Beste UWV medewerker Sinds 10 juli zit ik in de ziektewet tgv zwangerschap. Ik heb n contract van 4 uur, maar heb alle weken extra gewerkt. Nu kreeg ik salaris van aug (niet gewerkt) en kreeg meer dan ik had verwacht. Is het zo dat ik die 4u per week uitbetaald krijg, of nemen jullie een gemiddelde van de gewerkte uren?
Beste Lelie12, Je wilt weten of de hoogte van je Ziektewet-uitkering wel klopt, aangezien je betaling hoger was dan verwacht. De Ziektewet is een gemiddelde van je werkelijke salaris, het aantal contracturen staat hier los van. Meestal wordt het gemiddelde berekend van je salaris over de periode van een jaar. Ben je korter dan een jaar bij je huidige werkgever in dienst? Dan berekenen we het gemiddelde over de periode die je in dienst bent geweest. Omdat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap, is het uitkeringspercentage 100%. Actuele informatie over de berekening van je Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie! Zal mijn uitkering tijdens het verlof dan ongeveer hetzelfde bedrag zijn? Dit is namelijk ook een gemiddelde van wat ik gewerkt heb als ik het goed begrepen heb?
Beste Lelie12, Je wilt weten of je uitkering tijdens je zwangerschapsverlof ongeveer even hoog is als je Ziektewet-uitkering. Ja dat klopt. In de praktijk is het dagloon van je zwangerschapsuitkering even hoog of bijna even hoog als dat van jouw Ziektewet-uitkering (ziek ten gevolge van zwangerschap). Voor beide uitkeringen ontvang jij 100% van het dagloon. Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je heel veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare