Tijdelijk contract loopt af vóór ingang verlof.

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Ginny, Aug 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ginny

Ginny Nieuw lid

Aug 25, 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste medewerker van het UWV,

Ik werk in de klassieke muziek, veelal bij dezelfde werkgever. Deze werkgever werkt met tijdelijke contracten en een speciale CAO die het mogelijk maakt om oneindig veel tijdelijke contracten af te sluiten zonder dat de verplichting ontstaat tot een vast contract. Een contract is voor exact het aantal dagen dat er aan een concert gewerkt wordt, meestal zo'n 2 weken.
    Mijn laatste concert en dus laatste werkdag vóór de bevalling is op 21 september. De volgende dag, 4 weken voor mijn uitgerekende datum van 20 oktober, wil ik mijn zwangerschapsverlof in laten gaan.

Hoe moet het nu met de aanvraag van een zwangerschapsuitkering? Volgens mij heb ik er wel recht op, omdat ik minder dan 10 weken voor de uitgerekende datum nog in dienst ben. Maar wie moet dit aanvragen? Volgens mijn werkgever, die dit wel vaker meegemaakt heeft, doen de zwangeren dit altijd zelf. Ik kan alleen niet vinden hoe en waar. Ik voldoe niet aan de wekeneis, dus kom niet in aanmerking voor WW.

Ik hoop dat u me helpen kunt. Alvast bedankt!
    Ginny

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ginny,

Je wilt graag vier weken voor je uitgerekende datum met verlof. Vanwege de speciale CAO van je werkgever heb je vragen over de aanvraag van de zwangerschapsuitkering ( WAZO ).

Nawerkingswet
    Je laatste werkdag is 21 september 2014. Je bent uit dienst bij je werkgever per 22 september 2014. Als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na het einde dienstverband ligt heb je recht op de WAZO.

Aanvraag
    Overleg met je werkgever of hij de aanvraag voor je wil doen. Wil de werkgever dit niet doen? Doe dan de aanvraag zelf. Dit doe je door te bellen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294.
    Vraag de uitkering aan ongeveer 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.
    Geef bij het aanvragen aan dat je werkgever de aanvraag niet doet omdat je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van je dienstverband ligt.

Ingangsdatum
    De zwangerschapsuitkering kan elke dag ingaan tussen 6 en 4 weken voor de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum. Je kunt je uitkering dus laten aansluiten op je laatste werkdag.

Actuele informatie over het zelf aanvragen van de WAZO, vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ginny

Ginny Nieuw lid

Aug 25, 2014
    2
    0
    0
    NULL