Mijn liefste vriendinnetje die ook zwanger is (nou ja, ik niet meer) is 3d geleden opgenomen na een bloeding, weeen, en vruchtwaterverlies. Ze heeft longrijpingsinjecties gehad, en weeenremmers. De termijn van 48 uur voor de longrijping is gisternacht verstreken (gelukkig), en ze heeft nog een extra weeenremmer gehad. Met de remmers was het ieg rustig. Nu ligt ze continu aan de monitor, na veel harde buiken vanochtend en de dreiging dat ze naar de verloskamers moest, is het nu weer rustiger begrijp ik. Ze verliest vrij veel vruchtwater als ik haar zo hoor, ze voelt het wel bijna steeds lopen, ook als ze heel ontspannen is en slaapt. Ik weet dat vruchtwater steeds wordt bijgemaakt, maar zoveel verliezen (tenminste zo klinkt het) lijkt me niet goed! Wie van jullie kan iets zeggen over de kansen dat ze deze zwangerschap nog een paar weken (?) kunnen rekken?? Hoeveel vruchtwater wordt er steeds bijgemaakt? Loopt ze nu toch langzaam leeg, als ze best veel verliest steeds? Ondertussen weet ik dat ze niet blijven remmen, mochten de weeen opnieuw beginnen; als het lichaam echt de bevalling wil starten moet het kindje gewoon komen, dan is er vast een reden voor nl. Natuurlijk is ze in de beste handen (academisch zh) en wordt ze daar goed behandeld. De artsen geven aan dat de kansen van het kindje ook nu al behoorlijk goed zijn. Maar voor mijn eigen rust en informatie en om haar hopelijk wat op te peppen ben ik blij met jullie antwoorden, ik maak me uiteraard grote zorgen om het kleintje (en om haar natuurlijk). Liefs en dank, Babel
Oh meid, ik kan het me goed voorstellen dat je je grote zorgen maakt. Ik kan je helaas niet zeggen hoe en wat. Mijn situatie was totaal anders. Ze wordt nu heel goed in de gaten gehouden en de artsen zullen er alles aan doen om het kindje zo lang als mogelijk is, te laten zitten. Maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat het kindje zeer binnenkort gehaald zal worden. Alles is mogelijk. Heel veel sterkte!! Aleida
Hallo Babel, Logisch dat je je zorgen maakt. Ik hoop dat je iets zult hebben aan mijn antwoord. Met 25,1 weken brak bij mij een van de vliezen (overigens zonder bloed en weeën) en verloor ik heel veel vruchtwater. (Zoveel dat ik constant het idee had dat ik in mijn broek plastte.) Dit is zo gebleven tot de geboorte van de jongens een week later. Het eerste kindje heeft een week in mijn buik gezeten zonder vruchtwater. Na de 24 weken hebben kindjes in principe geen vruchtwater meer nodig. Het is er dan alleen nog om ze te beschermen. Voor de ontwikkeling is het niet meer nodig. Het is natuurlijk wel beter, voor het ontwikkelen van het slikken, maar niet levensbedreigend. Helaas zijn mijn kinderen een week later geboren, maar ik heb in het ziekenhuis verhalen gehoord van moeders die hun kindje(s) nog weken hebben kunnen binnenhouden. Zoals je zelf al schrijft is je vriendin nu op de beste plaats als haar kindje onverhoopt nu al geboren wordt. En het kindje heeft al goed kansen. Maar hopelijk kan ze met volledige bedrust haar kindje nog een paar weken veilig in haar buik houden. Misschien ook nog als geruststelling; onze kinderen zijn geboren met 26,1 weken en zijn nu gezonde, vrolijke peuters van 2 jaar. Voor zover we dat nu kunnen zeggen hebben ze er niets aan over gehouden en ontwikkelen ze zich zoals kindjes op deze leeftijd dat moeten doen. Heel veel sterkte voor jou, maar vooral voor je vriendin en haar partner!!
Thx meiden voor het meeleven. Ze is nu met onrustige buik toch al preventief naar de verloskamers gebracht hoor ik net . Inderdaad is ze relatief al "ver", dus het kindje heeft best een heel goede kans volgens de arts. Toch is het natuurlijk heel erg spannend en hoop ik alsnog dat het nog even duurt. Maar ja, als er iets aan de hand is (infectie oid) is het maar beter dat hij geboren wordt. Jipper: wat moet het spannend zijn geweest voor jullie, en dat zo rond de 26 wk grens. Jouw kindjes waren vast ook nog niet zo groot, zo met z'n tweetjes. Aleida: hoe gaat het met jouw kereltje nu? Hoop alles goed!
We gaan duimen op de goede afloop voor je vriendin. Heb ook met iemand op de afdeling gelegen in een soort gelijke situatie. daar werd het kindje na 6 dagen geboren met 29+1 geboren. Sanja
Ik duim ook mee!! Het zal allemaal erg spannend zijn. Hou je ons op de hoogte? Onze jongens waren overigens best groot voor de termijn (804 en 845 gram). Ze groeiden tot 20 weken als een eenling.
Ik duim ook mee dat het toch rustiger wordt! Mocht ze toch bevallen nu: haar kindje heeft best kansen nu, en ze ligt op de juiste plek! Mocht ze behoefte hebben aan lotgenoten en steun, verwijs haar aub naar deze forum! Laat je ons iets weten?
Veel sterkte met je vriendin. Heb verhalen gelezen van moeders die zo nog weken hebben gelegen. En elke dag is er 1 meer
Laatste bericht is dat het rustiger was. Maar ze moeten wel in de verloskamers blijven. Ik zal haar zeker verwijzen, maar ze was tot nu toe niet zo forummig... Zal het ook hier posten als er nieuws is.
Hai, Ja gelukkig doet hij het wonderbaarlijk goed! We hebben heel veel meegemaakt, maar ondanks dat doet hij het super! Zijn ontwikkeling is nu netjes op schema en qua groei loopt hij het al flink in. Nog iets aan de lichte kant, maar hij was dan ook nog eens dysmatuur, dus al met al een wonder dat hij het zo goed doet. Goede hoop dus voor je vriendin. Helemaal als dat kindje de longrijpingsinjecties heeft gehad e.d. Bij ons was het halsoverkop en kantjeboord. Binnen een paar uur lag ik al onder het mes. Het blijft natuurlijk vreselijk spannend allemaal, maar het kindje heeft goede kansen. Sterkte met het wachten en de onzekerheid. Ik zal duimen dat alles goed zal gaan! Grtjs, Aleida
Het jochie lijkt onderweg , maar ook , bijzonder dat hij eraan komt, wat een dubbel gevoel! Ze heeft elke 6 minuten "krampen", neem aan dat dat weeen zijn dus, maar ik heb haar niet gesproken, alleen sms gekregen.
Heb je al meer gehoord? Wat een onzekerheid dan hé? Veel sterkte voor je vriendin en ook voor jou natuurlijk. Het is zo'n spannende tijd de aankomende tijd.
Brrrr... Ik krijg er toch wel rillingen van... Gelukkig heeft ze de longrijpers gehad en dat scheelt echt wel veel! Ik vind 27+6 (is nu?) nog wel erg vroeg hoor. Maar goed, je kwam om positieve verhalen te horen... Hier heel veel problemen gehad met zoontjelief geboren met 29+4. Maar uiteindelijk is het wel goed gekomen. Veel sterkte voor jou en je vriendin!
Je kunt geen een prematuur vergelijken. De mijne is met 29+1 geboren, en geen grote problemen gehad. Ken ook een mama die met 25 weken is bevallen, kindje is nu 1 jaar, en gaat goed! Het is per kind verschillend. Er zijn ook kindjes van 40 wk waar het niet goed mee gaat....... Heel veel sterkte in ieder geval Ik zal duimen!
