moeder/schoonmoeder komen kramen

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door suusjeb, 24 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusjeb

suusjeb Lid

28 okt 2008
    52
    0
    0
    Hallo,

Even een vraagje.

Mijn moeder neemt een weekje vrij als ik bevallen ben om te komen helpen als de kraamverzorgende weg is.
    Nu vandaag heeft mijn schoonmoeder mijn vriend gebeld om te vragen of ze mag komen kramen. Mijn vriend heeft gezegd ja daar gingen we vanuit maar mijn schoonmoeder komt ook kramen(mijn eigen moeder dus) en moeten jullie het afwisselen.

Ik heb niet zoveel met mijn schoonmoeder dus ik zit er niet op te wachten maar ik snap het uiteraard wel dat ze wilt helpen. Maar is het niet een vreemde vraag van haar?

Ik heb kraamhulp van half 9 tot half 12 en daarna komt mijn moeder of schoonmoeder dus.
    Maar hoe moet ik nu tegen mijn schoonmoeder zeggen dat het voor nu vandaag zeg maar genoeg is geweest? ik wil ook wel eens alleen zijn met mijn kleintje! En helemaal als ik met mijn vriend ben heb ik helemaal geen zin in nog meer extra hulp.

En hoelang heb ik hun hulp nodig? Een week?

Ik hoop snel op antwoord want ik heb er echt de zenuwen van!

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

meid je moet echt doen waar jij je goed bij voelt, je moeder/schoonmoeder zullen het goed bedoelen maar ik moet er niet aan denken dat ik na de kraamhulp hun ook nog moet ontvangen, nee je moet goed en duidelijk je grenzen stellen, als jij het niet ziet zitten, of wilt dat moeder of schoonmoeder eerder naar huis gaat dan moet je dat aangeven, er zit niks anders op, als je niks zegt dan wordt het alleen maar een stressperiode voor jou en dat kun je er niet bij hebben, dus communiceer goed, zeg het gerust als je vriend thuis is van: mam, ik wil nu graag alleen zijn met met gezin, ben doodop, hartsikke bedankt voor het helpen tot..........
    echt doen hoor! anders wordt je gek en krijg je irritatie en dat zou zonde zijn.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

he meis

zelf je grenzen aan geven dat is belangrijk. wij hadden van 8 tot 11 kraamzorg en daarna waren we met zijn 3tjes om 5 uur kwam mijn moeder en die kookte om 7 uur ging ze weer. maar ik heb ook een aantal keer gezegd dat je niet hoefde te komen. je moet zelf het in handen nemen. je vriend kan nu wel zeggen van ja is goed. maar JIJ bent net bevallen.JIJ bent geradbraakt het draai die 10 dagen om jou je kleintje en natuurlijk ook je vriend maar om niemand anders.

4. suusjeb

suusjeb Lid

28 okt 2008
    52
    0
    0
    Bedank voor de antwoorden.
    Ik heb het er gister met mijn vriend over gehad en gezegd dat we het gewoon per dag bekijken. Misschien dat dat gewoon het makkelijkste is.
    Mijn schoonzusje en schoonmoeder kwamen gister toevallig nog lsngs waarbij mijn schoonzusje zei: Ik kom wel dagelijks langs hoor
    Nou als ze dat doet en ik trek het niet, zeg ik het gewoon. En sowieso zal ik er ook nog even bij zeggen dat ze van te voren maar moet bellen.

Jeetje ik heb er vannacht gewoon slecht door geslapen.

5. mymiracle

moeilijk is dat he? komt omdat ze het goed bedoelen maar daarbij wel jou uit het oog verliezen, ze denken niet eens uit zichzelf, wil ze dat wel? laat staan dat ze dat vragen, doen ze hier ook niet, maar ik zit er als een havik bovenop, ik heb besloten mijn kraamhulp er ook over in te lichten, dat mocht het me te zwaar worden dat zij dan mensen vriendelijk verzoekt te vertrekken, dan is dat voor mij in ieder geval de eerste week een zorg minder.

mijn schoonmoeder reageerde ook zo vreemd toen ik zei dat we de rusttijden op het kaartje zouden zetten, toen zei ze: ja maar dat geld toch zeker niet voor ons? toen zei ik ja dat geld ook voor jullie, logisch toch? uitgesproken was ze!

6. suusjeb

suusjeb Lid

28 okt 2008
    52
    0
    0
    Het lijkt gewoon of ze het ook gewoon niet snapt.
    Ik heb het er gister met mijn moeder over gehad en die zei je moet gewoon per dag afspreken(ook met mij) of je misschien met je vriend alleen wilt zijn of dat ik van 2 tot 6 kom.
    Ik weet daarin tegen hoe mijn schoonmoeder is. Die staat gelijk voor de deur zodra de kraamverzorgende weg is.
    Ik maak echt duidelijke afspraken met haar, alleen ze vat zo vaak dingen verkeerd op.

Maar hierover kan ik slecht met mijn schoonmoeder praten.
    En oh straks mijn schoonzus die gewoon iedere avond straks langskomt. Ik vind het heel vervelend om dan te zeggen het komt niet uit of wat dan ook.
    Maar ik wil ook graag samen met mijn vriend zijn.

Als ik er met mijn vriend over begin zegt ie ach het komt wel goed. Hun snappen het echt wel.

