Hallo dames, In februari 2010 ben ik mama geworden van een zoontje en in juli verwachten wij ons tweede kindje. Na mijn zwangerschapsverlof in 2010 heb ik mijn baan opgezegd om voor mijn zoontje te kunnen zorgen. Dit was een bewuste keuze want ik had er heel veel moeite mee om hem naar het KDV te brengen. Nu kan ik een hele leuke baan krijgen maar mijn zoontje wegbrengen naar het KDV is nog steeds geen optie voor mij. Nu zit ik te denken aan een gastouder. Ik was ervan in de veronderstelling dat je echter je kindje altijd naar een gastouder toebrengt. Nu las ik laatst ergens dat het ook zo geregeld kan worden dat de gastouder bij jou thuis komt. Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? En hoe bevalt dat? Ik hoor graag jullie ervaringen!
hoi hoi, wij krijgen als ik bevallen ben een GO in huis. wij krijgen binnen kort een kenninsmakings gesprek, als dan bij ons en haar het gevoel goed is. Willen we graag nog een gesprek maar haar en de kinderen erbij om te kijken hoe zij met de kids om gaat en hoe de kids op haar reageren. ik vind het ook enorm spannend hoor ... wel hebben we onze oudste 2 kids 3.5 naar een andere GO gebracht .. maar omdat de oudste naar school gaat vonden we dit makkelijker en goedkoper
Wj hebben nu bijna 2 jaar een gastouder aan huis. Echt ideaal. De kindjes hoeven niet vroeg uit bed of met ze te slepen. De gastouder haalt ze indien nodig uit bed. Ze doet ze in bad enz. Wij heb hen afgesproken dat als de kindjes slapen en indien mogelijk ze huishoudelijke dingen mee neemt. Ze doet dus de was, stofzuigen, dweilen en vaatwasser inruimen enzo. Wij betalen haar daar iets extra voor. En 1 van de 2 dagen is ze hier tot 18.30 en dan kookt ze hier voor de kinderen en eet ze samen met ze. En nu ben ik zwanger van nummer 3. Echt ideaal dus, zeker voor de baby straks. Lekker in eigen huis en geen gesleep. En je betaald alleen wat je nodig hebt, dus geen dagdelen ofzo. Vaak hanteren ze een minimaal tarief per uur voor iemand die bij je aan huis komt. En dat is met 2 kinderen vaak al voordelig. Straks voor ons helemaal want de prijs gaat niet omhoog.
Ik heb geen gastouder aan huis, mijn collega wel en is helemaal enthousiast. Kindjes blijven in eigen omgeving en als ze slapen kan je gastouder ook idd nog wat huishoudelijke taken doen. Onze kleine gaat zelf naar een gastouder. Daar zijn wij ook erg blij mee en tis een stuk voordeliger als kdv en een gastouder aan huis. Vooral de kleine voelt zich er heel erg thuis en daar gaat het om! Ik vind het zelf wel een voordeel dat ze dan ook veel meer in aanraking komen met andere kindjes.
Lijkt me ideaal, een gastouder aan huis!! Mag ik vragen wat het minimum uurloon dan is? En wat is uurloon als ze ook huishoudelijke taken doet?
Omdat wij over een aantal weken een tweeling verwachten en al een dochter van 2 hebben, zijn wij hier ook druk mee bezig. Nu is het handig om te weten dat je ook geacht wordt ziektedagen door te betalen en de vakantie. Daarnaast moet je het minimumloon van (ik meen) 9,04 euro betalen per uur. Dit is iets wat je zelf met de gastouder afspreekt. Bij meer kindjes zal je denk ik wel wat meer per uur moeten betalen. Verder hebben wij ons in eerste instantie bij een gastouderbureau gemeldt, maar deze berekenen nog ruim 100 euro p mnd netto aan bemiddelingskosten. Dit vind ik absurd hoog, voor hetgeen zij doen. Heeft iemand hier nog tips over misschien? Waar hebben jullie je gastouder aan huis vandaan? En hoe werkt het als een gastouder langere tijd ziek is bijvoorbeeld? Dan moet je deze dus doorbetalen?
Ik ben zelf gastouder en pas nu gewoon bij mij thuis op maar toen ik net begon heb ik ook aan huis op gepast. 5 jaar lang op een gezin met 4 kinderen Toen ik begon was ik zelf nog maar 19 en woonde nog thuis dus vond het ideaal. Ook het gezin vond het erg fijn want idd de kinderen konden gewoon blijven liggen en ik deed ze in bad,aankleden,ontbijt enz. Ik begon toen ze 3 en 1 jaar waren en in die 5 jaar zijn er nog 2 kindjes bij gekomen. Ook leuk was het dat ik tijdens haar zw-verlof gewoon mocht blijven komen
Bij ons gastouderbureau hanteren ze 10 euro per uur voor een gastouder aan huis. Wij betalen 11 euro per uur ivm huishoudelijk werk. En dat doen we door uren te schrijven, is voordeliger met belasting. En nu wij straks 3 kindjes hebben blijft het bedrag hetzelfde. Je bent NIET verplicht om ziekte en vakantie dagen door te betalen. Dat mag je doen, maar je bent niets verplicht. Je betaald in principe alleen voor de uren die je krijgt. Wij betalen sommige dagen door ivm vakantie, omdat wij dat netjes vinden, dat hoeft helemaal niet. Kijk wel even naar de maand kosten van de gastouder bureaus. Dat varieert van 30 - 150 euro per maand. Soms rekenen ze een bedrag per uur of een vast bedrag. Kan ook nog verschillen voor het aantal kindjes. Echt een heel groot verschil. Kan echt de moeite zijn om even naar te kijken. En een gastouder mag zich bij onbeperkt aantal bureaus inschrijven, dus je kunt best 1 gastouder bij 5 bureaus tegenkomen.
hoi hoi wij hebben dit wel via een buro gedaan.. en als de GO ziek is krijgen wij een belletje van joh wat kunnen jullie regelen. kan een van jullie 2 vrij regelen ( maar dan krijgen jullie wel die dag terug betaalt ) en als wij geen vervangende oppas kunnen regelen moet het gastouder buro dat doen !
Ik zou nooit voor een GO aan huis kiezen, Simone heeft er juist baat bij dat ze de deur uitgaat vind ik. Ze gaat 2 dagen in de week naar oma en die heeft dan nog 1 of 2 andere kindjes erbij, en 1 dag in de week naar haar tante en daar is het ook druk want die heeft naast oppaskindjes zelf ook nog 2 pubers. Ze vindt het geweldig, ik zou haar tekort doen als ze 7 dagen in de week thuis blijft. Ik wilde eerst ouderschapsverlof opnemen om minder te werken maar uiteindelijk ben ik gewoon 4 dagen blijven werken juist voor haar, ze vindt het geweldig om daarheen te gaan!
mamavansimone sorry maar ik begrijp daar de argumentatie niet zo van... jij bent dus 4 dagen blijven werken omdat je wil dat je kind naar oma of tante gaat? Ik snap daar echt de toegevoegde waarde niet van... pascale ik hoop dat je er uit komt. Ik snap je gevoel 100% wbt kdv. Ik wil ook (liever) niet dat mijn kindjes daar heen gaan...
Ik werk inderdaad niet minder dan eerst omdat Simone het zo leuk heeft bij oma en tante dat ik dat haar niet wil afnemen. Ze is nou eenmaal heel sociaal en leeft helemaal op als ze daar is in de drukte met de andere kindjes. Het is niet zo dat ze het thuis niet leuk vindt, maar ze bleek heel gelukkig met dit schema en ik ook dus minder werken hoef ik voor *haar* in ieder geval niet te doen.
Dank jullie wel meiden voor jullie reacties! Ik vind het toch gelukkig veel positieve reacties. Mama van Simone; ik heb helaas niet de luxe positie zoals jij dat familie op je kindje kan passen. Ik heb geen moeder, schoonmoeder of zus die dit kunnen doen. En ja, dan kies ik liever voor een gastouder aan huis dan voor het KDV. Dat is mijn gevoel. Mijn kereltje heeft heel veel rust en regelmaat nodig en waar kun je hem dit beter bieden dan in zijn eigen vertrouwde omgeving? Ook ik vind spelen met andere kindjes heel erg belangrijk en Jake is ook een heel sociaal kindje. Vandaar dat wij ook van plan zijn hem 1 of 2 ochtendjes per week naar een peuterspeelzaal te brengen. Mits hij dit echt leuk vindt natuurlijk. Dames, nogmaals bedankt allemaal!
Ladybabs: wij hebben onze gastouder ook gewoon officieel via een gastouder bureau maar dat wil niet zeggen dat je daarom verplicht bent ziektedagen en vakanties door te betalen. Dat is echt een keuze. Het kan zijn dat het buro een regeling heeft dat je dan iemand anders krijgt en dat je daarom wel die uren betaald ofzo. Hebben wij niet maar dat zou ik ook niet willen, ineens een vreemde in mijn huis. Ik regel in dat geval wel iemand. Ouders ofzo. Dus je hoeft je gastouder geen vakantie en ziekte dagen te betalen, ook niet via de officiële weg en via officiële buro 's. Pascale: mijn zoontjes, een tweeling van 2,5 gaan nu inderdaad ook naar een psz, om ook met andere kindjes te leren spelen. Sociaal zijn kunnen ze al, want ze zijn al vanaf dag 1 gewend om te delen maar het leren en spelen met andere kindjes vind ik ook heel belangrijk. Maar dat hoeft niet op een kdv te zijn.
@sweepy...Ik dacht ook inderdaad dat je verplicht bent door te betalen bij ziekte en vakantie. Ik ben nu zelf ook bezig met een gastouder aan huis en heb volgende week een gesprek met haar en buro erbij. Maar in de info die ik kreeg van het buro heb ik begrepen dat je wel moet door betalen want dit is een nieuwe regel ...
Dit is geen opgelegde regel van het gastouderbureau maar van de overheid, voor zover ik weet. Waar halen jullie de gastouderbureau's vandaan? Vind het altijd lastig om het puur te baseren op websites...
Dat is dan misschien nieuw, dat weet ik niet. Toen wij er mee begonnen was het een keuze. En we hebben nog nooit gehoord dat het aangepast moet worden. Wij hebben toen bij 2 gastouders in de buurt een koppelingsverzoek aangevraagd. En de leukste is het geworden. Meestal betaal je niets voor de koppeling.
Als ze bij je thuiskomt valt ze onder de regeling dienstverlening aan huis, je moet dan minimaal 9.02 per uur betalen en 4 weken vakanties doorbetalen per jaar. Daarnaast als ze ziek is 70% doorbetalen gedurende 6 weken. Dat is een nieuwe regeling Dit kreeg ik als info van het buro....