Hallo, Ik heb al eerder een onderwerp geopend over ontslag na bevalling. Heel erg bedankt voor uw reactie. Ik ben op jullie site geweest, klopt het dat als mijn werkgever mij ontslag aanbied (bv i.v.m. onderlingen verschillen, ik heb verder niets verkeerd gedaan/verwijderbare ontslag oid) en ik ga ermee akkoord dat ik nog steeds recht heb op een ww uitkering? En moet mijn werkgever dan een hele duidelijke reden hebben bv financiele crisis, wegvallen van een post oid. Of kan het gewoon ook door meningsverschil oid ook het contract beëindigd worden? Dus dat we met beide goedkeuring het contract verbreken en dat ik het niet aanvecht of bezwaar teken. Maar wel dat ik in de beeindigingscontract wel laat zetten dat het initiatief voor het beëindigen van het contract van hem uitkomt. Krijg ik dan nog steeds ww?
Beste Loes 1980 Er is in principe alleen sprake van verwijtbare werkloosheid als je zelf ontslag neemt, zonder dat daar dringende redenen voor zijn, of wanneer je werkgever je op staande voet heeft ontslagen. Wanneer je werkgever eenzijdig het contract wil opzeggen, en jij hier niet mee akkoord zou gaan, dan moet je werkgever een ontslagvergunning aanvragen. In dat geval moet hij ook motiveren waarom hij jou wil ontslaan, bijvoorbeeld vanwege bedrijfseconomische redenen of boventalligheid. Dit alles is in jouw situatie niet van toepassing. Bij ontslag met wederzijds goedvinden is nooit sprake van verwijtbare werkloosheid. Er hoeft ook geen ontslagaanvraag te worden gedaan, waarin de beslissing wordt gemotiveerd. Omdat de werkloosheid niet verwijtbaar is kun je wel een WW uitkering aanvragen. Uiteraard moet je dan ook aan overige voorwaarden voldoet. Jullie hoeven alleen maar een vaststellingsovereenkomst te tekenen, waarin onder andere de beëindigingsdatum en de opzegtermijn staan. De datum waarop de opzegtermijn ingaat is wel belangrijk: deze mag niet eerder zijn dan 6 weken na het zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ook de duur van de opzegtermijn is van belang. Zorg dat de opzegtermijn overeenkomt met waar je recht op hebt. Stel dat je recht hebt op 3 maanden, dan gaat je recht op WW pas na die 3 maanden in. Ga je echter akkoord met een vaststellingsovereenkomst waarin 2 maanden opzegtermijn aangeboden? Dan zou dat betekenen dat je een maand geen inkomen hebt. Ik raad je daarom aan een conceptovereenkomst met je werkgever maken, en deze door een juridisch loket laten controleren voordat je hem ondertekent. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare