Hallo, Afgelopen september heb ik een vast dienstverband gekregen bij mijn werkgever voor 20 uur. Daarvoor had ik ook een 6 uren contract, wat een tijdelijk dienstverband betrof. De reden dat ik toen zo weinig werkte was dat ik studeerde. Ik ontving studiefinanciering en werkte naast mijn studie 1 dag om extra inkomsten te hebben. Mijn studiefinanciering liep tot augustus 2016. Onze wens voor een kind was zo groot, dat we besloten mijn studie een jaar uit te stellen en dat ik tijdelijk meer ben gaan werken tot ik mijn studie weer op zal pakken. Momenteel ben ik 24 weken zwanger, heb een contract van min. 20 uur maar werk meestal 25 uur. Echter is mijn vraag nu, hoe wordt mijn wazo berekend? Want als het berekend wordt over een jaar voorafgaand mijn verlof dan kom ik serieus in de problemen wegens te weinig inkomsten, omdat mijn studiefinanciering is weggevallen (en die niet meeberekend wordt) en ik toen soms maximaal 200 euro per maand verdiende. Wat moet ik doen? En kan ik verwachten. . Graag hoor ik van u!! Alvast bedankt. Groet Wendy
Beste Wendy, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je vraagt hoe de hoogte van je Zwangerschaps-uitkering wordt berekend. De WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Dit dagloon wordt gebaseerd op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Is de werkgever waar je nu het contract hebt dezelfde als waar je daarvoor werkte? Dan wordt voor de berekening van de hoogte gekeken naar de periode van 1 jaar. Is het een andere werkgever waar je sinds september werkzaam bent? Dan wordt gekeken naar de periode vanaf het begin van je dienstverband tot één maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop je zwangerschapsverlof begint. Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Bedankt het snelle antwoorden. Het betreft dezelfde werkgever maar het is een ander contract (vast) met meer uren. Ik vraag me dus af of de periode van januari tot juli weggelaten kan worden in de berekening omdat ik studeerde en daardoor weinig verdiende. Per augustus verdiende ik voldoende omdat het schooljaar voorbij was en ik de mogelijkheid had meer te werken. Als mijn uitkering berekend wordt op basis van mijn inkomen over een heel jaar begrijpt u wellicht dat het erg nadelig uitvalt terwijl ik er toen der tijd weinig aan kon doen omdat ik hele dagen stage liep, studeerde etc. Het zou toch oneerlijk zijn als die studie periode meegeteld wordt juist omdat ik nog bij dezelfde werkgever in dienst ben. Het is toch ook begrijpelijk dat als ik toen niet studeerde ik vooralsnog voldoende uren gewerkt zou hebben ipv dat ik nu ineens velen uren werk omdat ik zwanger ben. Dit betekend ook dat ik op zege mag hopen dat ik niet de ziektewet in hoef omdat mijn berekening dan nog lager zou zijn . Mijn verlof zou 7 januari 2017 ingaan, wordt de maand december dan nog wel of niet meegenomen in de berekening? Graag hoor ik van u of er uitzonderingen en wat ik het beste kan doen. Alvast bedankt!! Groet Wendy
Nog even 2 andere vragen, hopelijk de laatste. Ik las net dat ziekte of verlof in de referte periode wel als uitzondering wordt meegenomen, ik kan dan als laatste geval toch benoemen dat ik het eerste half jaar vaak verlof moest opnemen i.v.m. het maken van tentamens, studeren etc. Ook vraag ik me af.. Als ik mijn contract opzeg per 1 november om dan nog voor slechts 1 of 2 maanden voor een andere werkgever te werken, hoe wordt het dan berekend? Pakken jullie dan het gemiddelde loon over de laatste maand/2 maanden omdat het om een nieuwe werkgever gaat. Ik probeer te kijken naar eventuele mogelijkheden zodat ik straks niet voor verassingen kom te staan. Bedankt voor uw antwoord vast. Groet Wendy
Beste Wendy, Ik begrijp dat je nog meerdere vragen hebt over de berekening van de WAZO uitkering. Je geeft aan dat je per 7 januari 2017 met zwangerschapsverlof gaat. De hoogte van de uitkering wordt dan berekend over de periode 1 december 2015 t/m 30 november 2016. De laatste maand wordt niet meegenomen in de berekening van de uitkering. Alle bedragen die je in deze periode hebt verdient, worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door 261 (dit zijn het aantal dagloondagen in een jaar) de uitkomst is jouw dagloon. De betaling van de WAZO uitkering is 100% van het dagloon. Je geeft aan dat jouw studiefinanciering is gestopt in augustus 2016. In jouw voorbeeld geef je aan dat je toen minder hebt gewerkt omdat je tentamens moest maken en moest studeren. Dit kan niet als verlof periode mee tellen, omdat bij de verlof regeling wordt gekeken naar het loon dat je daarvoor altijd verdiend hebt. Met andere woorden het loon bij deze werkgever voordat je met de studie ging beginnen. Doordat je het afgelopen jaar niet volledig hebt gewerkt, zal het dagloon van het WAZO-verlof inderdaad lager zijn. Dit komt ook omdat je minder verzekeringspremies hebt betaald in deze periode. Je hebt daarom ook geen recht op een hogere uitkering. Tevens wil je nog weten wat er gebeurd als je per 1 november je eigen contract opzegt. Door het opzeggen van je eigen contact, loop je het risico om verwijtbaar werkloos te worden. Vind je geen nieuwe baan, dan loop je dan kans dat je geen recht hebt op een uitkering. Vind je wel een nieuwe baan per 1 november , dan delen wij het SV-loon van die werkgever door het aantal dagloondagen vanaf het begin van jouw dienstverband tot de dag waarop het verlof ingaat. Je geeft aan dat je niet in de problemen wil komen door het lagere dagloon. In de meeste situaties zal de werkgever jouw loon 100% doorbetalen. Vraag daarom ook bij jouw werkgever na hoe dit geregeld is. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV Webcare Team