Vertellen of niet ?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door speransa, 25 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam
    Hoi Dames

Ik heb volgende week een sollicitatie gesprek,en nu vraag ik me dus de hele tijd af moet ik vertellen dat ik zwanger ben of toch wachten! :(

Ik wil heel graag aan de slag ,en ik moet echt weer aan de slag.

Vanwege inkomen die ik toch nodig heb.

Ik heb nu een cwi uitkering en ben verplicht te solliciteren.

Wat ik trouwens zelf ook heel graag wil hoor.

Het is niks voor mij het thuiszitten.

Maar als je het verteld is het dan niet al bekend dat je niet word aangenomen?

Ik hoop dat jullie wat advies voor mij hebben,want hier in mijn familie zijn de meneingen ook verdeelt,maar ja hun zijn niet zwanger en wil toch ervaringen lezen of van hoe ik het moet aanpakken..

Alvast bedankt Liefs Speransa :)

2. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik was ook 10 weken zwanger toen ik solliciteerde. Ik heb eerst het hele gesprek afgemaakt en op het einde pas gezegd dat ik zwanger was/ben. Uiteindelijk ben ik het niet geworden. Of mijn zwangerschap hier iets mee te maken had dat weet ik niet en daar kom je ook nooit achter. Ik hoefde niet persé een baan aangezien ik er toen nog één had, maar daar gewoon weg wilde omdat mijn contract per 1 januari niet verlengd zou gaan worden. Wilde daar dus ook liever niet langer blijven.
    Inmiddels heb ik via het uitzendbureau een tijdelijk baan gevonden (waardoor ik gewoon verlof krijg). Na mijn verlof heb ik nog wel geen baan, maar dat zien we dan wel weer. Dan ben ik ook niet meer zwanger en zal het hopelijk wat makkelijker zijn om een baan te vinden.

Je moet voor jezelf dus kijken wat je doet. Aangezien je ook nog onder de 3 maanden zit ben je het ook niet verplicht. Vanuit het uitzendbureau vertelde ze mij dat zij het pas aan de werkgever vanaf 13 weken verplicht zijn te melden dus jij ook dan pas.

Succes meid!

Groetjes, Linda

3. s1986

s1986 Niet meer actief

Stel dat je het niet zou vertellen en je zegt dus met 13 weken wel En ze hebben jou aangenomen. Zit je ook in je proefperiode is altijd een maand. Dan kunnen ze je alsnog wegsturen denk ik. Dus ik zou het gewoon vertellen.

4. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam
    Bedankt dames :)

Voor het reageren en jullie advies.

Ik heb besloten om het 1ste gesprek gewoon heel goed te doen en als op het einde blijkt dat ze me willen ,vertel ik hun de waarheid maar meteen ..

Dat ik zwanger ben ,want ik ben er heel blij mee..en wil trouwens toch niet werken voor mensen die ( misschien ) geen zwangeren willen aannemen.

Mochten ze me laten weten bij het 1ste gesprek dat ze me bellen ,en ik word dan aangenomen zeg ik het wel op de 2de gesprek...

Pfff ben wel zenuwachtig zeg :(

Groetjes Speransa :p

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, als er nog een tweede gesprek komt, zou ik het dan pas aankaarten.

6. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik zou afwachten hoe het gesprek verloopt. misschien pas in een 2e gesprek aankaarten?

persoonlijk zou ik het wel zeggen. dan weet je gelijk of ze daar moeilijk over doen of niet.

enne... gefeliciteerd met je zwangerschap! leuk! :)

7. poci

poci Lid

3 nov 2008
    56
    0
    0
    PAS OP:JE BENT NIET VERPLICHT OM HET IN WEEK 13 TE VERTELLEN!

Ik geloof uit mijn hoofd dat je iets van 2 of 3 maand voor de bevalling dit moet mededelen, dus je hebt nog alle tijd.

En wat wijsheid is? Ik heb een vast tijdelijk contract wat per 1 december in gaat en vervolgens net voor mijn bevalling eindigt. Dan is het dus de vraag of ze het gaan verlengen of niet...........Als ze het verlengen zijn ze top en anders bekostigen ze uiteraard echt de kraamtijd niet.

8. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam

Maar uiteindelijk zien ze het toch aan me buik ,ik ben volgende week 3 maanden heb nu een klein buikje,aan de buitenwereld kan je niet zien dat ik zwanger ben ,maar ik denk met 4/5 maanden toch wel.
    Ik ben dan bang dat ze me dan toch zullen wegwerken i.v.m dat ik niet eerlijk ben geweest ! Of zit ik me nu druk te maken

Liefs Speransa

9. s1986

s1986 Niet meer actief

Eerlijkheid duurt het langst;)

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik zou het niet vertellen..

Ik heb een week voor ik wist ( dmv test) dat ik zwanger was gevraagd of mn contract verlengd zou worden.. Dit is met een jaar verlengd..

Je hoeft het niet te vertellen in je soll.gesprek.. Ook niet als t gesprek er op zit..

