zwangerschapscursus

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tifa, 30 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag was ik voor controle en heb ik 2 folders van zwangerschapscursussen meegenomen.

Ik kan er weinig informatie over vinden en zag dat het 10 lessen zijn. Ik vind dat best veel en vraag me af in hoeverre het nodig is zo'n cursus te doen.
    aan de ene kant vind ik het leuk, je leert denk ik mensen kennen krijgt natuurlijk informatie, ook voor mijn vriend. Ik wil graag dat hij mee gaat, hij wil zelf ook wel. Hij denkt nu overal erg makkelijk over. Als ik ingeknipt word en gehecht moet worden en hij namelijk ook van plan te vragen of ze even een steekje extra kunnen doen...

maar aan de andere kant, 10 lessen van 2 uur, is dat niet erg veel?
    en is her eigenlijk wel nodig?

Hebben jullie een cursus gedaan, en hebben jullie er veel aan gehad?
    of kan ik net zo goed goed de boekjes lezen en misschien een film met informatie kopen?

2. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Ik heb een cursus gedaan, bewust bewegen bewust bevallen, zoiets. Heb er wel veel aan gehad. Ik had me al een lange tijd ontzettend goed ingelezen maar kreeg daar nog veel te horen en te leren wat ik in praktijk kon brengen. Ook oefenden we daar na de bevalling de bekkenbodemspieren en deden we lichte spieropbouwoefeningen (hard nodig na 9 mnd bankhangen ;)). De dingen die ik meekreeg waren eigenlijk heel simpel, maar doordat je het face to face hoort kun je makkelijker je (stomme) vragen kwijt en doordat het in groepsverband is leer je ook veel van de vragen van anderen. Ik heb er ook tijdens de bevalling nog veel aan gehad.

Ohja, heb ook nog een paar lesjes zw.yoga en ze.zwemmen gedaan, maar dat Is toch heeeel anders....

Als het vergoed wordt door je verzekering zou ik het sowieso doen! Kan nooit kwaad.

3. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

18 mrt 2011
    3.745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    En ohja, is het nodig? Nee. Maar het gaf mij meer vertrouwen in mijn eigen lijf: bevallen doet je lichaam eigenlijk vanzelf. Ik was teveel met de controle bezig, en leerde daar dat je lijf het prima zelf af kan... weeen opvangen dus ipv er in meegaan.... puf..... puf....... ;)

4. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ik vond het niet heel veel toegevoegde waarde hebben maar sommige dingen zijn wel goed om nog eens te horen. En het is wel gezellig :).

Vind 10 x 2 u wel erg veel trouwens...

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Hier beide keren lichamelijk niet in staat naar cursus te gaan. wilde dit keer wel gaan maar dat gaat gewoon niet.
    Maak me verder daar helemaal geen zorgen om hoor. Als ik iets moet doen kan de vk/gyn dat prima tegen me zeggen. Ben best nuchter wat dat betreft. Heb het vorige keer dus ook helemaal niet gemist.

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik heb een cursus gedaan. Inderdaad een stuk of 6 keer ervoor en stuk of 6 keer erna paar keer 1 uur en paar keer 2 uur. Ik vond het eigenlijk steeds heel snel gaan. Eerste uur vaak informatie, ervaringen delen en eventueel vragen stellen. Tweede uur ademhalingsoefeningen, gewone ''sport oefeningen'', ontspanningsoefeningen, bekkenbodemspieren geoefend, puffen geoefend, persen geoefend (nou ja ''droog geoefend'') Ik heb er wel veel aan gehad en vond het handig. Bij een tweede zou ik het niet meer doen denk ik maar voor de eerste zeker wel een aanrader Ook mijn man vond het wel handig die partnerles (1x) en ik ook! (wat hij kan doen, massagetechnieken, uitleg aan de man of de kraamtijd en hormonen etc)

Ik heb straks na de bevalling de ''afterlessen'' dan gaat het vooral om oefeningen, ervaringen delen, baby's bewonderen en babymassage :)

Oh ja, ik wist al veel omdat ik vriendinnen heb die heel veel met mij delen. Maar er zaten daar meiden die sommige dingen echt voor het eerst hoorden (stolsels verliezen zo groot als appels na de bevalling ;) en ik denk dat het dan prettig is om zulke dingen ook te weten!

