Wat is voordeliger? Kinderopvang of 1 dag minder werken?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by iez, Feb 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. iez

iez VIP lid

Dec 4, 2013
    5,215
    1,041
    113
    Wie o wie heeft hier verstand van.

Mijn man en ik werken beiden 4 dagen in de week.

We weten niet financieel gezien wat voordeliger is. Kinderopvang voor 3 dagen in de week of dat ik 1 dag minder ga werken en dan kinderopvang voor 2 dagen in de week.

Is er iemand die hier een advies over kan geven?

Oh ja en nog 1 vraag wat is voordeliger kinderopvang of gastouder?

Alvast bedankt.

2. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

Sep 10, 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ligt eraan hoeveel jullie bij elkaar verdienen. Voor mij was het voordeliger een dag minder te gaan werken.
    Je kan even kijken op toeslagen.nl

Gastouder is voordeliger.

3. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Dat zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van de hoogte van je loon en kinderopvangtoeslag.

Ik heb destijds een berekening gemaakt wat 3/4/5 dagen werken me opleverde en zou kosten aan kinderopvang en daarop mijn beslissing gemaakt. In mijn geval werd het of drie of vijf dagen werken omdat vier dagen evenveel opleverde als vijf met de kosten van de kinderopvang erbij.

4. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ligt natuurlijk ook aan de kosten van het kdv :)

Waar je wel ook rekening mee moet houden is dat je met minder werken ook minder pensioen opbouwt en minder aanspraak kunt maken op eventuele WW.

5. iez

iez VIP lid

Dec 4, 2013
    5,215
    1,041
    113
    Bedankt voor de tips!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Anderzijds kan het zijn dat je in een andere belastingschijf terechtkomt bij een dag minder werken, waardoor je evt recht hebt op meer toeslagen danwel dat je minder belasting hoeft te betalen.

Je zou evt een pro forma berekening kunnen laten maken door de P&O afdeling op je werk. Je ziet dan wat je netto overhoudt. Dat bedrag zou je dan bij toeslagen.nl kunnen invullen voor een proefberekening qua toeslagen.

7. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,488
    113
    Oh ja en nog 1 vraag wat is voordeliger kinderopvang of gastouder?

op deze vraag inhakend, kijk even naar de uur tarieven, en of je per uur kunt afnemen wat vaak bij een gastouder kan, dan betaal je alleen de uren dat je kind daadwerkelijk bij de gast ouder is, dat is vaak voordelig als je een korte reistijd naar je werk hebt. Of dat je voor de openingstijden van het kdv betaald (vaak 10,5of meer uur) dit kan al veel verschil maken in de totale kosten!
    Succes!

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Over het algemeen is een gastouder goedkoper dan een kdv, maar de uurvergoeding ligt ook lager.

Wat je het beste kunt doen is op je werk een proefberekening vragen van je salaris als je een dag minder gaat werken en met die cijfers gaan berekenen wat je aan kinderopvang en gastouder opvang kwijt bent.

Bij mij scheelde het toen qua salaris niet zo heel veel omdat ik idd net in een lagere belastingschijf kwam. Ik ging van 4 naar 2 dagen en kreeg voor 3 dagen salaris, zeg maar.

9. iez

iez VIP lid

Dec 4, 2013
    5,215
    1,041
    113
    Oh hartelijk dank voor de tips, ook om idd na te gaan wat het verschil is tussen gastouder of kdv. Ik wist niet dat je bij kdv soms meer moet betalen dan dat je afneemt. Fijn om dat hier te horen.

10. Patriezz

Patriezz Lid

Mar 27, 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wij gaan voor 2 dgn 600 euro betalen en krijgen ongeveer 50% terug dus rond de 300 euro per maand.
    Misschien heb je hier wat aan
    Proefberekening toeslagen

11. Patriezz

Patriezz Lid

Mar 27, 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik zou ook offertes opvragen bij kdv. Gastouder heeft als nadeel dat je vaak met hun vakantie rekening moet houden en bij bij kdv kun je indien nodig een extra dag afnemen.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,185
    23,263
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zou idd op toeslagen.nl een proefberekening doen. Ik, als doktersassistente, verdien teveel om minder te gaan werken in elk geval.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,185
    23,263
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    En wat iemand ook al zei, je bouwt wel minder pensioen op als je minder gaat werken. Daarbij wil ik niet teveel afhankelijk zijn van mijn partner. Ik wil mezelf kunnen onderhouden mocht het nodig zijn.

