Verlengd zwangerschapsverlof, hoe pak ik dat aan?

Discussie in 'Prematuur' gestart door MamaVanSimone, 5 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. milse

milse Actief lid

28 feb 2009
    461
    0
    0
    Ik vraag me ook af hoeveel te vroeg je kindje geboren is.. Mijn kindje is 5 weken te vroeg geboren dus ik was nog maar 1 week met verlof, de rest krijg ik er nu gewoon na de bevalling bij..
    En idd als je veel te vroeg bevalt dan krijg je 16 weken vanaf je bevalling.. Volgens mij kun je daarna in de ziektewet als gevolg van zwangerschap en bevalling en dan kost het je werkgever niets, die krijgt dat vergoed van het UWV..

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone was ruim 9 weken te vroeg, ik zou nog 6 weken gewerkt hebben voor ik met verlof zou gaan. Ik ben vandaag gebeld door mijn werk, met de opmerking 'maar je bent toch niet ziek'?
    Ze gaan me een voorstel doen zodat ik wel tot januari thuis kan blijven, ik ben benieuwd wat het wordt, en hoe hard ik moet vechten om het voor elkaar te krijgen....

3. Chantal80

Chantal80 Actief lid

6 aug 2010
    125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij is de 16 weken ook te kort. Mijn zoon ligt nog in het ziekenhuis (waarschijnlijk rond de 22 weken ziekenhuis, nu 18 gehad). Ik had helemaal geen problemen met de arboarts zolang het UWV het goedkeurt. Ik zit dus nu volledig in de ziektewet met recht op therapeutisch werk. Ik doe waar ik zin in heb en heb vorige week bijvoorbeeld 3 dagen gewerkt en deze week niks omdat ik niet goed in mijn vel zat.

Ik ben wel opgebeld door het UWV en die vertelde mij dat ze het waarschijnlijk niet zien als bevallingsgerelateerd, omdat mijn problemen niet door de bevalling komen (ook het antwoord dat ik er geen last van had gehad als de bevalling 3 maanden later was geweest deed hem niks). Die knakker had er gelukkig niks over te vertellen. Volgende week wel een gesprek met een arts van het UWV. Ik neem gewoon alles mee. Afsprakenkaarten van de fysio en psychiater, telefoonnummer van de neonatoloog die absoluut niet wil dat ik ga werken, stuk van Donner over zwangerschapsverlof bij extreem prematuur geboren kinderen.

In ieder geval ga er niet vanuit dat je ziekteverlof zomaar wordt goedgekeurd door het UWV als je lichamelijk fit bent na de bevalling. Emotionele schade naar aanleiding van de bevalling trekken ze zich niet altijd iets van aan.

Het zou fijn zijn als de verlofregeling aangepast word. Al is het maar een paar weken na thuiskomst van je kind. Nu zijn de regels zo dat je blij kan zijn met elke dag die je over hebt van je verlof. Sommige mensen hebben niks over!

Ik zal je woensdag laten weten wat het UWV ervan gezegd heeft. Hoop dat ze het goedkeuren als zwangerschapgerelateerd, want da scheelt mij veel gezeur op het werk!

4. sambowie

sambowie Lid

8 okt 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de fout gemaakt mijn werkgever op tijd te informeren dat ik mentaal niet klaar voor was weer aan het werk te gaan. Ze hebben me verwezen naar de bedrijfsarts een week voordat mijn verlof+vakantie over was. Die meneer wilde mijn verhaal niet horen omdat hij al op de hoogte was gebracht door mijn leidinggevende. (WAT??) en zei na 5 minuten dat hij mij arbeidsgeschikt verklaarde en dat weer aan het werk gaan me waarschijnlijk zeer goed zou doen! (WAT????)

Werkgever volgt zijn advies dus als ik me ziek zou melden loop ik kans dat werkgever salaris inhoud wat voor mij geen optie is. Mocht wel ouderschapsverlof opnemen maar dat ik ook onbetaald dus ook geen optie.

Gelukkig werkt mijn partner van huis en is zelfstandig dus dat scheelt. Maandag zit ik dus weer op kantoor. Pfff..moet er nog niet aandenken en baal!! Maar goed - helaas geen medewerking van werkgever, streep eronder en maar met opgeheven hoofd morgen aan de bak. Bleh!

Vanaf 3 jan gaat zoontje naar KDV - dus hij is nog even lekker thuis.

Succes dames - zou je pas ziekmelden als je weer naar het werk zou moeten!

5. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Dan vrees ik het ergste, want ik heb mijn werkgever ook op de hoogte gebracht vantevoren. Ik kreeg ook vrijdag een brief van de arbounie, of ik morgen langs wil komen. Maar ik heb ook met een van mijn leidinggevenden gebeld en die zei dat ze morgen een voorstel gaan doen, dus ik vraag me af hoe dit gaat lopen. Morgenavond weet ik dus meer.....

6. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Succes meid, ik heb weinig hoopgevends toe te voegen... Heb slechte ervaring met arbo op dit gebied... (paar weken na pre-eclampsie was de conclusie dat ik "nog even bij wilde komen", terwijl ik pas na meer dan een half jaar überhaupt mijn huishouden weer een beetje kon doen naast de verzorging van Mischa, zucht als ik er nog aan terugdenk...)