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb bij de eerste nooit een cursus gedaan. Mn vk vond dit volgens mij maar een beetje dom, maar ik had er gewoon geen zin in en vond dat ik mn kostbare tijd wel beter kon besteden.
    Tijdens mn bevalling had ik letterlijk bij de eerste wee door hoe ik moest puffen en warempel leek een baby uit persen best veel op een drol uit persen.... Dus ook dat had ik vrij snel onder de knie :p. Al met al is mijn oordeel dan ook dat je absoluut geen cursus nodig hebt, maar het voor sommige vrouwen misschien wel gewoon prettig of gezellig kan zijn.

8. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Ik vind een.cursus zeker een aanradee. Wij hè bij mn zoontje samen bevallen gedaan. Ik ging hierdoor heel relaxed de bevalling in. Omdat ik opde cursus had meegekregen wat ik ongeveer kon verwachten. Dus ook de minder leuke dingen die zelde voorkomen. Ook info over na de bevalling waardoor je dan denkt owja dat hoort erbij inplv in paniek raken of het wel normaal is. Was ook fijn dat mijn man zo ook met aanstaande vaders dingen kon bespreken en vragen kon stellen. Mannen kijken er bijv anders tegenaan natuurlijk

9. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Hahaha, mijn ontbijt kwam bijna mijn neus uit!

10. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de antwoorden! Was dat dan echt een bevallingscursus zeg maar of zon gym oid?

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Bij de eerste heb ik ook zo'n uitgebreide cursus gedaan, dat was ook iets van 10 weken, theorie in combinatie met zwemmen. Zo nu en dan een partneravond.
    Nu doe ik ZwangerFit, is een 'doorlopende' cursus met voornamelijk lichamelijke activiteit. Combinatie van uithoudingsvermogen en kracht, uiteraard afgestemd op zwangere dames. Er zijn ook theorieavonden bij, een partneravond en een terugkomochtend. Hoewel ik het voornamelijk om het actieve gedeelte doe, vind ik het ook wel heel gezellig om 1x per week gezellig met collega-zwangeren te kletsen :)
    Beide keren had ik weinig aan de theorielessen op zich, omdat je heel veel ook wel op internet kan vinden. Daarnaast krijgen de meesten die daar zitten hun eerste kindje dus weinig ervaringen uitwisselen. Maar het actieve stukje vind ik wel prettig, ik ben zelf niet een type dat fanatiek gaat lopen, fietsen of zwemmen en het is toch wel verstandig om een beetje in conditie te blijven, schijnt dat je je bevalling beter aan kunt en ook sneller herstelt na de tijd.

12. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Oh nee ik heb helemaal niets gedaan en het niet gemist ook!

Moest erg lachen toen ik vd week hoorde van een man die ook een cursus aan het volgen was met zijn vrouw. Zij kregen naast informatie over borstvoeding en bevalling ook echt les hoe ze een baby moesten verzorgen. Compleet met poppen die ze een luier moesten omdoen... nou sorry heb best moeten lachen haha
    Er zijn genoeg boeken (en vergeet internet niet) waar je al je info vandaan kunt halen. En een kraamzorg heb je ook nog. Enige voordeel kan zijn is dat je wellicht wat nieuwe mensen leert kennen.

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Bij de eerste samen bevallen gedaan, bij de tweede haptonomie en hypnobirthing erbij gedaan. Volgend jaar start ik met de cursus hypnobirthing geven, ik raad iedereen een cursus aan waarom? Even bewust bezig zijn met je kindje en zwanger zijn door alle hectiek vergeet je dat vaak. En een leuke bijkomstigheid is natuurlijk de houdingen, ademhalingsoefeningen tips ervaringen van andere moeders , je partner is bewust betrokken bij de bevalling enzovoort :)

Deel Deze Pagina