Uitkering ineens minder, hoe kan dat?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Sterre82, Aug 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Hoi hoi,

Ik een aantal weken in de ziektewet gezeten v.w. mijn zwangerschap en kreeg daar ook een uitkering voor van het uwv. Ik heb geen werkgever.
    Nu is dat overgegaan op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering en krijg ik eens minder uitgekeerd. Ik dacht dat het gewoon hetzelfde bleef? Hoe kan dat?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sterre82,

Het dagloon voor de ziektewet-uitkering (ZW) en het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt anders berekend, wel wordt bij beide uitkeringen 100% van het dagloon uitgekeerd.

Voor de ZW wordt het dagloon gebaseerd op het loon van het laatste jaar voorafgaand aan je ziekte.
    De WAZO daarentegen wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende in de laaste maand of vier weken voorafgaand aan je verlof. Omdat je in deze periode ziek was, wordt het loon van de laaste maand of vier weken voorafgaand aan je ziekte genomen.

Kennelijk heb je in deze laaste maand voorafgaand aan je ziekte minder verdiend dan in de elf maanden daarvoor. Zodoende kan de ZW hoger zijn dan de WAZO.

Op onze website vind je actuele informatie over de hoogte van de ZW en de WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page