Verlof verlengen

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Wijffie75, Jan 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Nu ik het op mn werk verteld heb dat ik zwanger ben, ben ik ook eens aan t nadenken hoe ik het straks wil doen met m'n verlof.

Ik ben uitgerekend midden in de zomer, dus ik zal geen zomervakantie nemen. Die vakantiedagen wil ik dus achter mn verlof aan plakken. Daarnaast heb ik nog redelijk wat vakantiedagen van vorig jaar over en wat overuren, dus allemaal manieren om mn verlof te verlengen.

Normaal gesproken zou ik natuurlijk gewoon 16 weken hebben, van eind juni tot half oktober. Door mn dagen erachter te plakken, zou ik dan uitkomen op eind November. Eigenlijk zou ik het nog wat willen rekken, en dan gewoon pas weer in Januari aan het werk gaan :)

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Nemen jullie langer verlof? Ouderschapsverlof bijvoorbeeld? Of iets schuiven met uren ofzo?

2. jaatje

jaatje Actief lid

Jun 11, 2014
    347
    6
    18
    Ik heb afgesproken om 2 weken vakantie aan mn verlof te plakken. En dan heb ik ook nog heel veel vakantiedagen opgespaard, maar die wil ik dan wekelijks 1dag (8 uur) inzetten, zodat ik mn contract niet omlaag hoef te zetten, en ook (nog) geen onbetaald ouderschapsverlof in hoef te zetten.
    Ik kan me indenken dat je nu denk zo lang mogelijk verlof te willen hebben, maar ik hoor ook wel vaak dat moeders er na zoveel maanden juist wel weer aan toe zijn om te gaan werken, weer volwassenen om je heen te hebben :)

3. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

Nov 2, 2013
    1,017
    0
    0
    ik ga hetzelfde doen als Jaatje. Bij mijn 1e vond ik het in ieder geval na 12 weken wel mooi geweest en vond het heerlijk om weer aan het werk te gaan.

4. Bookfairy

Bookfairy Actief lid

Apr 21, 2014
    210
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn verlof met een maand verlengd, ik had nog een berg vakantiedagen.
    Anders had ik maandag moeten beginnen en nu dus pas 1 maart :)
    Ik heb wel mijn contract omlaag gedaan met 1 dag, anders mocht ik ook die dagen daarvoor gebruiken, maar ik wilde liever langer verlof aan 1 stuk.
    Zodra mijn dagen op zouden zijn, had ik alsnog mijn contract moeten verlagen.

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Bedankt voor jullie reacties. Bij mijn eerste kind was ik een jaar thuis en vond het heerlijk :) Het liefste zou ik helemaal thuisblijfmama zijn, maar ja, ben alleenstaand dus moet de kost verdienen he :)

Ik verwacht dus dat ik het nu ook fijn zal vinden om wat langer thuis te zijn. Ik heb t in t dagelijks leven druk zat, met alle activiteiten van mn dochter en mn werk en huishouden en dat zal met een baby erbij alleen maar meer worden natuurlijk. Dus het idee om een straks een paar maanden vrij te zijn..ik ben al aan t aftellen haha.

Ik werk al parttime, deels aangepast aan schooltijden, dus m'n contract/uren veranderen is geen optie (en niet nodig).

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle is van begin juni, ik had 6 weken van te voren en moest dus half augustus weer aan het werk. Ik heb toen mijn vakantiedagen achter mijn verlof aan geplakt, zodat ik niet meteen met mijn neus in de topdrukte viel op het werk (zorg).

Jitte is van begin mei, bij haar had ik 4 weken van te voren verlof en zou ik dus begin augustus weer aan het werk moeten. Bij haar had ik nog 13 weken na de bevalling (1 week te vroeg geboren), daarna nog 4 weken verlengd bevallingsverlofverlof genomen (in de CAO van de zorg kan dat, tegen 25% salaris) en daarna nog mijn 3 weken vakantie. Bij haar ben ik dus half september weer begonnen.

Ik vond het heerlijk, wat langer verlof. Vooral bij de tweede, dan zit je tenminste in een aardig ritme tegen dat je weer gaat werken. Jitte was 4,5 maand toen ik weer moest werken, dus het hele kwetsbare was er vanaf, zeg maar...

7. cetje

cetje Niet meer actief

Ik werk nu 32 uur, wil na de bevalling te naar 24 uur. Mn vakantie en ander verlof wat ik nog heb wil ik ook gebruiken om de eerste maanden maar 16 uur te werken ipv 24.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb bij de eerste verlof opgenomen met 36 weken, maar vooraf had ik al vakantiedagen opgenomen, deels halve dagen enzo ivm een ophanden zijnde verhuizing. We zijn verhuisd in mijn verlof.
    Na mijn verlof heb ik direct ouderschapsverlof opgenomen, vier uur per week zodat ik 32 uur werk. Mijn partner is volledig thuis.

Bij de tweede heb ik eerst twee weken vakantie opgenomen, daarna is in de 36e week mijn verlof ingegaan.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,793
    18,993
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb bij de oudste na mijn zwangerschapsverlof een tijdje 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen, zodat ik minder werkte. Bij de jongste was ik in uren al achteruit gegaan, dus een extra dag per week vrij nemen vond ik niet nodig. Toen heb ik het ouderschapsverlof allemaal achter elkaar opgenomen na mijn zwangerschapsverlof. Was financieel haalbaar voor ons. En is goed bevallen, maar ik vond het ook wel leuk om weer te gaan werken.

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    ik heb bij de 2e 6 weken vakantie achter mijn verlof geplakt, vond het heerlijk. Kwam hier achteraf heel goed uit omdat man gezondheids problemen had en niet veel kon groot deel van mijn verlof. Toen ik weer begon met werken begon hij weer op te krabbelen.

11. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk in het onderwijs. Mijn verlof gaat maandag in. Ik zou dan dus de laatste maand van het schooljaar weer aan het werk moeten. Niet echt een prettig moment om er weer in te stappen dus. Ik neem daarom ouderschapsverlof op, ik krijg dan 65% uitbetaald. Maar dit is dus maar voor een maand. Daarna heb ik 6 weken vakantie en begin ik dus weer in het nieuwe schooljaar.

12. Max78

Max78 Bekend lid

Apr 16, 2010
    577
    0
    0
    Ik neem 2 maanden ouderschapsverlof op en plak er direct de vakantie aan vast. Vind het prettig voor mezelf en de baby om lang verlof te hebben. Als ik weer ga werken is de baby ongeveer een half jaar.

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Ik heb officieel van half april tot begin augustus verlof (22 mei uitgerekend) maar neem 2 weken vakantie van tevoren op en vanaf augustus ouderschapsverlof. Begin in januari weer :) lekker aftellen nu nog 8 weekjes!

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik heb een eigen bedrijf en heb dus geen 'verlof'. Aan de ene kant is dat jammer, anderszijds geeft het zelfstandig zijn weer vrijheid die iemand in loondienst niet heeft. Wij hebben een KDV-plek vanaf half augustus, dus na de zomervakantie. Tot die tijd werk ik 'op halve kracht'.

15. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Ik ben ook in de zomer uitgeteld. Plak er 2 weken vakantie aan vast.

16. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier net begonnen aan mijn verlof. Ik heb 5 weken achter mijn zv geplakt, deze uren had ik nog van vorig jaar.
    En dan heb ik nog 96 uur flex staan en 68 uur ADV en iets van 250 vakantie-uren. Wat ik ga doen na mijn verlof, moet ik even kijken, hangt er ook vanaf hoe de reorganisatie gaat op werk en of ik naar een andere kazerne moet al dan ja al dan nee.

17. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Is moeilijk he!

Mijn VBD is 21 februari.. Vanaf mijn bevaldatum heb ik heb ik 5 maanden vrij (Bevallingsverlof & aansluitend betaald borstvoedingsverlof), dan wil ik nog al mijn jaarlijks verlof opnemen, dat is ongeveer 1 maand. En dan waarschijnlijk nog 1 maand fulltime ouderschapsverlof.. Ben dus ongeveer 7 maanden thuis & zou dan eind augustus - begin september terug gaan werken.. Ligt eraan wanneer ik juist beval natuurlijk

Lijkt me zalig om (bijna) de hele zomer bij mijn man & dochter te zijn, kan er maar beter van profiteren :) Ik werk als verpleegkundige, dus daarna is 't weer weekends/feestdagen/wisselende posten
    (Ben wel van België)

18. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik werk in de zorg en heb afgelopen jaren 90 uur pbl opgespaard (soort vakantie uren die 5jr geldig zijn)
    Afhankelijk hoe het gaat plak ik die er bij aan. Denk er ook aan om voor mijn verlof ook 1 a 2 weken vakantie op te nemen omdat mijn partner dan vrij is. Ook omdat ik wel zwaar werk doe en 3 a 4 uur aan reistijd kwijt ben. Vraag me af of ik het volhou 12 uur van huis, hoogzwanger.

19. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik ben van plan om 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan. Dan heb ik nog even wat tijd met mijn zoontje -voor hem is het allemaal ook heel spannend- hij hoeft dan ook niet meer naar de bso. En kunnen we het schooljaar op een prettige manier afsluiten.
    En aangezien ik geen vast contract hebt maar ze me wel terug willen, hebben we we in overleg besloten om mijn nieuwe contract dan 1 november in te laten gaan. Dan zal de baby ongeveer 3,5 maanden zijn. Ik ga wel iets minder werken, maar hoeveel weet ik nog niet.

20. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik was na 8 weken echt helemaal klaar met thuis zitten!! Deze keer ga ik denk ik wel wat extra vakantie nemen, anders zou ik in de Kerstperiode weer aan de slag moeten.

Share This Page