Hoi allemaal! Ik heb even een vraagje. Ik zit vanaf vandaag in de ziektewet. Eigenlijk zou ik over 2 weken met verlof gaan (6weken van te voren) dus ik moest nog 2 weken werken. Mijn baas zei dat ie me ziek zou melden maar dat dit wel waarschijnlijk van mijn verlof af gaat. Maar dit is toch niet zo? Je gaat toch uiterlijk 6 weken van te voren met verlof en alles wat extra is is toch gewoon ziektewet? Ik weet dit bijna 100 procent zeker maar hij leek ook erg zeker van zijn zaak. Kan iemand me helpen? Bedankt alvast!
Volgens mij kan dat inderdaad niet.. Alleen als je tot 4 weken van te voren wilt doorwerken (dus tot week 36) dan kunnen ze iets van je verlof af halen. Je moet hiervoor in de negende maand van je zwangerschap zitten. Toevallig heb ik daar gister iets over gelezen. Ik weet alleen zo niet meer waar, misschien even googelen?
Hoi, als je in de ziektewet zit ben je verplicht om met 34 weken met verlof te gaan. En heb je dus na de bevalling nog 10 weken. Als je voor de 34 weken de ziektewet in gaat ben je gewoon ziek en gaat dit niet van je verlof af. Wel krijgt je werkgever volgens mij een vergoeding als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap.
wel moet je rekening houden met mogelijke wachtdagen, dit zijn de eerst dagen van je ziek zijn. Soms is het zo dat deze dagen van je vakantie dagen af gaan, maar dit kun je terug vinden in je contract of cao. Sterkte
Nee je hebt geen wachtdagen als het om je zwangerschap gaat dat is alleen als je de ziektewet ingaat en het gaat niet om je zwangerschap.
Het is inderdaad zo dat wanneer je vanuit de ziektewet je zwangerschapsverlof in gaat dat het verlof automatisch 6 weken van tevoren ingaat (als je bijv 4 weken van tevoren wilde stoppen) Verder krijgt je werkgever alles vergoedt vanuit het UWV, omdat je in de ziektewet zit ivm zwangerschap (tenminste als dat zo is). Hij mag deze dagen van je ziektewet nooit van je verlof afhalen! Ik werk via een uitzendbureau. Vanaf begin okt zit ik de ziektewet. Vanaf begin nov wilde ik zelf weer voor halve dagen beginnen, maar ik zit sinds gisteren weer volledig in de ziektewet. (Waarschijnlijk zal dat wel zo blijven tot verlof). Ik heb namelijk erg veel last van bekkenklachten. Ook ben ik weer heel erg moe en merk dat wanneer ik gewerkt heb, ik af en toe last heb van harde buiken (oke dat is wel normaal, maar in het weekend heb ik nergens last van) Groetjes, Linda
Hoi Linda, Ik zit met dezelfde klachten in de zw. Doe maar rustig aan hoor, je hebt er niets aan als je kindje te vroeg komt.