Hij is geboren!! Uiteindelijk 5 dagen na eerste zh-opname. Voorzover ik weet gaat het 'naar omstandigheden goed met iedereen', ik weet helemaal geen details verder. Natuurlijk hoop ik hem snel te zien, zodra dat kan, mag en gewenst is. Hebben jullie nog kado-suggesties? Iets waar ze echt iets aan hebben voor deze couveuse-tijd? Liefs, Babel
Gefeliciteerd met de geboorte van het jongetje! Gelukkig gaat het nu goed. Tip als cadeautje: Dagboekje (leuk schriftje o.i.d.) waar ze deze periode in kan schrijven. Wij schreven er briefjes in naar de kleine over wat er gebeurde e.d. Heel bijzonder om nu terug te lezen.
Hallo, Gefeliciteerd met de geboorte van het kindje van je vriendin!! Mijn dochter is met 27/2 geboren en geen grote problemen gehad. Ik vond het leuk om kleertjes te krijgen. Die mijn dochter meteen aankon. Maat 40 of 44 (als jurkje haha). In de winkels vaak moeilijk te krijgen maar je kan ook online veel bestellen voor prematuurtjes. Hangt er wel vanaf hoe ziek je kindje is en in welk ziekenhuis maar mijn dochter mocht na 3 dagen kleren aan in de couveuse. Vond het ook prettig als het in mijn geval overduidelijke meisjes kleren waren. Maar dat is ieder verschillend. Wij waren trouwens in het AMC en daar mochten dus wel kleertjes in de couv. En een leuke kaart misschien met vooral erin "gefeliciteerd met jullie zoon" dat vond ik echt heel belangrijk en daar haalde ik veel uit. Met een mooie tekst erin waar ze wat steun uit kunnen halen. Maar ook dat is wel per persoon verschillend.. Dat vond ik iig leuk om te krijgen Ik hoop dat alles bij het kindje ook net zo voorspoedig zal verlopen als bij onze dochter!! En anders nog voorspoediger!! Jij ook sterkte ermee! Liefs
Een dagboekje is idd ook heel erg waardevol!! Wij kregen er 1 op de afdeling miss wel verstandig om eerst te informeren of ze die al krijgen. Liefs
Ik vond kleertjes niet zo leuk, want wij kregen alleen grote maten Mijn zoontje kreeg pas kleertjes aan toen hij 5 weken was. Maat 44 was iets ruim, maar pastte wel. Dus dat is wel leuk. Wat was ik trots toen hij kleertjes aan mocht! Dus kleertjes in een kleine maat werden wel gewaardeerd hoor. En ik vond het erg leuk dat mijn zoontje d.m.v. kaartjes welkom op de wereld werd geheten. Die kaartjes zijn me nu nog dierbaar. Ook vond ik het leuk dat toen ik thuis kwam er allemaal foto's van mijn zoontje (die wij zelf hadden gemaakt en op een weblog hadden geplaatst) door het huis waren verspreid. Die hadden ze dus af laten drukken zodat we hem niet hoefden te 'missen'. Dekentjes etc. met zijn naam vond ik ook erg leuk, deze mochten wel in zijn warmtebedje. Vooral belangrijk dat je voelt dat jouw kindje ook iemand is ondanks de toestand waarin ze zich bevinden.
Wat ik erg leuk vond om te krijgen was eeen couveuse poppetje van keptin jr. Deze hebben sliertjes als haren of oren, ( is maar hoe je het bekijkt.) Veel kindjes trekken de infusen er na een tijdje uit, en deze poppetjes helpen dat te voorkomen. Mijn manneke heeft er heel veel mee geknuffeld, en nog TIP: probeer zoveel mogelijk familieleden, kennissen en vrienden van haar te stimuleren dingen te kopen, en kaartjes te sturen. Ik heb de eerste 3 weken nouwelijks kaartjes gehad, laat staan kraamcadeautjes. Omdat mensen het niet aandurfden. Want stel dat....... Vreselijk vond ik dat. Niet alleen omdat je kraamtijd dan nog kutter (sorry) is dan hij toch al was, maar ook omdat je echt het gevoel krijgt dat niemand vertrouwen heeft in je kindje. Nu hadden wij er wel voor gekozen om alleen naaste familie op bezoek te laten komen op de NICU, dus ouders en broers en zussen, maar dan nog..................