niet weet. niet pushen, lekker haar eigen ritme en tempo laten bepalen wanneer ze met andere kindjes gaat spelen enzo. komt vanzelf wel allemaal in orde. ik was vroeger ook mega verlegen en dat kwam helemaal goed heb nu grote bek, vooral als iemand voor me dringt in de rij bij de kassa. tot zware ergenis van hubby