vrijwillig eerder willen stoppen,nu eist mijn werkgever dat ik vakantieuren inlever

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Janneke G, Aug 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janneke G

Janneke G Actief lid

Oct 31, 2008
    204
    0
    0
    Front office medewerker
    Venlo
    ik zou tot 4 weken blijven werken en heb pas net besloten om met 6 weken met verlof te gaan, ivm erge rugklachten.dit bektekend dat ik komende woensdag mn laatste dag zou zijn.
    nu ben ik woensdagmiddag dus ziek naar huis gegaan,ivm deze klachten. mijn leidinggevende wil nu morgen met mij een gesprek over hoe nu verder. nu heb ik vanmiddag al telefonisch met haar al wat dingen/opties besproken en komt het er op neer dat als ik minder uren per dag wil werken dit gekeurd moet worden door een bedrijfsarts en die is voor woensdag niet meer te regelen en kan ik dus voor ieder uur dat ik eerder naar huis ga een vakantieuur inleveren. ik vind dit niet kunnen,maar ben ook niet erg goed op de hoogte met cao' s(heb gekeken maar vind het een vaag zootje en snap de halve tijd niet wat ze bedoelen. dus ik vraag me af of heeft iemand nog ideeen, opmerkingen etc heeft.

2. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Gewoon volledig ziekmelden, dan gaan je 6 weken woensdag in zeg maar. En ik geloof dat als je werkgever aangeeft dat je zwanger bent (ziek door zwangerschap), hij het ook nog eens 100% vergoed krijgt.

3. vlaflip

vlaflip Niet meer actief

idd je gewoon ziekmelden!
    dan kan je werkgever je niets maken,en je krijgt gewoon 100% uitbetaald!

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wilde precies hetzdelfde zeggen!

Als jij in de ziektewet zit moet je automatisch 6 weken vantevoren met verlof...dus ik zou het lekker zo doen!

5. Bunnymoeder

Feb 20, 2009
    87
    0
    0
    Inderdaad gewoon ziek melden. Dat hoeft overigens niet voor de volledige uren maar mag ook voor een paar uur per dag. Als je werkgever vindt dat je niet ziek bent dan moet hij zelf een bedrijfsarts regelen. Pas als die heeft vastgesteld dat je je onterecht hebt ziek gemeld dan mogen je vakantieuren worden ingehouden. Ik heb (als leidinggevende in een aantal grote organisaties) nog nooit meegemaakt dat een bedrijfsarts tegen een zwangere vrouw zegt dat ze moet werken als ze zich ziek meldt. Oftewel het lijkt me stug dat de bedrijfsarts zegt dat je vakantieuren moet inleveren. Doe dat ook absoluut niet. Die vakantieuren heb je straks wellicht hard nodig. Doordat je namelijk nu 6 weken van tevoren gaat, heb je straks nog maar 10 weken er na. Dan is het wel lekker om eventueel nog wat vakantiedagen er achteraan te plakken.

6. Ringeding

Ringeding Bekend lid

Jan 14, 2009
    646
    0
    0
    moeder
    Alkmaar
    Je kunt ook eventueel telefonisch contact opnemen met de bedrijfsarts... maar zoals andere al zeggen: gewoon ziekmelden

7. Janneke G

Janneke G Actief lid

Oct 31, 2008
    204
    0
    0
    Front office medewerker
    Venlo
    Hallo allemaal,
    bedankt voor jullie reacties!
    ik heb inmiddels een gesprek gehad met mijn leidinggevende.
    we hebben afgesproken dat ik dus tot 6 weken doorwerk ipv tot 4.
    en dat ik na goedkeuring van de regiomanager elke dag tot woensdag 4 uur eerder naar huis kan, ziekgemeld en dat ik mn vakantieuren dus niet hoef in te leveren.
    ik ben tevreden met deze afspraak!
    bedankt voor het meedenken!

8. Blondie

Blondie Fanatiek lid

Sep 22, 2006
    2,138
    11
    38
    ziekmelden! Je komt dan in de ziektewet voor zwangeren bij het UWV..die betaalt je dan door.

als je ziek ben voor je verlof door zwangerschapgaat je verlof automatisch met 34 weken in.

dus geen dagen opnemen!

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,215
    433
    83
    Female
    home sweet home
    Wat belachelijk toch hoe sommige werkgevers met hun werknemers omgaan, echt niet normaal! Je moet je inderdaad gewoon volledig ziekmelden dan gaat je verlof gewoon 2 weken eerder in. 6 weken voor in plaats van 4. Je hebt dan misschien na je bevalling als je op voor je uitgerekende datum bevalt 10 weken over in plaats van 12.

10. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Hoe graag jij en je werkgever willen dat je deels blijft werken, wettelijk gezien moet je 6 weken vantevoren met verlof als je niet volledig kunt werken vanwege ziekte. Of dit nou griepklachten zijn of zwangerschapsgerelateerd klachten maakt niet uit. Zodra jij of je werkgever je ziekmeldt in de 6 weken voorafgaande aan je uitgerekende datum ben je dus verplicht om met zwangerschapsverlof te gaan.

11. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    Of zeg je nou in je laatste berichtje dat je toch 6 wk vantevoren met verlof gaat? want dan heb ik het net verkeerd gelezen :)

12. Janneke G

Janneke G Actief lid

Oct 31, 2008
    204
    0
    0
    Front office medewerker
    Venlo
    Afrola,
    ja ik ga idd met 6 weken met verlof, woensdag al!
    het is goed zo! ik ga ervan genieten!

Share This Page