Bij hoeveel weken zwangerschap moet je kraamzorg aanvragen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamamilou, 5 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Ik ben bijna 15 weken zwanger. Kan ik al kraamzorg aanvragen of kan ik beter nog even wachten?
    En komt er iemand nog je huis controleren?
     
  2. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.811
    7.140
    113
    Vrouw
    Ik zou het wel al aanvragen. Kraamzorgbureaus zitten vaak snel vol en veel hebben ook onderbezetting. Voor zover ik weet doen ze idd later in je zwangerschap een huisbezoek. Vriendin van mij is zwanger van haar 2e kindje, 12 November uitgerekend en heeft gisteren huisbezoek gehad. Ging wel 'minder streng' omdat het hun 2e kindje is.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Al doen, ik heb het gelijk na de termijnecho gedaan omdat de maand januari al snel volstroomde..

    Je krijgt geen strenge controle, hoeft ook nog niets af te zijn maar je krijgt vooral tips mbt tot je bed voor de werkhoogte en wat je nodig hebt. Ze lopen hun arbo lijstje even langs en vragen naar je wensen

    Bij mij komen ze over 2 weken al en we zitten nog middenin de verbouwing haha, maar wel vooral ok mijn wensen al door te nemen
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik zou het zsm doen. Hier na de eerste echo gedaan maar je kunt ook wachten tot na de termijnecho. Ze nemen contact met je op en komen rond 30 weken de intake doen. Bij mij is dat vandaag!
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zsm, ik vroeg het na de goede termijnecho al aan. Beide keren drukke periodes, bij de oudste was pas tijd voor de intake met 37wkn, dag later was ze er al ;)
     
  6. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Het liefst tussen de 10 en 15 weken ivm inplannen. Huisbezoek ofwel intake is hier rond de 25 weken (voor mij over 2 weken gepland). Controle is het niet hoor. Ze kijken alleen even naar de hoogte van je bed vanwege de arbo. Soms moet 'ie namelijk op klossen komen te staan. En vaak willen ze ook even het (eventuele) kamertje voor de baby zien, zodat ze een beeld hebben van hun werkomgeving. Verder is het vooral een gesprek zodat jullie weten wat je van hen kunt verwachten, en zij inventeriseren je 'wensen'. :D
     
  7. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Geen idee of het overal hetzelfde is, maar hier moet je voor 16 weken de kraamzorg aanvragen.
     
  8. BijnaMama2020

    BijnaMama2020 Niet meer actief

    Ik ga ze vandaag bellen om me vast aan te melden, heb gisteren een goede echo gehad.
     
  9. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Beter zo snel mogelijk inderdaad. Mijn schoonzus kon al niet meer bij haar eerste keuze terecht omdat het vol zat. Veel kraambureaus hebben met grote drukte te maken, dus hoe eerder hoe beter
     
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier moet het voor de 16 weken.
    Intake is rond de 32ste week.
    Bij een eerste kindje komen ze thuis langs.
    Ze vragen of ze even mogen kijken naar de kruiken en de babykamer.
    Bij een volgende zwangerschap kan je kiezen om een telefonische intake te doen.
     
  11. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Het "moet" voor 16 weken, maar er kunnen natuurlijk situaties zijn dat dat niet lukt. Ik zou gauw bellen als ik jou was :)
     
  12. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.917
    1.171
    113
    Hier precies hetzelfde.
     
  13. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.541
    113
    Vrouw
    Bij de eerste met 12-14 weken gedaan
    Nu al met 7 weken omdat wij zzpers wilden die heel snel volzitten.
     
  14. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Wat raar dat ee over controles gesproken wordt en kinderkamer zien. Ik heb nu voor de derde keer een ander kraambureau. Alle drie kwamen op huisbezoek voor de intake. Zaten dus aan tafel, alle gegevens ingeveord en besproken en dat was het. Bed kon alle drie keren niet op klossen en heb ik doorgegeven. Enige wat ze dan niet doen is het bed verschonen. Deze taak neemt mijn man op zich. Daarnaast kan ze voor controles of hulp bij boorstvoeding bv vragen een bepaalde houding aan te nemen zodat ze geen last van haar rug krijgt. Allemaal prima. Maar dus op geen enkele manier een controle bij de intake.
     
    Sado vindt dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook geen controles ofzo, gewoon gesprekje aan de keukentafel over wat wij graag wilden qua zorg, wat we niet wilden etc. Ze is niet boven geweest.
     
    Sado vindt dit leuk.
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Ze controleren hun arbo check lijst (net als de meeste zorginstellingen die thuis komen voor ondersteuning), ook al merk je daar vaak niets van want ze noteren niet alles direct. Is het gelijkvloers of zijn er meerdere verdiepingen en in t laatste geval: is de trap oké, wordt er binnen gerookt, algemene indruk etc. Ze hoeven daarvoor ook niet het hele huis door. Particulier is dan ook weer anders dan onderdeel van een grotere instelling (maar ook niet alle instellingen doen een check)

    Bij de eerste gaf de intake dame aan dat ze de babykamer vooral willen zien omdat moeders daar vaak zo trots op zijn en het ook graag willen tonen en om die reden gebeurd het bij een tweede zelden want de kamer is dan toch hergebruikt hihi
     
  17. Cindy29

    Cindy29 Fanatiek lid

    13 okt 2013
    1.601
    1.098
    113
    Hier moet je het voor 16 weken aanvragen, dus ik zou niet meer lang wachten
     
  18. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Hoeft helemaal niet hoor, ik lig momenteel in het ziekenhuis en hier hebben ze intake zelfs gewoon hier in het zkh gedaan. Gaat ook met name om de checklist af te werken en juist totaal niet om controleren.

    Ontopic zo snel mogelijk aan melden, bepaalde regio’s zit het echt snel vol.
     
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    We zeggen hetzelfde :) bovendien als het om een tweede kindje gaat doen de meesten het zelfs telefonisch. Nog makkelijk hihi. Bij een eerste komen ze vaak thuis indien mogelijk
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  20. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Hier met 12 weken aangeraden. Zijn niet thuis geweest , gewoon telefonische intake.
     

Deel Deze Pagina