14. yessie

yessie Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    1,208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Voor mij scheelde 4 dagen werken ten opzichte van 3 dagen netto maar € 10. Dat was het me niet waard!
    Ik heb destijds ook eea berekend met de proefberekening.

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,100
    12,077
    113
    Als het financieel kan, moet je vooral kiezen wat je leuk vindt. Ik heb voor de middenweg gekozen, 28 uur.

16. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ligt eraan wat je verdiend. Wij werken beide 4 dagen en dat is voor ons veel voordeliger (2 dagen opvang één dag oma) dan dat ik minder zou gaan werken. Ook kwam bij ons kdv goedkoper uit dan go zelfs. Dus ik zou er echt even een onderzoekje aan wagen...

17. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    ligt er echt aan wat je verdiend. voor ons is minder werken niet voordeliger.

We kiezen voor een gast ouder ipv kdv. gastouderbureau kost ons 30 euro p.m en de gastouder 5 euro per uur waarbij je ook echt per uur betaald en niet per dagdeel. kdv kost 6.13 per uur (uitgaande van een afnamen van 2 dagdelen) je zit vast aan de dagdelen.
    Ivm het werk van mijn man zal hij hem op bepaalde dagen om 4 kunnen ophalen en dit scheelt dan met het kdv dat ik de gastouder 2,5 uur minder hoef te betalen wat op het kdv niet kan. Dat loopt aardig op vind ik zelf.

er zitten wel verschillen in prijzen dus zou me op verschillende kdv's en gastouderbureau's oriënteren.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,185
    23,263
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Bij ons hetzelfde! Alleen mijn partner werkt 5 dagen, waarvan 1 in weekend. Omdat wij ook echt 2 volle dagen kdv af moeten nemen, maakt het niet uit kdv of go. Daarbij moet je idd rekening houden met haar vakanties, of evt ziekte. Dat heb je bij kdv niet.

19. iez

iez VIP lid

Dec 4, 2013
    5,215
    1,041
    113
    Heel fijn al jullie reacties. Ik zal me eens erin gaan verdiepen komend weekend. Wat een goed punt dat van rekening houden met vakanties van gastouders. Dat is voor ons heel belangrijk want van mijn kant heb ik geen uitwijkmogelijkheden. Heb hier geen familie (woont allemaal in caribisch gebied/amerika). En mijn schoonouders hebben aangegeven niet structureel op te willen passen, maar x aantal keer per jaar. Dus uitwijkmogelijkheden hebben we eigenlijk niet.

Nou heb ik begrepen dat ipv van minder werken ouderschapsverlof voordeliger kan uitpakken omdat je dan wel pensioen opbouwt. Zijn er onder jullie die dat ook hebben overwogen of hebben gedaan ipv het laten aanpassen van je contract?

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Is het een optie om met je schoonouders in overleg te gaan om in te springen op de dagen dat de gastouder ziek is of vakantie heeft. Het is dan nog steeds incidenteel en niet structureel... naja alleen die drie weken in de vakantieperiode dan. Of je moet t zo kunnen plannen dat jullie ook vakantie kunnen opnemen tegelijkertijd met de gastouder.

Ik neem al bijna zes jaar vier uur ouderschapsverlof op. Dit betekent voor mij dat ik nog vier dagen werk, maar mijn partner is fulltime thuis. Hij draagt de zorg voor de kinderen, dus ik heb niet het probleem qua opvang. Mijn OV loopt nog door tot ergens in 2017 (november dacht ik zo) en ik denk dat ik dan ook mijn contract laat aanpassen naar 32 uur.

Voordeel van ouderschapsverlof: je bouwt (in de meeste gevallen/CAO's) pensioen op over je contract uren. ZW en WW worden berekend over contract uren, tenzij je langer dan... ik meen 170 weken ouderschapsverlof hebt opgenomen... dan gaat t over je daadwerkelijke uren.
    Plus: je baan is nog altijd gegarandeerd hè, na afloop van je OV moet je werkgever je weer je contracturen geven wanneer jij dat wenst.

Wel goed de CAO nalezen ivm pensioenopbouw en of je direct aansluitend aan OV je contracturen mag aanpassen. IN sommige CAO's moet je nl eerst weer 6-12 maanden je normale contracturen werken, voordat je je contract bijstelt.

Share This Page