Verlof aanvragen vanuit ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ikkemijik, 11 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even geleden stelde ik de volgende vraag op dit forum:

En kreeg hierop o.a. het volgende antwoord:

Nu zit ik vandaag 4 weken voor mijn eerste verlofdag en belde ik net met 0900-9294 om mijn verlof aan te vragen.
    Wordt mij daar vrolijk meegedeeld dat ik verlof pas kan aanvragen als ik 32 weken zwanger ben.
    UWV spreek zichzelf dus gigantisch tegen en ik wil gewoon mijn verlof geregeld hebben. Helemaal omdat hier voor een beslissingstermijn staat van 4 weken en ik anders inkomen mis wat ik als alleenstaande niet kan missen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemorgen Liselot,

Je wilt weten wanneer je zwangerschapsverlof kunt aanvragen en hebt daarvoor al eerder berichten gestuurd.
    Wat jammer dat je daar tegenstrijdige antwoorden op krijgt.

We begrijpen dat je in de Ziektewet zit bij UWV. En dat je geen werkgever hebt.
    De informatie die Yvonne in haar bericht van 10 augustus aan jou gestuurd heeft is juist.

Je kunt de zwangerschapsuitkering alleen telefonisch aanvragen. Doe dit vanaf 4 weken voor je eerste verlofdag. Je kunt daarvoor bellen met UWV Telefoon Werknemers via 0900 – 92 94
    Als je liever hebt dat ik of een collega je terugbelt kun je een privébericht met je telefoonnummer sturen.

Voor verdere informatie : Ik ben zwanger en heb een uitkering - UWV - Voor Particulieren
    We wensen je een goede zwangerschap en bevalling.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zojuist weer gebeld en de aanvraag is doorgezet. Wel vertelde deze dame mij dat de beslissing binnen 4 weken na de eerste verlofdag wordt gemaakt. Dit klopt toch niet? Het is toch binnen 4 weken na aanvraag?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemorgen Liselot,

Je vraag is of je een beslissing op je aanvraag van de WAZO-uitkering krijgt 4 weken nadat we de aanvraag ontvangen hebben of 4 weken na de ingangsdatum van het zwangerschapsverlof.

Het is inderdaad 4 weken nadat we de aanvraag hebben ontvangen.

Actuele informatie over de beslissing op je aanvraag vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
  6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Lisselot,

Mijn excuses, de informatie hierboven is inderdaad niet correct. Je kunt uitgaan van het antwoord in het andere topic.

Toelichting op dat antwoord: de beoordelingstermijn van een uitkering gaat altijd in op de ingangsdatum. Recht op een uitkering kan niet van tevoren worden beoordeeld, omdat de situatie nog kan veranderen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina