Beste UWV, Ik vind het lastig om te beginnen. Wij zijn een lange weg gegaan om zwanger te worden. Uiteindelijk is het na eerst een miskraam, gelukt. (via ICSI). Met de 20 weken echo bleek dat het kindje zorgelijk achter liep in groei. Dit betekende; einde zorgeloze zwangerschap. Elke week echo's en spanning. Veel onderzoeken en testen. Het is lang onduidelijk geweest of deze baby levensvatbaar zou zijn. Of afwijkingen zou hebben. Daarnaast had ik vanaf het begin een hoge bloeddruk. Dus ook deze werd scherp in de gaten gehouden. Ik schafte een eigen meter aan en zorgde voor zoveel mogelijk rust. Ik mocht nog werken, maar verder lag ik zoveel mogelijk op bed. Resultaat was een dysmature baby met 38,5 week: 2065 gram en 44 cm. De bevalling duurde anderhalve dag en eindigde in een spoedkeizersnede. In de dagen erna werd het nog spannend: baby (een jongen, Dex) moest eventjes in de couveuse maar mijn bloeddruk steeg maar en ze kregen hem niet lager. Na overplaatsing opnieuw aan infuus en katheter. Bang voor insulten. Na een krappe week mocht ik naar huis. Helaas, de volgende ochtend werd ik opnieuw opgenomen. 2 dagen later was de bloeddruk eindelijk onder controle. Ondertussen moest ik kolven, want Dex was te zwak voor de borst. Na 5 weken ben ik helaas toch overgegaan naar kunstvoeding. Dex was de fles teveel gewend en mijn productie kon het niet bijhouden. Ik heb in de weken erna zo ontzettend druk gehad. Lactatiekundigen, huisartsenbezoeken, kinderartsenbezoeken, dubbele nacontroles, extra consultatiebureau bezoeken, etc. Dus zowel voor Dex als voor mij. Daarnaast was Dex zo klein, dat hij koste wat kost genoeg voeding binnen moest krijgen. Zowel overdag als snachts. Dex is nu 10 weken. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds kapot. Hij drinkt nog niet super. Laat heel veel staan, en komt dus snel weer. Zijn maagje is nog klein. Overdag en snachts is het nog steeds flink aanpoten. Ikzelf slik bloeddrukpillen, extra vitamines D, multivitamine Extra Boost, en Floradix. Dex weegt nu, met 10 weken, rond de 4 kilo en is ongeveer 54 cm. Nog steeds heel klein dus. Emotioneel en lichamelijk heb ik het gevoel dat ik nog niet aan mezelf ben toegekomen. Ik heb alles vanaf het zwanger worden tot nu nog niet verwerkt en voel me ook écht mijzelf nog niet. Zit echt nog niet lekker in mijn vel, heb amper de energie om op te staan voor Dex. Koken lukt nog net en misschien een wasje. Maar dat was het dan... Ik kom vanaf 1 november in de WW. Want na mijn bevallingsverlof kan ik niet terugkomen bij mijn oude werkgever ivm bezuinigingen. Dit betekent dus, dat ik zal moeten gaan solliciteren. Mijzelf weer bewijzen en verkopen. Maar hoe kan dat, als ik zelf nog niet in mijzelf geloof? Als ik zelf nog niet goed functioneer? Daarom wil ik vragen, wat de mogelijkheden zijn om me ziek te melden na mijn bevallingsverlof, als ik eigenlijk de WW in zou gaan? Ik hoor het graag. Mvg, Dominique
Wow Dominique00, ik lees dat er veel gebeurd is en dat je nog bezig bent om je leven weer op regel te krijgen. Ik wil je wel graag feliciteren met de geboorte van jullie zoon Dex! Mooie naam, zeg. Begrijpelijk dat je je afvraagt of je na afloop van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) recht hebt op een ziektewetuitkering, nu je nog niet in staat bent om werk te zoeken. Als je na het bevallingsverlof nog niet in staat bent om te werken, kun je je ziek melden bij UWV. Hoe je je ziek meldt, is afhankelijk van de situatie. Hier lees je daar meer over. Ik wens jullie samen een mooie en gezonde toekomst! Met vriendelijke groet, Petra UWV WebcareTeam