Hallo, Mijn vraag zal best wel al vaak genoeg gesteld zijn op het forum maar kon het iig op de laatste pagina niet terugvinden. Hoeveel recht heeft mn man nou recht op verlof rond de bevalling? Ik lees veel dat kraamverlof(2 dagen) apart is en dat tijdens de bevalling calamiteitenverlof opgenomen kan worden?Hoe gaat dit in zn werk? Wanneer belt je man zn baas dat ie per direct calamiteitenverlof opneemt? Anderzijds lees ik ook weer dat al het verlof in de 2 dagen valt. Wie weet ECHT hoe het wettelijk zit?In het CAO staat dat ie recht heeft op 2 dagen kraamverlof nadat kindje thuis is en niks over verlof tijdens bevalling. Alvast bedankt voor het meedenken!
Zie onder andere https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werknemer/meer_weten/arbeidsrecht/bijzondereverlofvormen#ID48 Als de bevalling begint, is dit dus calamiteitenverlof. Dit hoeft niet persé 1 werkdag te zijn, stel dat het allemaal begint als je man op zijn werk zit, je belt hem op en dan gaat hij naar jou toe en de rest is calamiteitenverlof. Als de baby eenmaal geboren is, mag hij dus 2 dagen kraamverlof opnemen. En voor de aangifte bij de gemeente is dit kort verzuim, niet recht op een hele dag, maar de tijd die staat voor een aangifte. Kun je dus 's ochtends aangifte doen en hoef je pas 's middags te werken, dan doe je dit in je eigen tijd. Werk je altijd van 08.30 uur tot 17.00 uur, dan zal de nieuwbakken vader dus eerst even langs het gemeentehuis mogen en daarna naar zijn werk gaan (mocht hij die eerste dagen na de bevalling willen gaan werken)
1 dag calamiteitenverlof (wel jammer als die dag in 't weekend valt). 1 dag voor de aangifte, 2 dagen kraamverlof.
oke dus zodra bevalling begint tm de bevalling is calamiteitenverlof. daarna nog 2 dagen kraamverlof.Dag voor aangifte zal bij ons vervallen aangezien mn man onregelmatig werkt en dus altijd wel een gaatje kan vinden om naar gemeentehuis te gaan
Calamiteitenverlof voor de bevalling duurt zolang als de bevalling duurt. Als dat langer duurt dan 1 werkdag, valt het nog gewoon onder het verlof. Voor aangifte doen krijg je de tijd die je ervoor nodig hebt om het ook echt te doen. Daarnaast nog 2 dagen kraamverlof. Mijn man moest op het werk wel even uitleggen wat calamiteitenverlof was hoor, dat kenden ze niet
Mijn man en mijn zwager kregen voor de aangifte wel een hele dag, maar ik weet niet hoe dit precies wettelijk geregeld is. verder klopt het wat je schrijft.
Als de bevalling erg lang duurt kan het calamiteitenverlof inderdaad meer dan 1 dag zijn. Maar stel dat het heel snel gaat, man komt om 17.30 uur thuis en de baby wordt om 22.30 uur geboren bijvoorbeeld, dan heb je dus helemaal geen calamiteitenverlof voor de bevalling
Ik denk dat het calamiteitenverlof ook per werkgever(CAO) verschilt. Ik en dochter hebben een week in het ziekenhuisgelegen en die week heeft mijn partner calamiteitenverlof gekregen. Erg fijn want hij had twee weken vakantie als ik bevallen zou zijn en dit is gelukkig niet van zijn vakantie afgegaan. Dus was ie drie weken vrij. Maar goed dit was bij justitie, en overheden hebben al helemaal andere regels. Zijn volgens mij ook veel makkelijker hierin.