Maar niet alle arbo-artsen zijn hetzelfde! Vooral, zoals gezegd alleen op jezelf gooien, JIJ kunt het allemaal nog niet aan!

Trouwens, ik denk dat als jij naar de arbo van je werk moet, dat ze je ziek hebben gemeld of niet? Dat zou positief zijn.

7. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Nou dat was een rare situatie. Vandaag ben ik (helemaal) naar Gorinchem geweest, met baby want ik had geen oppas (niet geprobeerd ook, ik denk ik neem haar mee, kan nooit kwaad). Ik zat nog niet eens of de tranen kwamen al, dus dat ik mentaal nog niet helemaal stabiel ben is wel overgekomen. Daarnaast hield Simone ook niet op met huilen want die had honger. Tussen al het lawaai door wist de bedrijfsarts me te vertellen dat dit gesprek inderdaad door mijn werkgever was aangevraagd, en dat hij eigenlijk niks van baby's en vroeggeboortes wist, en dat bleek want hij vroeg alleen of ze een groeiachterstand had. Ja d'oh, 10 weken haal je niet zomaar in. Hij kon me eigenlijk niet helpen want als het UWV toch niet wilde betalen voor mijn ziekteverlof had hij ook niet zoveel in te brengen vond hij. Waar heb je dan een bedrijfsarts voor denk ik dan maar goed.
    Zwaar depri naar huis gereden, met het idee dat ik woensdag gewoon moet werken, maar toen ik thuis aankwam vond ik een mailtje in mijn mailbox met het voorstel om de 3 weken die ik wilde overbruggen tot mijn vakantie voor een groot deel voor rekening van mijn werkgever te laten zijn. Als ik al mijn vrije dagen dit jaar opmaak vullen zij de rest aan zodat ik op 3 januari weer kan beginnen. Dit komt neer op een kadootje van bijna 7 vrije dagen!
    Ik ben hier meteen op ingegaan, ik vind het een supergebaar! Nu kan ik lekker nog 6 weken genieten van mijn kleine hummeltje, en daarna neemt papa nog 3 weken vrij, zodat ze pas eind januari naar gastouders gaat, zoals we het ook bedacht hadden in de eerste instantie.

Ik heb mijn werkgever nog wel even gevraagd wat ik dan in Gorinchem moest doen als ze toch niet van plan waren mij ziek te melden, want dat was dus niet nodig geweest....

8. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Oh meid wat een gedoe zeg... Dat probleem had ik dus ook, dat de arts geen idee had wat het inhield wat ik had. Ik was gebracht door een vriendin en zei dat ik niet eens in staat was om auto te rijden en dus niet eens de reis naar mijn werk zou kunnen maken van een uur in de spits... Zijn reactie was letterlijk: "dat is dan jammer, daar is niets aan te doen." Ahum? Fijn dat het is opgelost! Ik heb uiteindelijk voet bij stuk gehouden, een brief gestuurd dat ik niet in staat was om mee te werken aan het reïntegratieplan en omdat mijn contract afliep heb ik nooit meer iets gehoord. Ben mijn baan kwijt en ben daar heel BLIJ om! (Dat wilde ik allemaal maar niet voor je gesprek vertellen ;))

9. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Nou ik was niet zo bang om mijn baan kwijt te raken hoor, ik ben goed in mijn werk en ze willen me daar echt niet kwijt :) Ik had ook nog om zorgverlof kunnen vragen, en eventueel een paar dagen onbetaald, maar ik was sowieso thuisgebleven. Ik ben blij dat het zo opgelost is...

10. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Nee dat dacht ik ook niet hoor. :) Ik vond destijds dat ik ziek was en dus geen vakantiedagen of verlofdagen zou moeten hoeven inleveren. En dat vind ik voor jou ook gelden eigenlijk. Maar fijn dat het is opgelost! Dit soort dingen geeft weer stress waar je helemaal niet op zit te wachten.

11. Chantal80

Chantal80 Actief lid

6 aug 2010
    125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik zou het laten weten als ik bij het UWV was geweest. De UWV noemt dit een life event. Dat houdt in dat het heel erg rot voor je is, maar niks met de zwangerschap te maken heeft en dat zoiets niet valt onder zwangerschapgerelateerde ziektewet valt.

Ik moet dus verder praten met de arbo en mijn werkgever!

groetjes,

Chantal

12. MamavanMischa

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Ja, dat heb ik dus ook gehad. Echt, kan me nog boos maken. Wel eens iemand met een zwangerschapsvergiftiging gezien die niet zwanger was?! Waar kwam het dan door als ik vragen mag?! :x

Laat je trouwens niet gek maken hoor Chantal, poot stijf houden! Jij kunt niet (volledig) werken, klaar. Ze gaan vast met allerlei reïntegratieplannen komen, maar jij bent altijd nog degene die aangeeft of het gaat of niet. Niet een of andere pipo die überhaupt helemaal niets van het hele onderwerp zwangerschap af weet!

Deel Deze Pagina