Half januari vertel ik het mn manager wel, ook om samen te kijken of er mogelijkheden zijn met werktijden/werkdagen om toch te blijven werken en mn kindje naar opvang te kunnen brengen..
    De luxe van oppas opa's en oma's heb ik niet.. Ze wonen minimaal 3 kwartier rijden bij ons vandaan en mijn moeder loopt al vanaf mn 12e te roepen dat ze geen oppasoma wil zijn.. Dat zou ook lastig worden, die werken beide nog..

11. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam
    Nou Dames

Vanmiddag is me sollicitatie gesprek

Ik weet nog steeds niet wat ik ga doen,ik denk dat ik het gewoon op me af laat komen

Kijken hoe het gesprek gaat

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen

xxx Speransa

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    suc6 met je gesprek..

laat je ons weten hoe t gegaan is?

Gr. Annemarie

13. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam
    Hoi dames

Ik ben aangenomen en start 5 januari

Ik heb niet verteld dat ik zwanger ben,en ik voel me nu dan ook niet echt blij met mezelf.

Me contracten worden opgestuurd ,dus kan nog steeds de waarheid vertellen ,als ik teken zonder dat ik het toch nog zeg ....aaahhhhh ik weet neit wat ikmoet doen ....

Word er helemaal gek van...

Ik wou het zeggen,maar het kwam er maar niet uit ....

Ik voel me zo slecht ..

14. lexy4

lexy4 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.107
    0
    0
    ik zou me niet slecht voelen als ik jou was. Ik zit in het zelfde schuitje. Heb 3 sollicitaties lopen. Weet nu nog niet of ik zwanger ben, maar het zou wel kunnen. Weet ook nog niet of ik het vertel, maar denk het niet. Je hoort zo vaak dat mensen daarop worden afgewezen. Je maakt je kansen zo alleen maar onnodig kleiner. Laat eerst maar eens zien wat je kan en mochten ze er alsnog moeilijk over doen, dan weet je wat je aan je werkgever hebt, helemaal niks dus! Kijk het gewoon even aan en voel je vooral niet slecht! Mochten ze vragen waarom je het niet eerder verteld hebt dan kun je altijd zeggen dat je ze nog niet kende en dat je eerst jezelf wou bewijzen aangezien je vaak hoort dat mensen worden afgewezen als ze horen dat ze zwanger is. Je wou jezelf en hun de kans niet ontnemen om te laten zien wat je waard bent!

Gefeliciteerd met je baan trouwens! Laat het allemaal even op zijn beloop en dan kun je er altijd nog voor kiezen om het wel te vertellen.

liefs

15. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik zou het absoluut niet vertellen, als ik aangenomen word dan wacht ik mijn proeftijd af, en dan ga ik het vertellen, als ik mijn contract krijg, en absoluut niet eerder.

16. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Je moet je echt niet slecht voelen, hoor dat ben je helemaal niet. Jij moet ook een beetje aan jezelf denken. Ik vind het verstandig wat je hebt gedaan.

17. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam
    Hai Lexi4 en Beertje09

Bedankt voor jullie steun,voel me iets beter ....

Maar wanneer kan ik het ,het beste vertellen?

Als ik 5 januari begin eindigt mijn proeftijd waarschijnlijk 5 februari.

Moet ik het dan na me proeftijd vertellen ?

En bedankt voor de felicitatie ... ;)

Ik ga er gewoon voor ...hoop alleen dat ze het niet merken in me proeftijd al...

Wow ik krijg weer angstgevoelens,bah die rot hormonen... :(

Liefs Speransa

18. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Jij moet op dit moment lekker rustig van je zwangerschap genieten, maak je niet druk en ga vooral niet stressen.

Ga in januari lekker aan de slag, doe je best, als je je proeftijd doorkomt ga je het vertellen, niks aan de hand. En weet je, je hoeft je echt niet schuldig te voelen NIET DOEN. Dat zeg ik omdat je je werkgever niet verplicht bent om het de eerste maanden te vertellen hoor.

Wat dacht je van die mensen die zwanger zijn en het niet weten, en er een keer achterkomen na een aantal maanden, en dan zeggen ze het pas.

Komt allemaal goed.

19. lexy4

lexy4 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.107
    0
    0
    ik zou het gewoon even aankijken. Als je merkt dat je baas er wel ruimdenkend tegenover staat zou ik het wel zeggen, maar anders gewoon je proeftijd afwachten. Zolang je niets ziet, zou je dit altijd kunnen doen om gewoon wat zekerder te zijn. Kijk gewoon dus even hoe ze in je werk ertegenover staan. Zie je het al wel, dan kun je er niet om heen en dan kun je gewoon zeggen dat je het niet gezegd hebt om het feit dat je jezelf de kans niet wou ontnemen. Succes meid. Deze positie zal ik straks waarschijnlijk ook meemaken en het is in elke situatie weer anders hoe je zult reageren.
    Hopelijk heb je er wat aan.

Deel Deze Pagina