Hallo, Afgelopen september heb ik een vast dienstverband gekregen bij mijn werkgever voor 20 uur. Daarvoor had ik ook een 6 uren contract, wat een tijdelijk dienstverband betrof. De reden dat ik toen zo weinig werkte was dat ik studeerde. Ik ontving studiefinanciering en werkte naast mijn studie 1 dag om extra inkomsten te hebben. Mijn studiefinanciering liep tot augustus 2016. Onze wens voor een kind was zo groot, dat we besloten mijn studie een jaar uit te stellen en dat ik tijdelijk meer ben gaan werken tot ik mijn studie weer op zal pakken. Momenteel ben ik 24 weken zwanger, heb een contract van min. 20 uur maar werk meestal 25 uur. Echter is mijn vraag nu, hoe wordt mijn wazo berekend? Want als het berekend wordt over een jaar voorafgaand mijn verlof dan kom ik serieus in de problemen wegens te weinig inkomsten, omdat mijn studiefinanciering is weggevallen (en die niet meeberekend wordt) en ik toen soms maximaal 200 euro per maand verdiende. Wat moet ik doen? En kan ik verwachten. . Graag hoor ik van u!! Alvast bedankt. Groet Wendy
Beste Wendy, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je vraagt hoe de hoogte van je Zwangerschaps-uitkering wordt berekend. De WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Dit dagloon wordt gebaseerd op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Is de werkgever waar je nu het contract hebt dezelfde als waar je daarvoor werkte? Dan wordt voor de berekening van de hoogte gekeken naar de periode van 1 jaar. Is het een andere werkgever waar je sinds september werkzaam bent? Dan wordt gekeken naar de periode vanaf het begin van je dienstverband tot één maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop je zwangerschapsverlof begint. Actuele informatie over de hoogte van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team