Ik kan me niet ontspannen zo, bah.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Gewoon duidelijk zijn. Familie kan zo enthousiast zijn na de geboorte dat ze vergeten dat het om jou draait. Hier ook schoonouders die te pas en te onpas voor de deur stonden. We hebben gewoon gezegt dat we dat neit iedere dag wilde en dat ze moesten bellen als ze wilde komen zodat we zelf konden bepalen of het uitkwam ofniet.
    Dus niet op zijn beloop laten maar gewoon zeggen wat je denkt en wil. Jij bent bevallen en jij moet bijkomen en genieten van je kraamtijd!

8. Pino200

Pino200 Lid

12 jan 2009
    65
    0
    0
    Uden
    Nou het is wel vervelend als je je er nu al druk om moet maken.

Ik had ongeveer hetzelfde probleem en moet eerlijk zeggen, toen ik eenmaal bevallen was had ik er geen moeite meer mee om er iets van te zeggen. Gewoon omdat het "mijn" kraamtijd was en mijn kind en de dingen gaan zoals wij dat hier willen en daar past een ander zich maar aan aan. En voor de bevalling dacht ik niet zo te kunnen denken en het op een normale manier over te brengen, maar het is toch gelukt. En ik begrijp dat je bang bent dat het verkeerd overkomt, maar dan kun je het altijd nog op je hormonen gooien haha!

Je moet genieten van die tijd, het is snel voorbij en dan moet je later geen spijt hebben over hoe het is gelopen....succes meis!

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nou, ik zou er nu al wat van zeggen of je vriend het laten zeggen, het is tenslotte zijn familie. Duidelijke afspraken maken, anders krijg je tramalant in je kraamperiode en uit ervaring kan ik je zeggen, dat verpest een hoop! Ik heb er wel van geleerd, wij zullen nogmaals bij de tweede even duidelijk aankaarten van tevoren hoe het gaat.
    En een keertje langskomen om te helpen is prima natuurlijk, maar ga je nergens op vastprikken, je weet niet hoe je je voelt, gewoon per dag bekijken en zeggen dat je ze wel belt als ze langs kunnen komen.

10. suusjeb

suusjeb Lid

28 okt 2008
    52
    0
    0
    Ja misschien als ik bevallen ben dat ik sneller er iets van durf te zeggen.

Hoe hebben jullie het eigenlijk gedaan als je kraamvisite had en de deurbel gaat ineens en je schoonmoeder stond voor de deur?

Ik heb het nu niet over mijn eigen moeder/ouders want die wonen hier een behoorlijk stuk vandaan.

Groetjes!

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Gelukkig stond er bij ons niemand onverwacht voor de deur.
    Maar ik denk dat ik dan zou zeggen dat ze in het vervolg even moet bellen. En dat ze best een kop koffie kan krijgen, maar dat jullie daarna willen rusten. (en dat schoonmams dus de deur uit moet)

12. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Het blijft lastig die (schoon)ouders. Denk dat ze niet nadenken over hoe het voor jou voelt, zij zijn blij en willen de baby vaak zien.

Hier heeft mijn vriend van te voren duidelijk tegen zijn ouders gezegd dat ze moeten bellen als ze langs willen komen. (houd sowieso niet van onaangekondigd bezoek). En ook dat we er niet veel voor voelde om iedereen iedere dag over de vloer te hebben. Je kunt zeggen dat het dan niet alleen hun zijn, maar ook broers/zussen/beide ouders + de kraamvisite. Je wilt ook rusten, het is al vermoeiend genoeg.

Omdat de eerste dag al zo'n drukke lange dag was geweest, wilde we de 2e dag geen bezoek. Vonden ze niet zo leuk, maar daar komen ze ook wel weer over heen :)
    Nu gaan we van te voren zeggen dat we op de eerste dag niet de hele dag inloop willen. Dan kunnen ze al aan het idee wennen.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou zeggen, deuren op slot, bel erachter weg en de telefoon erachter weg en gewoon de tijd met jullie gezinnetje nemen als ze niet willen luisteren.

Groetjes anita

14. mymiracle

gaan wij ook doen als al het andere niet werkt! hele goeie tip!

15. suusjeb

suusjeb Lid

28 okt 2008
    52
    0
    0
    inderdaad. Alleen heel leuk mijn schoonouders hebben de sleutel.

Ze heeft het al eens geflikt om op mijn vriend zijn verjaardag zomaar binnen te stappen. Ik zei toen: Ik heb geen bel gehoord?

Ze zegt nee niet aangebeld jullie hebben het al druk genoeg.

ooww als ik er al aan denk!

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.849
    113
    @suusjeb: als ze zo met de sleutel omgaan, zit er maar 1 ding op: sleutel terugvragen!

17. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Ik zou er ook niet van gediend zijn als ze zomaar met de sleutel binnen komen. Bij ons is de sleutel voor noodgevallen, of als de dieren moeten worden verzorgd.

18. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

i.d. Zo had ik dus mijn moeder tijdens het rusten aan mijn bed staan.. De kraamhulp was boodschappen doen.. Toen mijn kraamhulp terug was heeft die mijn moeder heel goed uitgelegt wat rusten in houd.. :)

Ik zou het per dag bekijken met hulp.. Hebben wij ook gedaan.. De ene dag geen hulp nodig en de andere dag meer hulp nodig.. Wel altijd benoemen dat je het heel lief vind dat ze hulp aanbieden! ;)

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Zet je toch een paar klipjes op de binnenkant van de deuren ;)

Groetjes Anita

20. mymiracle

of je drukt de sleutel er aan de binnenkant in, kan ie van buiten niet opengemaakt worden :evil:

Deel Deze Pagina