ziek melden of niet?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Ladybug74, Dec 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ladybug74

Ladybug74 Nieuw lid

Dec 17, 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit met een dilemma, waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Momenteel zit ik in de WW. Naar aanleiding van psychische klachten ben ik naar mijn huisarts gegaan. Zij heeft mij doorverwezen naar een psycholoog, en deze heeft een PTSS (post traumatische stress stoornis) bij mij vastgesteld.

In het verleden heb ik een en ander meegemaakt, waaronder een stressvolle en agressieve scheiding van mijn ouders, de (jarenlange) zorg en verantwoordelijkheid voor mijn ouders, zusje en psychisch zieke broertje, een traumatische relatie en abortus. In de jaren erna heb ik geprobeerd om alles te verwerken en rust terug te vinden in mijn leven. Totdat 4 jaar geleden mijn leven weer op zijn kop stond. Mijn broertje is toen overleden als gevolg van zelfdoding. Omdat wij op dezelfde verdieping woonden van een studentenflat (een aantal kamers van elkaar vandaan, hij is pas na een week gevonden), kon ik het niet opbrengen om daar te blijven wonen en heb ik moeten verhuizen.

Temidden van het rouwproces, het verwerken van het verleden wat naar boven kwam, een verhuizing, en in die periode nog een overlijden van een dierbare, heeft mijn werkgever mij, na een slopende ontslagprocedure, ontslagen. Ik heb geprobeerd het ontslag aan te vechten, maar het is mij niet gelukt. In die periode liep ik al tegen een burn-out aan, maar noch mijn werkgever, noch de arbo-arts, namen mijn klachten serieus. Het ontslag was uiteindelijk de druppel, hiermee verloor ik mijn nog enige houvast. Door angst en wantrouwen was ik niet in staat om direct hulp te zoeken, en ik was zelf in de veronderstelling, dat als ik gewoon door zou gaan, en een nieuwe baan zou kunnen vinden, het vanzelf wel weer goed zou komen. Mijn klachten verergerden zich echter alleen maar, juist ook, denk ik, doordat ik thuis zat/zit en door de stress (en uitzichtloosheid) van het solliciteren. Mijn vriend heeft mij uiteindelijk zover gekregen om hulp te zoeken.

Inmiddels heb ik het idee dat het al wat beter gaat, maar mijn psycholoog vroeg mij of er ruimte is om mij ziek te melden bij het UWV. Ik weet op dit moment niet wat ik moet doen, juist omdat ik het gevoel heb dat het wel wat beter gaat, maar aan de andere kant merk ik dat ik er nog niet helemaal ben. Ik merk dat ik me ook niet volledig kan focussen op werk vinden, omdat ik nog bezig ben met de juiste hulpverlening vinden (met behulp van mijn psycholoog). Ik zou zo graag weer aan de slag willen, weer mee willen draaien, alleen fulltime durf ik niet aan. Ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken en zit met mijn handen in het haar. Mijn WW loopt bijna af, en daarnaast ben ik er onlangs ook nog eens achter gekomen dat ik zwanger ben. Totaal ongepland, maar vanwege mijn leeftijd geen optie om het nog eens weg te laten halen, en uiteindelijk ook welkom. Het spijt me voor het (uiteindelijk) lange verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en adviseren.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Ladybug74

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ladybug74,

Voordat ik een antwoord geef wil ik allereerst kwijt dat geen verhaal mij te lang is. Juist doordat wat jou is overkomen en je het op deze manier weet te verwoorden verdien je mijn respect. En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je wilt weten of je jezelf moet ziekmelden of niet.

Ben je niet in staat te solliciteren of (betaald) werk te accepteren vanwege ziekte? Dan kun je jezelf ziek melden bij UWV. Je geeft aan dat je op dit moment jezelf nog niet volledig kan focussen op het vinden van werk. Mijn advies is om dit te bespreken met je adviseur werk. Hij/zij kan wellicht een knoop voor je doorhakken en aangeven of je jezelf ziek moet melden bij UWV. Stuur hiervoor een bericht via de Werkmap naar je adviseur werk. Je krijgt dan binnen 24 uur antwoord op je vraag.

Actuele informatie over jezelf ziek melden tijdens WW vind je hier.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd en een voorspoedige zwangerschap toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ladybug74

Ladybug74 Nieuw lid

Dec 17, 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Dankjewel voor je (snelle) reactie, en ook voor je begrip!

Ik heb geen persoonlijke adviseur, maar had wel al eerder een bericht gestuurd via mijn werkmap. De adviseur die mij antwoordde, schreef dat ik zelf een inschatting moest maken, of ik zelf wel of niet in staat zou zijn om te solliciteren/werken. Vandaar dat ik het UWV webcareteam benaderde :). Ik heb ook al eerder telefonisch contact gehad met het UWV, en in dit gesprek werd mij ook geadviseerd om een bericht te sturen naar mijn adviseur.

Ik weet niet of het wijsheid is om langs het Werkplein te gaan tijdens een inloopmiddag? Is daar een adviseur aanwezig? Het was mij ook niet helemaal duidelijk of ik een afspraak kon maken met een adviseur?

Met vriendelijke groet,

Ladybug74

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ladybug74,

Het lastige van deze situatie is, dat niemand precies kan beoordelen hoe jij je voelt. Dat weet je van jezelf het beste. Als je op een inloopmiddag zou langsgaan zou je denk ik hetzelfde antwoord ontvangen als dat je kreeg van de adviseur werk. Ik had gehoopt dat hij/zij voor jou de knoop kon doorhakken en jou net dat ene zetje kon geven om je wél ziek te melden.

Als ik mijn persoonlijk advies mag geven, zou ik aan UWV doorgeven dat je jezelf niet kan focussen op het vinden van werk en daarom niet beschikbaar bent voor werk en om die reden jezelf wilt ziek melden.

Om je ziek te melden bel je UWV Telefoon Werknemers op 0900-9294. Vervolgens word je binnen enkele dagen teruggebeld door iemand van de Ziektewet. Met deze persoon bespreek je je klachten en zal er mogelijk een vervolgafspraak worden gemaakt.

Ik wens je nogmaals veel sterkte in deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Ladybug74

Ladybug74 Nieuw lid

Dec 17, 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord, advies en hulp.
    Ik denk dat ik er wel uit ga komen.

Nogmaals bedankt!

Ik wens je alvast hele fijne dagen toe.

Met vriendelijke groet,

Ladybug74

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Graag gedaan. Jij ondanks alles ook hele fijne feestdagen!

Share This Page