Hallo, Ik ben sinds december boventallig. Sinds die tijd ben ik niet meer werkzaam voor dit bedrijf maar ben wel tot 1 september in dienst. Ik heb hiervoor een contract getekend dat we met wederzijds goedkeuren uit elkaar gaan op 1 september maar dat de werkgever het initiatief hiervoor heeft genomen. Inmiddels ben ik een opleiding aan het volgen waarvoor ik onbetaald stage loop bij een kinderdagverblijf. Nu ben ik pas rond februari 2012 klaar met mijn studie en stage. Tussen september en februari heb ik geen inkomen, heb ik dan wel recht op een uitkering? Ik heb bijna 8 jaar gewerkt voor dit bedrijf.
Beste Joyful, Je wilt graag weten of je in jouw situatie recht hebt op een WW-uitkering als je contract eindigt in september. Je geeft aan dat je dan nog bezig bent met een opleiding en onbetaald stage loopt. Voor het recht op WW-uitkering gelden een aantal voorwaarden. Eén daarvan is dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Dit houdt dus in dat als je passend werk krijgt aangeboden, je verplicht bent dit te accepteren. Dit zou dus werk kunnen zijn dat aansluit bij je eerdere opleiding en laatste werkervaring. Op deze regel kan alleen een uitzondering gemaakt worden als je werkcoach daarvoor toestemming geeft. Hierbij moet het vooral duidelijk zijn dat je kansen op de arbeidsmarkt sterk verbeteren door de opleiding die je volgt. Je kunt dan vrijstelling van de sollicitatieplicht krijgen. Het is voor mij dus niet mogelijk om te beoordelen of je recht op WW-uitkering zal hebben. Actuele informatie over het volgen van een opleiding en sollicitatieplicht vind je hier. Ik wens je veel succes met je opleiding. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare