0uren, bekkeninstabiliteit 50% ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sneeuwklokje22, 30 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Hallo!

Ik werk sinds 16 November weer bij mijn werkgever, ik moest er toen 6 week tussen uit voor mijn contract. Ik ben nu 25 week zwanger en heb last van bekkeninstabiliteit. Ik heb een 0 uren contract en werk gemiddeld 20 uur. Nu ben ik voor 50% ziekgemeld dus voor 10 uur. Die overige 10 uur werk ik deze week maar volgende week word het waarschijnlijk minder. Maar als ik geen ziekmelding zou hebben zou ik gewoon gemiddeld 20 uur werken. Deze week heb ik dus gewerkt maar het ging niet van harte.
    Ik ben bang dat als ik nu nog maar 5 uur word ingezet en ik kan straks helemaal niet meer werken dat ik dan dus mijn totale ziektemelding op 15 uur heb terwijl dat nu op 20 uur zit.
    Ik werk nu met erg veel pijn maar ik wil me het liefst niet helemaal ziek melden maar ik ben ook bang dat mijn geld eraan gaat?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 1 mei 2014
    Laatst bewerkt: 1 mei 2014
    Beste Alyssa2014,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik begrijp dat je naar aanleiding van klachten door je zwangerschap minder werkt. Je maakt je zorgen over je inkomsten en wilt het liefst niet helemaal ziek gemeld worden.

Als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap kan je werkgever een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Ik adviseer om je ziek te melden bij de werkgever. Wanneer je werkgever voor jou een Ziektewet-aanvraag indient bij UWV, ontvang je een oproep van de verzekeringsarts van UWV. Wanneer de verzekeringsarts ook vindt dat je ziek bent ten gevolge van zwangerschap ontvang jij een Ziektewet-uitkering voor de uren die je ziek bent. Meestal maakt UWV deze uitkering over aan je werkgever. Je werkgever verrekent de uitkering dan met je salaris.

Vraag de werkgever ook om een zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor je aan te vragen. Dit, om je van inkomen te voorzien in de zestien weken rond de vermoedelijke bevallingsdatum.

Actuele informatie over ziekte rond je zwangerschap vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Doménique
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina