415 uur verlof opgenomen en geen recht meer?! CAO BVE

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sunshineS1976, 29 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik hoop dat iemand verstand/ervaring heeft;

Ik heb reeds 415 uur betaald verlof opgenomen. Dit verlof loopt nog tot begin december. De bezoldiging is 55 %.
    Ik heb nu een nieuwe aanvraag liggen bij P&O voor nog een jaar verlof, maar dan onbetaald ouderschapsverlof. Ik wil van december tot december 3 dgn werken ipv 5.

Ik heb vandaag een bericht ontvangen dat mijn ouderschapsverlof in december klaar is en dat ik niets meer heb op te nemen, want per kind mag je maar één maal verlof opnemen.
    Ik schrik hier nogal van, dit had ik echt niet verwacht.

Ik heb een fulltime aanstelling dus sowieso toch recht op 830 uur?! Ik heb net de CAO doorgelezen en daar staat bij zowel betaald als onbetaald verlof dat de werknemer daar max 830 uur, afhankelijk vd aanstelling, recht op heeft. Dus ik ging er van uit 830 betaald (gekozen voor 415) en 830 onbetaald.
    Dat heb ik dan misschien verkeerd begrepen. Maar alsnog heb ik dan toch recht op die volle 830 uur?

Op het aanvraagformulier van het onbetaalde verlof staat het volgende in de voetnoot:

"Als de medewerker bij het (...) dan wel bij een andere werkgever voor bovengenoemd kind al eerder ouderschapsverlof heeft opgenomen dient een verklaring toegevoegd te worden waaruit blijkt wat de omvang in uren is geweest van het reeds genoten verlof. Uit deze bijgevoegde verklaring blijkt het restant aan op te nemen uren ouderschapsverlof. Berekent van het restant geschiedt door het aantal uren, waarop de medewerker recht heeft, te verminderen met het aantal genoten uren."

Heb ik een punt om het antwoord "aan te vechten" ?

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Naar mijn idee heb je nog wel 'recht' op 415 uur. En voor zover ik weet mag ouderschapsverlof in delen opgenomen worden, alleen ik twijfel of je dat tweede deel niet eerder aan had moeten vragen.

Ik zou je werkgever nog eens bellen.
    Misschien denken zij nu wel dat je 830 + 415 uur wilt opnemen en wijzen ze daarom af?

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ouderschapsverlof anders opnemen

U kunt de 26 weken van het ouderschapsverlof ook op de volgende manieren opnemen:
    verdelen over een langere periode dan 12 maanden;
    meer uren verlof per week opnemen. Bijvoorbeeld fulltime verlof;
    opsplitsen in maximaal 6 delen. Elk deel moet minimaal 1 maand duren.
    Voor het opgesplitste verlof gelden de gewone regels. U geeft aan:
    op welke datum u het ouderschapsverlof wilt laten ingaan;
    hoeveel ouderschapsverlof u wilt opnemen;
    op welke dag of dagen u het ouderschapsverlof wilt opnemen;
    hoelang het verlof gaat duren (niet korter dan 1 maand).

even gekopieerd van deze site:
    Hoe kan ik mijn ouderschapsverlof opnemen? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Naar het schijnt moet je kiezen; OF volledig betaald verlof OF onbetaald verlof. Heb je betaald verlof gehad, ook al is het gedeeltelijk, heb je nergens meer recht op....
    Hoewel dit niet in de CAO staat en dit me ook niet is verteld...

Hoe kon ik dit weten als leek...ben er best kapot van...

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    hmm hele andere cao, meestal is het of onbetaald of betaald.
    Maar goed als jij recht had op 830 zou je zeggen dat je nu dan nog 415 over hebt. Wat zeggen ze daar dan van op je werk?
    Ik verdeel mn ouderschapsverlof ook over twee jaar, ik neem elke week een dag straks. Dit is onbetaald. Kan ik twee jaar lang 24 uur ipv 32 uur werken zonder contractverandering maar wel belastingvoordeel.

6. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Wat veel mensen (en ook veel werkgevers niet weten) is dat je het verlof maar 1 keer kan aanvragen. Dus je kan het wel in 6 blokken opdelen, maar ook dat moet je meteen aan het begin aanvragen.
    Vraag jij maar voor 20 uur verlof aan bijv. Om daarna de rest opmte willen nemen, mag dus niet. Wel kan je aangeven dat je bijv 20 uur wil in maand 1, niks in maand 2 en 3, 250 uur in maand 4 en 5, niks in maand 6 etc etc net zo lang tot je aan max. 6 blokken verlof zit en totaal het max aantal uren. Eerder stopzetten kan wel altijd.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hoeft niet persé direct aan te geven wat de andere blokken zullen zijn. Maar je moet dus wel aangeven dat je voor een bepaalde periode wilt opnemen. Doe je dat niet dan wordt je aanvraag gezien als doorlopend tot aan einde tegoed.
    Ik heb vorig jaar door omstandigheden alvast 6 weken van het verlof voor mn jongste opgesnoept. En dat mag ook gewoon... mits je dus aangeeft dat je opname een einddatum heeft.

Deel Deze Pagina