verlegenheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamzie, 6 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Erik is best wel verlegen. Naja, verlegen, hij is niet echt bang voor mensen. Maar vooral bij jonge vrouwen ( hihihi jaja de charmeur ) is ie heel verlegen. Dan zit ie bij me en kijkt ie ze vanonder half gesloten ogen lachend aan. :D Als ze dan iets tegen hem zeggen dan draait ie al lachend weg ( meestal tegen mij aan )
    Maar hij wil er niet naar toe. ( ook niet na een tijdje )
    ( de buurvrouw noemt het sjansen ;) )

Hij doet dat dus alleen bij vlotte jonge vrouwen. ;)

Ik vind het eigenlijk wel schattig. Hij is niet bang voor ze.

Maar mijn man vind het maar niks. Hij vind van : niet verlegen doen! En als Erik niet naar de persoon in kwestie toe wil dan pakt ie hem op en zet 'm bij diegene op schoot. Onder het mom van : verlegenheid afleren.
    ( hij was zelf als kind heeel verlegen en zegt dat ie daar veel last van heeft gehad toen ie eenmaal volwassen was )

Maar goed. Wat vinden jullie? Moeten we Erik gewoon 'dwingen' om naar mensen toe te gaan om zo van verlegenheid te worden 'genezen' ?

Of hoe moeten we het dan aanpakken?

( trouwens bij niet vlotte jonge vrouwen kruipt ie niet weg maar hij gaat ook niet naar ze toe. Hij praat/brabbelt niet tegen ze, hij kijkt ze alleen maar aan en doet niks. Na een tijdje kunnen ze een glimlachje of een handje krijgen ( als ze geluk hebben ) maar thats it :) )

2. arielle

arielle Actief lid

27 jun 2006
    355
    0
    0
    als je hem bij een ander op schoot zet dan forceer je naar mijn mening iets. Je mannetje geeft aan dat ie ergens nog niet aan toe is en (evt) wat angstig is voor de nieuwe persoon/situatie en hij voelt zich iig niet begrepen als je dat doet.

wat je zou kunnen doen : hardop zeggen dat je kind wat tijd nodig heeft zodat je kind dat ook kan horen, (hij voelt zich dan wel begrepen) of bijvoorbeeld een taakje geven waardoor hij de verlegenheid vergeet (even iets voor je pakken, of iets uitdelen oid).
    (dit heb ik trouwens ook uit een boekje, maar het werkt wel!)

3. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik persoonlijk zou het gewoon zo laten, zou niet de kleine gewoon bij die persoon op schoot zetten... Of het ooit goedkomt op dat gebied denk ik wel, als hij dadelijk wat groter is en wat meer begrijpt zal dat vast wel los lopen.

4. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik zou het ook nooit forceren, denk dat je het daar alleen maar erger mee maakt hoor!

5. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame doet dat ook maar na een half uurtje rustig aan kijken gaat ze er wel naar toe
    als ze niet wil ook prima ik wil ook wel eens iets niet en dan wil ik ook niet gepusht worden

ik zou het idd niet forceren heb je kans dat je het alleen maar erger makt
    laat hem gewoon de kat uit de boom kijken

6. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Gewoon lekker laten gaan. Vaak komen ze dan zelf wel los. Bij iemand op schoot zetten, werkt in mijn ogen alleen maar averechts.

7. Lidewij

Lidewij Lid

3 feb 2009
    10
    0
    0
    Utrecht
    Niet forceren, dan wordt er alleen maar de nadruk op gelegd en ziet hij het als iets vervelends straks...wel grappig dat hij het vooral bij jonge dames doet! Het is een womanizer in de dop;)

8. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Of iemand verlegen is of niet, zit in iemands karakter. Dat kun je niet veranderen door het af te dwingen. Dat geeft juist een heel onveilig gevoel voor je kind. Je kunt hem beter leren om ermee om te gaan. Lekker bij je laten zitten en niet de nadruk leggen op zijn verlegenheid. Samen op dingen/mensen afstappen en samen spelen. Hugo heeft ook altijd een ontdooi-momentje nodig. Als hij het gevoel heeft dat ie veilig is, dan gaat ie alleen op ontdekkingstocht uit.

9. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    ik zou wel stimuleren dat hij er zelf heen gaat, maar niet dwingen of forceren, dan word die verlegenheid misshcien wel angst

Deel Deze Pagina