Dag UWV Webcare team, Ik ben 12 weken zwanger en heb veel last van bekkeninstabiliteit. Ik moet met het openbaar vervoer naar mijn werk, wat me iedere dag 3 uur totaal kost. Dit maakt het er niet veel beter op. Als ik mij ziekmeld met zwangerschapsgerelateerde klachten, heb ik hiervoor dan een medische verklaring van een dokter/verloskundige voor nodig, hoe vindt de bewijslast plaats? En is die ziekmelding dan voor 100%, of gaat dat in overleg? Ik hoop dat jullie antwoorden voor mij hebben, ik kom er zelf niet uit. Alvast bedankt! Groet, Monique
[FONT="]Beste Monique, Wat rot dat je zoveel last hebt van je zwangerschap! Als je door je klachten je werk niet meer (volledig) kunt doen, meld je je ziek bij je werkgever. Normaal betaalt je werkgever je loon door bij ziekte. Maar als je ziek bent vanwege zwangerschap betaalt UWV je inkomen bij ziekte. Je werkgever vraagt dan een ziektewet-uitkering voor je aan. UWV moet wel beoordelen of je ziekmelding inderdaad zwangerschapsgerelateerd is. Daarover nemen we contact met je op nadat we de ziekmelding via je werkgever hebben ontvangen. Soms word je vervolgens uitgenodigd voor een arts van UWV. Maar misschien volstaat een verklaring van je eigen arts of verloskundige. Of je volledig in de ziektewet komt of gedeeltelijk, hangt af van je klachten. Soms kun je bijvoorbeeld voor een paar uur vervangend werk doen. Hierover maak je re-integratieafspraken met je werkgever. Actuele informatie over ziekte tijdens je zwangerschap vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid, en desondanks nog een fijne zwangerschap! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV [/FONT]