Ik hoef niet meer te komen na 5 weken ziekte door zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door DonDina, 31 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Graag deel ik hier met jullie mijn verhaal. Ik was werkzaam als uitzendkracht, al bijna en half jaar toen ik met 14 weken last kreeg van lage bloeddruk en vermoeidheid ed. Nu heb ik deze week te horen gekregen dat ik niet meer hoef te komen. Geen loondoorbetalingsplicht en volgende week en afspraak bij de arboarts omdat uitzendbranche ook minder ziektegeld wil uitkeren (omdat ik gedeeltelijk wilde werken). Ik ben nu 20 weken en zonder baan. Het voelt oneerlijk en heel naar. Pff Ik hoop dat arboarts inziet dat ik niet volledig kan werken en ziektewet iig blijft doorlopen dan heb ik mogelijk toch recht op zwangerschapsverlof. Maar voor nu voel ik me gewoon leeg en maak ik me zorgen over financiën en waar ik überhaupt nog aan de slag zou kunnen.

2. grasspriet84

grasspriet84 Niet meer actief

Wat rot voor je!

Als ziekte door je zwangerschap komt, dan is men verplicht jou 100% door te betalen. Doordat je uitzendkracht bent, kunnen ze dit doen (je ontslaan). Ik snap heel goed dat het oneerlijk voelt! Is het toevallig ook via een mail naar jou gestuurd dat je niet meer hoeft te komen, omdat je zwanger bent? Dan kun je dit aankaarten bij de juridische hulp van het UWV.

3. DonDina

DonDina Actief lid

7 jan 2014
    198
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ze winden er mooi doekjes om. Ziekmelding en continuïteit. Wel terloops benoemd dat Op basis van mijn vorige zwangerschap er niet verwacht wordt dat ik bijen afzienbare tijd volledig herstel. Maar niets op papier. .
    En om het verhaal erger te maken: Ik was werkzaam voor het uwv.

4. grasspriet84

grasspriet84 Niet meer actief

:$:(

Triest genoeg ben ik niet eens verbaasd...UWV heeft mij nog nooit ergens mee geholpen. Jaren overal aan betalen, maar toen ik iets nodig had, kon ik er naar fluiten. :x

Misschien kun je contact opnemen met de rechtswinkel? Of je belt gewoon naar het UWV; krijgt een of andere werknemer aan de telefoon; vertelt je verhaal en dan zeiken ze hun eigen toko af zonder dat ze het inde gaten hebben :p

Even serieus, ik zou uitzoeken waar ik recht op had. Ik ben er niet zo in thuis, dus ik kan je daar niet mee helpen. Sorry.

5. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Je hoeft niet "onverwijtbaar" werkloos te zijn om recht te hebben op zwangerschapsverlof. Daar heb je altijd recht op. Alleen als je al in de ziektewet zit zwangerschapsgerelateerd dan moet je 6 weken van te voren en mag je niet meer kiezen. Dus het gesprek met de arbo even afwachten en gewoon wazo aanvragen via t uwv.

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ben je niet ziek uit dienst gegaan nu dan? Want dan zou je nu direct de ziektewet in moeten en die is 100% in het geval van ziekte door zwangerschap. Heeft het uitzendbureau je niet ziek uit dienst gemeld omdat je de laatste dag beter was dan zou ik direct de WW aanvragen en zodra je die hebt dan ziek melden.

Het UWV is een bagger werkgever. Weet er alles van. Sturen hun eigen mensen voor maanden naar huis om ze opnieuw aan te nemen zodat ze geen contracten hoeven te geven. De wereld op z'n kop.

Deel Deze Pagina