Lieve allemaal, Vraagje.. Ik ben leerkracht op een basisschool. Op 23 juli start de zomervakantie t/m 2 september. Ik ben uitgerekend op 29 augustus. Hierdoor valt de 6 weken voor mijn bevalling in de vakantie. Ben ik verplicht om deze 6 weken als zwangerschapsverlof op te nemen ipv 4 weken ervoor? Krijg ik compensatie voor het feit dat mijn dagen in de vakantie vallen? met vriendelijke groet Stef
Beste Stef, Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) is samen 16 weken. Je zwangerschapsverlof begint 6 tot 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Afhankelijke hiervan eindigt het bevallingsverlof 10 tot 12 weken na de bevalling. Tijdens het verlof betaalt UWV je uitkering. Je hoeft in deze periode daarom geen vakantiedagen op te nemen. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je antwoord, echter is dit niet helemaal de antwoord op mijn vraag. Mijn verlof valt in de zomervakantie , die ik altijd al vrij heb. Hierdoor verlies ik , gevoelsmatig, 6 weken . Waar ik extra recht op heb maar nu niet extra krijg ten opzichte van andere collega's die wel 16 weken krijgen + alle vakanties. Krijg ik hier compensatie voor of is het gewoon 'pech'.
Beste Stef, Zoals Robert al aangaf gebruik je tijdens je verlof geen vakantiedagen. Wat er gebeurt met de vakantiedagen die je hebt opgebouwd overleg je met je werkgever. Je kunt bij het juridisch loket, een vakbond of je rechtsbijstand navragen of hiervoor regels zijn vastgelegd in je CAO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijk groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare