Eerder met verlof door werktekort Corona-crisis?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door koekjesbakker, 23 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koekjesbakker

    koekjesbakker Actief lid

    13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hi, ik ben 15.5 week zwanger en werk 4 dagen
    Van de week 'grapte' mijn baas dat eerder met verlof gaan misschien niet zo'n slecht idee is met de huidige crisis. Ik werk in de detachering en het werk loopt behoorlijk terug.
    Ook kwam er de medeling dat ons bedrijf minder loon wil gaan betalen (aan alle medewerkers) om het hoofd boven water te houden, hiervoor moet je wel akkoord gaan, je mag het weigeren, ze streven naar zo'n 80% van de medewerkers die dit wil en kan doen

    Ik bedacht me opeens, wellicht kan ik een deal maken dat ik bv akkoord ga met de loonsverlaging, maar dan bv wel eerder met verlof wil kunnen. Ik ben nu nog maar 15 weken, maar het ging opeens kriebelen. Ik bedoel dan wel echt veel eerder met verlof, bv met 28 weken ofzo.

    Iemand soortgelijke ervaringen op hun werk, of tips hoe hiermee om te gaan?
     
  2. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Hier 25 weken.. kan pas 1 juni weer echt gaan werken waarschijnlijk. Doe nu wel iets thuis maar dat is minimaal. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om eerder verlof te nemen.. het is of 4 of 6 weken vooraf. Zolang het me lukt ga ik door tot 4 weken. Als het niet anders kan ivm klachten oké. Maar dat gaat van je tijd na de bevalling af. Heb liever nog wat langer daarna. Je baas krijgt het zwangerschapsverlof uitbetaald vanuit het UWV geloof ik. Is voor hem dijn als je wat eerder gaat aangezien er minder werk is. Maar ik zou goed kijken naar wat jij zelf wil.
     
  3. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Nee mijn werkgever zei dat corona geen invloed had op mijn verlof, ondanks dat ik vanuit de coa al vanaf 20 weken mijn eigen functie niet meer MAG uitoefenen vanuit het bedrijf. Ik kies er toch niet zelf voor,ben nog in staat om te werken en niet ziek.
    Verlof eerder ingaan mag in principe alleen als je al "ziek"thuis zit. En niet zoals nu, door corona en de maatregelen.
    En wat Lindawen ook al zegt, al het zwangerschapsverlof wat je van te voren opneemt,gaat van je tijd na de bevalling af. Volgens mij mag je sowieso maar max 6 weken van te voren op verlof. Tenzij je natuurlijk vakantiedagen gaat inzetten.
    Je kan eens het juridisch loket bellen voor meer informatie.
    Ik werk voor een groot bekend bedrijf, deze houden zich echt aan de regels, want iedereen bij ons is lid van een vakbond of stapt naar de OR ofzo
     
  4. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja alle regels daargelaten, je werkgever kan het vragen en jij kan het vrijwillig inwilligen. Ik vind je gedachte, om extra verlof te krijgen voor het feit dat je minder salaris ontvangt, niet zo gek. Ik bedoel, hij heeft het nodig omdat er minder werk is toch? Je vraagt dan niet om extra zwangerschapsverlof, maar om extra regulier verlof. Dus vakantiedagen. Je kunt het altijd proberen.
     
  5. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Ziektewet? Vakantiedagen opgeven?
     
  6. koekjesbakker

    koekjesbakker Actief lid

    13 aug 2015
    277
    38
    28
    NULL
    NULL
    Beadnkt voor de reacties, het bijft allemaal heel onduidelijk wat ze van ons verwachten en wat hier eventueel tegenover kan staan. Sommigen opperen om een dag minder te werken per week...Nouja de tijd zal het leren...Inderdaad, mocht ik eerder stoppen, zou het gaan om extra regulier verlof.

    Thanks
     
  7. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Je moet tussen dr 4 en 6 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Daar is geen speld tussen te krijgen en de baas kan daar niets van jou ik van verlangen. Het is je eigen keuze.

    mbt loon heb ik ergens gelezen dat het een individuele maatregel is. Het is niet dat collectief een bepaald percentage in moet stemmen en het dan voor iedereen geldt. Je baas kan beroep doen op diverse regelingen die er nu bij de overheid zijn.
    Pas wel op met een deal sluiten met hoe het op papier komt te staan. Mocht je werkgever failliet gaan, gaan ze bij het uwv ook uit van de laatst gewerkte contracturen. Ook tijdens zwangerschapsverlof krijg je dan maar 3 dagen Per week salaris uitbetaald.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Geen deal sluiten hoor. Je baas kan arbeidsduur verkorting aanvragen voor de inkomsten die hij mist en daardoor t personeel niet kan betalen.
    Als jij nu akkoord gaat met minder salaris/minder uren wordt je op alles gekort. Op je uitkering tijdens verlof of evt ziekte.
    Ziekmelden is een optie maar niet netjes en zeker niet de bedoeling om daarmee corona uit te zitten. Daar zijn andere maatregelen voor
    Besef je goed dat een maatregel met je werkgever je ze veel geld kan kosten.
     
  9. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Dat is lang niet altijd toereikend, en voor max 3 maanden. Het is heel erg individualistisch gedacht om vast te willen houden aan je eigen salaris. Als je enige loyaliteit voelt naar het bedrijf, en je werkgever vertrouwt, dan is het soms wel degelijk in collectief belang om werkdagen of salaris in te leveren, zodat er zo min mogelijk mensen ontslagen hoeven te worden.
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Dan kun je alsnog veel beter vakantiedagen opofferen indien mogelijk dan vaste werkdagen
    Loyaal naar je werkgever zijn ja tot op zekere hoogte. Als je een kwart van je contract gaat opgeven moet je dat financieel wel kunnen dragen. En rekening houden met t feit dat je dan ook gekort wordt op je uitkeringen tijdens zwangerschap. Je baas heeft verplichten en vraagt nu of jij een kwart van je uren in wil leveren ivm een tijdelijke crisis. Oké niet onredelijk.
    Het lollige is alleen dat niet bekend is hoelang dit gaat duren. En je je dus moet beseffen dat je financiële toekomst niet zeker is. En als je aangeeft van goh probeer t eens met de aanvraag arbeidsduurverkorting en we zien daarna weer verder. Dan ga je zo ongeveer met verlof en heeft de baas 16 weken geen kosten aan je. Ben je zo een half jaar verder. En hopelijk.deze crisis voorbij.
     
  11. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja, je kunt ook ontslagen worden en dan 75 tot 70 procent van je loon krijgen.
    edit: ik realiseer me nu dat dat helemaal niet kan tijdens je zwangerschap :D
     
  12. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Het kan wel hoor als het bedrijf echt failliet gaat of moet reorganiseren oid. Maar dan nog eea in overleg toegeven alleen maar prima maar besef wel dat dit veel meer consequenties kan hebben.als even tijdelijk wat ure inleveren.
     
  13. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    831
    518
    93
    Ik zou alles even goed uitzoeken, want als je nu inlevert krijg je tijdens je verlof en eventueel daarna minder. Stel dat het bedrijf failliet gaat. Je salaris tijdens je verlof wordt door het uwv betaald. Volgens mij op basis van je loon de afgelopen 6 maanden. Dus als je nu 4 maanden minder gaat verdienen dan krijg je ook minder in je verlof.
     

Deel Deze Pagina