werken via uitzendbureau maar nu in ziektewet

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door lindabreusers, 14 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik zal even vooraan beginnen.
    Tot eind september had ik een een (vaste) baan. Ik had namelijk een tijdelijk contract tot 1 januari 2009. Doordat ik het er echt niet meer uithield heb ik mijn baan opgezegd (nadat ik via uitzendbureau een tijdelijke baan gevonden had).
    Deze tijdelijke baan via Randstad is een project wat tot 15 december loopt. Precies het begin van mijn verlof. Ideaal!

Nu ben ik een paar keer gaan werken bij dat bedrijf, maar zit sinds 1 oktober volledig in de ziektewet vanwege mijn bekken en onderrug. Het UWV heeft uiteraard ook al contact opgenomen en geven ook aan dat ik er alles aan doe om te herstellen; fysio, zwangerschapsfitness en gym. Thuis doe ik nog oefeningen en moet wandelen, fietsen e.d. Dus aan een ziektewetuitkering zal het niet liggen.

Nu ben ik alleen bang dat Randstad zal zeggen doei we beeindigen het contract (dat kan volgens mij in fase A gewoon) Of mogen ze dat niet doen, omdat ik in de ziektewet zit?

Liefs, Linda

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Je zit nu eerst in de ziektewet, heb je enig idee hoe lang dat gaat duren? Je moet even goed je contract na lezen of daar ook iets in staat wat er gebeurt bij ziekte. Succes!

3. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Denk dat het wel even gaat duren aangezien het mijn bekken zijn en dat gaat niet zomaar over. Van het UWV zeiden ze ook dat dit niet zomaar over zou zijn.

4. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Als je in fase A zit en je hebt een uitzendovereenkomst zonder contract dan is je overeenkomst sowieso al ontbonden.. Zodra je in de ziektewet komt wordt je overeenkomst ontbonden.. Op het moment dat je dan weer, na de ZW, aan de slag gaat MOET er een nieuwe overeenkomst gemaakt worden.. Heeft allemaal met de CAO en het BW te maken..

Als het bedrijf jouw dus, nadat je weer hersteld bent, gewoon terug wilt hebben dan wordt er gewoon weer een nieuwe overeenkomst gemaakt..

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel

5. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Het is een contract voor bepaalde tijd tot 15 december. Dan is het project afgelopen. Maar mocht het bedrijf nu zeggen dat ze mij niet meer willen is Randstad dan verplicht om mijn weer een andere baan aan te bieden (als ik weer beter ben)?
    Maar zolang ik in de ziektewet zit krijg ik dan wel geld? Ook al zou dat bedrijf mij niet meer willen hebben?

Ik baal zo van deze situatie. Denk je mooi tot aan je verlof te kunnen werken dan krijg je dit. Echt niet meer leuk die pijn.

Liefs, Linda

6. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Hee Linda,

Als jij een tijdelijk contract hebt... (dus echt een officiel contract NAAST je uitzendovereenkomst) dan krijg je je loon gewoon doorbetaald als je ziek bent en is randstad verplicht JOUW te betalen tot 15 dec.. Je hebt immers gewoon en contract dus ze zullen, indien het bedrijf je niet meere wilt, een andere passende baan moeten vinden.. Hebben ze in de weken dat je beter bent geen passende baan voor je dan moet je je salaris gewoon blijven krijgen en zit je in de "leegloop" zoals we dan noemen

7. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Hoi Linda,

Het verschil zit hem inderdaad in het soort contract. Dus een uitzendovereenkomst in fase A of een contract in fase A (je bent dan officieel geen uitzendkracht maar een detacheringskracht).

Als je geen contract hebt dan is je overeenkomst nu inderdaad ontbonden en heeft het uitzendbureau geen verplichtingen naar jou toe.

Als je een contract hebt bij Randstad dan MOETEN ze je hoe dan ook doorbetalen tot 15 december. Daarna vervallen alle rechten en loopt je contract van rechtswege af en hóeven ze je dus niet verder te helpen.

8. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Stel nou dat het uitzendbureau mijn overeenkomst beëindigd. Heb ik dan recht op een ww-uitkering?

Weet iemand dit?

Liefs, Linda

9. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ligt eraan hoeveel weken je gewerkt hebt.

10. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik heb maar een paar dagen voor het uitzendbureau gewerkt, maar daarvoor had ik een jaarcontract bij een bedrijf (waar ik zelf ben weggegaan).

Liefs, Linda

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Bedoel je met je vraag dat het uitzendbureau je vóór 15-12 op straat zet? Of gewoon na 15-12.

Vóór 15-12 mogen ze je niet ontslaan wegens ziekte en zullen zij je dus moeten doorbetalen.

Na 15-12 is je contract van rechtswege afgelopen en staat het het uitzendbureau vrij om te zeggen, we verlengen het niet.

Mbt je vraag over recht op WW: als je lang genoeg hebt gewerkt in de voorliggende periode, dan heb je recht op WW. Je hebt in theorie wel een kans dat het UWV zegt dat je verwijtbaar werkeloos bent... niet vanwege je ziek zijn natuurlijk, maar omdat je willens en wetens een jaarcontract hebt opgezegd. Anderzijds, jij kunt er ook niets aan doen dat je gezondheid nu opspeelt.

12. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Dat jaar telt dan, als het goed is, ook mee.

13. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik bedoel inderdaad voor 15-12 omdat tot die tijd het contract/tijdelijk werkt loopt. Daarna gaat ook mijn zwangerschapsverlof in.

Dus als ik het goed begrijp kunnen ze mij nu niet ontslaan omdat ik in de ziektewet zit en wanneer het project is afgelopen heb ik hoe dat ook recht op een zwangerschapsuitkering omdat ik binnen 10 weken ga bevallen.

Deel Deze Pagina