Verlof, uitkering en uitgerekende datum

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Micera, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Goede middag,

Ik wil graag zo lang mogelijk proberen door te werken, zodat ik na de bevalling een langere periode verlof + zwangerschapsuitkering heb. Dit betekent dat ik uitga van een verlof dat ingaat 4 weken vóór de uitgerekende datum + 12 weken na deze datum.

Stel dat mijn daadwerkelijke bevallingsdatum later is dan de uitgerekende datum. Hoe werkt het dan met de weken hierna?

Op de uwv website staat:
    LATER BEVALLEN
    "Stel dat het zwangerschapsverlof is ingegaan 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Uw werknemer bevalt echter 1 week later dan deze datum. Dan duurt het totale zwangerschapsverlof 17 weken: 7 weken vóór en 10 weken ná de bevalling. "

Gaat deze situatie ook op als het zwangerschapsverlof 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum is in gegaan? Krijg je dan ook 17 weken zwangerschapsverlof, als je één week later zou bevallen?

Of wordt er in dat geval vastgehouden aan 16 weken in totaal, omdat je altijd nog meer dan 10 weken na de bevalling "overhebt"?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Micera,

Als je later bevalt dan je was uitgerekend, wordt het verlof verlengd met het aantal dagen dat je 'te laat' bent bevallen. Het maakt daarbij niet uit hoe ver van tevoren je met verlof bent gegaan.

Dus als je vier weken van tevoren met zwangerschapsverlof bent gegaan, zou je twaalf weken bevallingsverlof hebben. Beval je zeven dagen later dan uitgerekend, dan wordt je zwangerschapsverlof met één week verlengd. Je houdt twaalf weken bevallingsverlof. In dat geval duurt het totale zwangerschaps- en bevallingsverlof zeventien weken.

Enkele weken nadat je werkgever het verlof heeft aangevraagd, krijg je van UWV een schriftelijke beslissing over de duur en hoogte van de WAZO.

Als je aangifte van de geboorte hebt gedaan, ontvangt UWV de wijziging van je gemeentelijke basisadministratie. Heb je op basis van de daadwerkelijke bevallingsdatum recht op langer verlof? dan krijg je van UWV een nieuwe beslissing over de WAZO, met daarin de herziene einddatum van het verlof. Je hoeft hiervoor dus zelf niets door te geven aan UWV.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina