Kan dit eigenlijk wel?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door saartje27, 23 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hoi,

    Zit eigenlijk met een dringende vraag.
    Na de bevalling wil ik part-time verdeeld over 3 dagen gaan werken, heb hier voor een schriftelijke aanvraag bij mijn werkgever moeten indienen. Ze gaan akkoord met part-time werken, alleen willen ze het aantal uren verdelen over 5 dagen.

    Ben hier niet zo blij mee zeg maar. Moet ik hier mee akkoord gaan, mag ik het wijgeren en zoja wat zouden de gevolgen hiervan kunnen zijn.

    Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

    Groetjes Vanessa
     
  2. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Je mag weigeren, sterker nog ik zou er niet mee akkoord gaan! Het is veel meer gedoe om parttime over 5 dagen te werken dan over 3.

    Je werkgever mag jouw verzoek alleen weigeren als het bedrijfsbelang het niet toelaat om andere uren in te delen (even uit mijn hoofd hoor)..

    Dus, gesprekje met je baas en de gevolgen..tja je hebt een vast contract dus ze kunnen niet zoveel..
     
  3. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Ik ga hoe dan ook niet akkoord. Maar wat als ze geen andere optie voor me hebben?
     
  4. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Het recht op parttime werken is een wettelijk recht. Parttime werken kan na het eerste dienstjaar worden aangevraagd en daarna één keer per twee jaar. Je dient een verzoek om parttime te morgen werken vier maanden van tevoren schriftelijk in te leveren bij je werkgever. Je moet dan wel duidelijk aangeven welke verandering je wenst en wanneer je dit in wilt laten gaan.

    De werkgever mag jouw verzoek in principe niet weigeren tenzij hij zwaarwegende belangen kan aanvoeren waardoor het parttime werken niet in alle redelijkheid door kan gaan. Het kan dan zijn dat je werkgever aangeeft dat het slechts mogelijk is om parttime te werken als je functie wordt aangepast. In dat geval kun je daar zelf mee instemmen, maar het hoeft dus niet.


    Bron: DAS
     
  5. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Heb een mail terug gestuurd dat ik niet akkoord ga.
    Wacht nu maar af...
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    ze mogen je niet weigeren parttime te werken, maar volgens mij kunnen ze wel weigeren om dit over 3 dagen te verdelen... Ik hoop voor je dat ze toch akkoord gaan, het lijkt mij ook heel erg vervelend verdeeld over 5 dagen, succes!
     
  7. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Is het echt zo ja dat ze dat wel mogen weigeren?
    Dan ben ik wel de eerste binnen het bedrijf. Er zijn eerder mensen geweest die part-time zijn gaan werken en die mochten wel zelf hun dagen invullen.

    Pfff....hoop maar dat ze akkoord gaan met mijn voorstel.

    Gr. Vanessa
     
  8. Jody79

    Jody79 Fanatiek lid

    19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Ik werk in het onderwijs en in onze cao staat bij welke werktijdfactor ze hoeveel dagdelen mogen gebruiken. Staat er niets in jouw CAO?
     
  9. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Nee helaas hebben we voor ons bedrijf geen CAO, vraag me niet waarom :D
    Weet niet precies hoe het zit geloof ik.
     
  10. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Hebben ze ook gee narbeidsvoorwaarden op papier staat.
    Bij ons in de arbeidsvoorwaarden staat bv dat je nooit minder dan 32 uur mag werken.
     
  11. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    In het onderwijs is het zo dat je zelf je werktijdfactor aan mag geven en dat de stichting/het bestuur/de school je dagen mag bepalen.
    Maar daarachteraan werd wel gelijk tegen mij gezegd: We houden wel sterk rekening met jouw wensen.

    Maar goed ook, want als ik niet ma-di-woe kan werken, ga ik weg.

    Linda
     
  12. Kimos

    Kimos Actief lid

    13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Volgens mij moet een bedrijf een wel heeeel goede reden hebben om jou niet te geven wat je wil. Moet je anders ff googlen op 'wet aanpassing arbeidsduur'
     
  13. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Mwah dat valt wel mee hoor, als ze je niet part time terug willen nemen dan pesten ze je later alsnog weg...
    De andere optie is als ze het blijven weigeren is hun je ontslag laten aanvragen, en het op een akkoordje gooien met ze. Vergoeding mee enz en een andere baan zoeken. Want naar de rechter toe is eigenlijk geen optie want hoe leuk is het werken in een verprutste arbeidsrelatie?

    Het bovenste is mijn ervaring.
    Mijn werkgever had namelijk ook geen reden om te kunnen weigeren, maar afgelopen week hebben we het op een akkoord gegooid en vandaag heb ik een nieuw contract aangeboden gekregen bij mijn nieuwe werkgever.
     
  14. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je zou je vraag nog kunnen stellen bij het Juridisch Loket (www.juridischloket.nl); het voormalige bureau voor Rechtshulp; hier kun je gratis onafhankelijk juridisch advies krijgen.

    Succes!
     
  15. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Hoi,

    We zijn inmiddels al weer ruim een week verder, en heb niets meer van mijn werkgever gehoord over mijn uren. Heb zojuist nog een mail gestuurd maar krijg geen gehoor helaas.
    Over 2 weken ga ik met verlof en dan wil ik toch eigenlijk wel graag weten hoe het verder moet.

    Heb wel het een en ander opgezocht op internet.

    Mag mijn werkgever een verzoek om meer of minder te werken weigeren?
    Uw werkgever mag uw verzoek om meer of minder te werken alleen weigeren als het bedrijf door uw verzoek in ernstige problemen zou komen. Dit kan bijvoorbeeld als u minder wilt gaan werken, maar er is niemand om uw werk over te nemen. Of als u meer wilt gaan werken, maar er is onvoldoende werk of geld.


    De functie die ik doe moet in principe elke dag uitgevoerd worden. Maar ik ben van mening dat een uitzendkracht of een andere collega dit ook over zou kunnen nemen. Het is in elk geval niet zo dat het bedrijf in ernstige problemen zou komen als ik minder zou gaan werken.

    Ik wacht het nog maar even af. En duimen op een positief bericht terug.

    Gr. Vanessa
     

Deel Deze Pagina