Beste, op de site van het UWV kwam ik de volgende informatie tegen: Berekening van het dagloon Om uw dagloon te berekenen delen wij uw sv-loon van de referteperiode door 261. Dit is het gemiddelde aantal dagloondagen in 1 jaar. De uitkomst is uw dagloon. Heeft u korter dan 1 jaar bij uw laatste werkgever gewerkt? Dan berekenen we uw dagloon op een andere manier: Bent u na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Uw loondagen zijn dan de dagen vanaf het begin van uw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Wij delen uw sv-loon door dit aantal loondagen. De uitkomst is uw dagloon. Bent u na het einde van de referteperiode in dienst gekomen? Uw loondagen zijn dan de dagen van het begin van uw dienstverband tot de dag waarop u met verlof gaat. Wij delen uw sv-loon door dit aantal loondagen. De uitkomst is uw dagloon. Was uw loon in de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de loonperiode van 4 weken of 1 maand vóór u ziek werd of verlof had. Ik ben sinds maart dit jaar werkzaam als uitzendkracht. Sinds 3 weken ben ik van 40 naar 32,5 uur per week gegaan. Dit houdt in dat mijn loon lager is dan voorheen. Nu wil/hoop ik tot het einde van mijn zwangerschap 32,5 uur per week door te werken. Hoe bereken ik de hoogte van de uitkering? Is het gewoon zo dat als ik 4 januari met verlof wil, de 4 weken daarvoor, en daarvan het gemiddelde, wordt uitgekeerd voor 16 weken? Ik ga officieel pas 4 januari met verlof maar stop 18 december al met werken. Die tussenliggende 2 weken neem ik vakantie op. Hoe gaat de berekening dan? Ik ben die 2 weken dus niet werkzaam maar ontvang wel inkomen. Ik hoor het graag. Groet, Lizette
[FONT="]Hallo Lizsett,[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Je wilt weten hoe de zwangerschapsuitkering in jouw geval wordt berekend. Je gaat in januari met verlof. Dan is de referteperiode van januari tot en met december. Echter ben je niet de gehele referteperiode in dienst geweest. Dan geldt voor jou het volgend: [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="][/FONT]Bent u na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Uw loondagen zijn dan de dagen vanaf het begin van uw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Wij delen uw sv-loon door dit aantal loondagen. De uitkomst is uw dagloon.[FONT="][/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Dus nemen we het loon dat je van maart (begin dienstverband) tot en met december (einde referteperiode) verdiende. Dit loon delen we door het aantal loondagen in die periode. Dat zijn er geen 261 omdat je niet het volledige jaar hebt gerekend, maar ongeveer 220 dagen, het aantal werkdagen in deze periode.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Dat je nu minder uur werkt dan voorheen, maakt daarbij niet uit; we nemen daar een gemiddelde van. De laatste zin uit het citaat dat je geeft ([/FONT]Was uw loon in de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de loonperiode van 4 weken of 1 maand vóór u ziek werd of verlof had.[FONT="]) lijkt me hier niet van toepassing. Je bent weliswaar op vakantie, maar je krijgt gewoon je loon doorbetaald. Je inkomen is in deze periode dus niet lager.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Ik hoop dat je hier verder mee kunt.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="] [/FONT] Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team