Hallo, Ik ben werkzaam in de zorg. Vanwege zware bekkenklachten is het voor mij niet meer mogelijk om mijn werkzaamheden uit te oefenen (tillen, wassen, verschonen, douchen van volwassenen in rolstoel met zwaar verstandelijke handicap). Na elke dienst loop ik krom van de pijn. In overleg met fysiotherapeute heb ik nu op het werk aangegeven dat ik niet meer kan werken en me 100% ziek gemeld voor mijn functie. Omdat ik geen enkele dienst meer de taken kan doen, die bij mijn functie horen. Nu wordt er een invalkracht ingehuurd om mijn taken over te nemen. Als er nu van mij gevraagd wordt om wel te komen op mijn werk, maar dan wat kleine klusjes te doen, vervangende werkzaamheden (en dan op arbeidstherapeutische basis, ik sta dus overgepland náást de invalkracht. Heeft dit dan invloed op de zwangerschaps/ziekte-uitkering? Mijn werkgever moet een invalkracht volledig inzetten, omdat ik de verzorgende taken niet kan doen. Bedankt voor uw antwoord, Ingeltje
Beste Ingeltje, Als je door zwangerschap ziek bent, wordt je ziektewetuitkering door UWV betaald. Desondanks blijft je werkgever tijdens ziekte verantwoordelijk voor je re-integratie bij ziekte. In overleg met je werkgever kun je andere werkzaamheden doen als je je eigen werk niet meer kunt doen. Dit heeft geen invloed op je uitkering. De ziektewetuitkering wordt gebaseerd op het gemiddeld loon dat je verdiende in het jaar voordat je ziek werd. En de zwangerschapsuitkering wordt gebaseerd op het laatste loon voorafgaand aan je verlof. Tenzij je loon in deze periode lager was door ziekte, dan kijken we naar de laatste periode voordat je ziek was. De uitkering tijdens het verlof wordt dus niet lager. Op onze website vind je actuele informatie over ZW en WAZO. Ik wens je veel sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare