Recht op uitkering bij weigeren contact verlenging?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by ydnic, Jun 19, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ydnic

ydnic Actief lid

Jan 4, 2008
    450
    0
    0
    Administratie en sales
    Friesland aan het water
    Heb je ook recht op een uitkering als je zelf je contract niet wil verlengen?

Mijn contract loopt in september af en in een gesprek met mijn baas is nog niet helemaal duidelijk hoe ze mijn werk straks gaan indelen. Wel kan ik voor 24 uur terugkomen en ook de dagen zijn besproken waar we het over eens zijn geworden. Een deel van mijn uren zijn ingedeeld op administatief vlak en de andere uren zijn nog niet duidelijk wat ik dan ga doen.

Nu twijfel ik of ik eigenlijk wel wil terug komen. Als het zo is dat ze mijn overige uren gaan invullen op de afdeling waar ik eerst leiding gevende was en daar nu naar terug zou moeten als algemeen medewerker. Lijkt me dat niet een goede oplossing. Ik heb ook al aangegeven dat ik dit liever niet wil. Maar daar kunnen ze me geen duidelijkheid over geven omdat er nog geen nieuwe leiding gevende is! En ook nog niet zal zijn wanneer ik met verlof ga. Dus over 12 uur is nog geen duidelijkheid.

En nu is het ook nog eens zo dat er een aantal collega's het zeer fijn vinden om je de grond in te boren als je er niet bij bent. En de sfeer behoorlijk verpesten. Ik probeer er boven te staan maar twijfel of ik er wel goed aan doe om mijn contract te verlengen.

Dus als iemand mij kan vertellen, als ik nu zelf mijn contract niet verleng wel het recht behoudt op een uitkering?

BVD

2. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Geen idee! Maar ben ook wel benieuwd eigenlijk...

3. Kiki26

Kiki26 Lid

Feb 26, 2007
    65
    0
    0
    Nee je hebt geen recht meer op de WW omdat je verwijtbaar werkloos bent.

U bent verwijtbaar werkloos als u door uw eigen schuld of toedoen geen baan meer hebt, of als u ontslag hebt genomen, terwijl voortzetting van de dienstbetrekking niet bezwaarlijk voor u was. Ook als u toestemt in een ontslag dat niet onafwendbaar is, bent u verwijtbaar werkloos. Als u verwijtbaar werkloos bent, wordt uw WW-uitkering in principe blijvend en geheel geweigerd. Is uw werkloosheid u niet ´in overwegende mate´ te verwijten, dan wordt uw WW-uitkering gedurende 26 weken voor de helft uitbetaald.

4. VlinderZ

VlinderZ Lid

Jan 16, 2008
    7
    0
    0
    Hoi,

je kan wel een WAZO uitkering krijgen als je vermoedelijk binnen 10 weken na het einde van je baan bevalt. Je kunt deze informatie terugvinden op http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=23130. Als je handig bent bel je ook even met het UWV en leg je je situatie even voor, zij kunnen je wel vertellen hoe of wat....

Succes!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je hebt nooit recht op een uitkering als je zelf besluit om te stoppen met werken. Dus ook in dit geval niet.

6. roshi

roshi VIP lid

May 8, 2006
    6,706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ha meis,

je hebt inderdaad geen recht op een uitkering als je zelf weigert je contract te laten verlengen.

Ik zou als ik jou was lekker op zoek gaan naar een andere baan (zodra je bevallen bent) en dan pas opzeggen bij je huidige baan. ik vind dat je het leuk moet hebben op je werkplek dus vooral hier niet blijven zitten als je dat niet leuk vind.

succes!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat Roshi zegt, is wel het handigste voor jezelf: gewoon na de bevalling op zoek naar een andere baan. Je krijgt namelijk echt geen uitkering als je zelf hebt opgezegd, ook niet als zwangerschap daarin een rol speelt...

8. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Als je je ouderschapsverlof aansluitend op je zwangerschapsverlof opneemt ben je 7 maanden vrij, dan heb je best veel tijd om wat anders te zoeken.
    Ennuh, nee dus, als je zelf besluit je contract niet te verlengen, heb je geen recht op behoud van een uitkering.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar wat heb je daar aan? Over het algemeen krijg je helemaal geen vergoeding voor die ouderschapsverlof.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

En als je ouderschapsverlof een deel doorbetaald krijgt, is het vaak zo dat je bij beeindiging van je contract terug moet betalen...

11. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Vaak ook niet. ;)
    Maar als je het niet vergoed krijgt, of moet terugbetalen (kan je misschien ook wat voor regelen met een toekomstige werkgever), dan heb je in ieder geval meer tijd om wat anders te zoeken en een half jaar later opnieuw te kijken of je echt weg wilt, zo te horen zijn er wat veranderingen gaande op haar werk en zijn er wat onzekerheden, dadelijk is er waarschijnlijk meer duidelijkheid.

Share This Page