Mijn dochter is zwanger. Haar contract is niet verlengt. Ze heeft te weinig gewerkt om een uitkering te krijgen. Hoe moet het nu verder? Ze woont nog thuis en wij als ouders kunnen haar financieel niet onderhouden. Na geïnformeerd te hebben kan ze een bijstands uitkering krijgen van 200,=. Daar kan ze zichzelf en het kindje niet van onderhouden. Waar kan mijn dochter nu terecht?
Beste Esabella, Je geeft aan dat je dochter geen werk meer heeft en niet in aanmerking komt voor een uitkering. Ze heeft bij de gemeente recht op een uitkering van 200,-. UWV kent geen uitkeringsvormen waar je dochter in deze situatie gebruik van kan maken. Ik kan je dus niet verder helpen. Je dochter kan via www.berekenjerecht.nl nagaan of er nog andere regelingen/uitkeringen zijn waarop ze aanspraak kan maken. Ik adviseer jullie dit dan in te vullen voor de situatie voor en na de geboorte van de baby. Dit zou voor sommige regelingen nog verschil kunnen maken. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie Ella. Ik heb de link aangeklikt en de informatie gelezen. Voor een 20 jarige is er niet zoveel hoop. van 200 euro per maand kan ze niet echt rondkomen. Als het kindje er is dan krijgt ze wel wat meer, maar niet erg veel meer. Kortom komt het erop neem dat wij als ouders voor onze dochter moeten betalen. Ik ben blij dat het kindje er nog niet is, want dan komen er nog meer kosten op onze schouders terecht. Het is een zeer groot nadeel dat ze pas 20 is. Was ze nou maar 21 dan heeft ze veel meer inkomsten. Ik denk en vind dat er voor mijn dochter meer mogelijkheden moeten zijn voor betere inkomsten en daar ga ik nu naar op zoek. Het is vind ik een te groot verschil tussen de 20 en de 21 jarige leeftijd. Het zijn geen paar tientjes per maand, maar een paar honderd euro's. En het vervelende in haar geval is dat haar contract niet verlengt is. Op haar werk zeiden ze dat het niets met haar zwangerschap te maken had. Ze had net een week te weinig gewerkt voor een ww uitkering. Ook had mijn dochter een 0 uren contract, soms kwam het voor dat ze maar 12 uur in de week hoefde te werken. Ondanks het bovenstaande geklaag van mij komen we er wel. We moeten alleen nu zeer voorzichtig omgaan met ons geld. En wat betreft mijn dochter, die heeft er niet voor gekozen om zwanger te raken. Ze heeft er wel bewust voor gekozen om het kindje te houden en daar heb ik als moeder alle respect voor.