wanneer vertellen, onderwijs?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MaryWoods, 8 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Hoi dames,

    ik werk in het onderwijs; nog 4 weken werken (noord nederland) en dan ben ik 6 weken vrij. Aanegzien ik nu 5 weken zwanger ben, twijfel ik of ik voor of na de vakantie het zal vertellen aan mijn wergever en mijn collega's.
    Het lijkt me zo raar om na de vakantie al met eenn echte zwangere buik het pas te vertellen, maar wil ook neit te voorbarig zijn omdat je weet dat eht nog mis zou kunnen gaan...
    Adviezen?

    groetjes!
     
  2. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Tja, het ligt ook een beetje aan je contact met je collega's denk ik. Voelt het goed en vertrouwd om nu al te vertellen dan zou ik dat al doen.
    Maar wachten kan ook prima, dat zou betekenen dat als je terugkomt van vakantie 15 weken zwanger bent? Dat is maar 3 weken na de 'officiele' tijd om het te vertellen dus dat kan ook prima.
    Nou, daar heb je zeker wat aan :)
     
  3. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik zou ook wachten! Bij mij begin je het nu pas te zien, maar als ik me iets anders aankleed dan lijk ik gewoon wat aangekomen!

    Succes :D
     
  4. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik persoonlijk zou het wel vertellen, of alleen aan leidinggevenden.
     
  5. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik heb een beetje hetzelfde, alleen zit ik dan op 11 weken. Ik zeg het de laatste dag voor de vakantie! Voor jou ligt het iets anders. Aan de andere kant is het ook wel humor om met een dikkere buik op school te komen. :)
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    ik zou het anders alleen aan je leidinggevende vertellen en dan na de vakantie anders aan de collega's. Ik zou het ook lullig vinden om het voor me te houden, maar je bent niet verplicht om het te vertellen..
     
  7. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Even mijn antwoord verduidelijken, ik werk nl ook in het onderwijs. Ik vertel het mijn collega's volgende week al i.v.m. kamp en kwaaltjes. De kinderen vertel ik niks, kunnen ouders ook niet konkelen in de vakantie. Na de vakantie ben ik 20 weken, dat zullen ze vast wel zien.
     
  8. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Bedankt voor julllie overwegingen dames... Blijft toch lastig. Ik heb ook overwogen mijn leidinggevende het wel vast te vertellen, ware het niet dat er op dit moment net een interim is... Toch ook anders vind ik.
    Maar ja, als ik het na de vakantie vertel, dan mogen ze echt opschieten om een vervanger te vinden..! En dat is niet eenvoudig, aangezien ik geen leerkracht ben en een vrij 'eenzame' positie inneem binnen de school...

    Hmmm, ik denk dat ik toch maar wacht... ;)
     
  9. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    In de vakantie vertellen ?
     
  10. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Werk ook in het onderwijs (MBO), maar kijk anders even in je CAO. Misschien verplicht deze wel het voor een bepaalde week te zeggen, i.v.m. tijdige vervanging. Is in onderwijs toch net weer even belangrijker, toch? Jij bent dan ongeveer 17 weken, denk ik? Je hoeft dan nog helemaal niets te zien, of niet duidelijk.

    Als je een beetje leuke collega's en leidinggevende hebt, dan zullen ze leuk reageren hoor. En denk inderdaad even aan de dingen die nog komen gaan (schoolreisjes e.d.) Met misselijkheid is dat geen pretje, tenzij je begrip krijgt.

    Succes!
     
  11. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Alleen de directie inlichten. Daarna in de laatste week van de vakantie, als je allemaal terugkomt om je lokaal in te richten ed kun je het aan je collega's vertellen.
     
  12. debie

    debie VIP lid

    5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Heb precies hetzelfde dilemma, ben nu 6 w en 1 dag zwanger en wij hebben 24 juli zomervakantie. Heb besloten het niet te vertellen, ivm met eerdere miskraam.
    Wel ga ik volgende week op kamp met 8 en hoop dat ik het voor me kan houden, dat ze niets merken.
    Had bedacht dat ik de eerste schooldag gewoon een leuke band koop met mamma to be, en op doen, denk dat collega's ed dat best grappig vinden.

    succes
     
  13. evaatje

    evaatje Bekend lid

    23 feb 2007
    872
    0
    0
    Ik heb het bij drie maanden verteld. Ik zou het tegen de directeur/trice zeggen en het later aan mijn collega's vertellen. wat voor contract heb je?

    voordat ze vervanging hebben gevonden duurt het ook wel even. Ook de planning voor het nieuwe jaar moet dan voor jouw zwangerschap geregeld worden. Als je goed contact het op je school zou ik het gewoon vertellen, en anders lekker wachten.
     
  14. Mama2b

    Mama2b Lid

    16 jun 2007
    14
    0
    0
    Den Haag
    k ben nu 11 weken zwanger en heb nog nix verteld op mn werk en ben dat van plan over een week od 2/3 te doen, in jouw geval zou ik nix vertellen. Officieel hoef je nix te zeggen tot 3 maanden voor je uitgerekend bent (dus je hebt nog alle tijd) maar als je om een of andere reden bescherming nodig hebt, gaat dat pas in op het moment dat je het verteld hebt. In het onderwijs gaat dat volgens mij niet op.
    Ik zou het na de vakantie vertellen (anders krijg je misschien niet de groep die je voorkeur heeft) maar als je heel goed contact hebt met je baas (heb ik niet) dan mag je het al vertellen.
     
  15. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    probleem is dat mijn baas net is vertrokken en er nu net een interim directeur is. Verder sta ik niet voor de klas, maar ben ik (de enige) gedragskundige. Lastig dus.... veel verantwoordelijkheden en niemand die het kan overnemen.
    Ik laat het er ook van af hangen hoe ik me voel, want ben nu echt super moe. Zo moe, dat ik het weekend nauwelijks fatsoenlijk kon functioneren. Vandaag dus maar even ziek gemeld in de hoop dat ik morgen weer wat energie heb... en straks maar weer een tukje doen..
     
  16. debie

    debie VIP lid

    5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    anders zou ik het de laatste schooldag aan de directie melden, als hij het erg belangrijk vindt kan die in de zomervakantie naar inval gaan zoeken, maar vind dat je vroeg genoeg bent als je het gewoon eerste schooldag na de vakantie meld. Dan zijn we toch rond de 17 weken?
     
  17. EmmaG

    EmmaG Lid

    22 jun 2007
    9
    0
    0
    Hoi ik heb ongeveer hetzelfde probleem! Alleen zit ik na mijn 1e jaarcontract nog te wachten op mijn vaste contract! ik ben nu 6,5 week zwanger en nog 2 weken te gaan tot de zomervakantie! Het vaste contract is me al beloofd! maar moet ik het zeggen voor of nadat ik getekend heb? en wanneer vertel ik het de collega's ?
    pfff echt lastig hoor!
    sterkte voor iedereen met het zelfde probleem en als iemand nog een goede tip heeft.... :S
     
  18. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    EmmaG.
    Moeilijke sitiuatie.
    Als je het erna verteld zullen ze misschien denken...das een mooie..
    En ervoor vertellen zou kunnen betekenen dat je geen contract krijgt.
    Ik zou gewoon even wachten en doen als of je het nog niet wist.
     
  19. debie

    debie VIP lid

    5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    bovendien hoef je het geloof ik pas 3 maanden van tevoren te zeggen. Zou zeker wachten op een vast contract, misschien lullig maar er is op het moment zo'n overschot aan leerkrachten die geen baan hebben dat ze je misschien wel wieberren voor een full timer. Boverndien na de vakantie ben je over die 12 weken, zou daar lekker op wachten.
     
  20. jeldou

    jeldou Bekend lid

    8 jan 2007
    729
    0
    0
    Hallo Allemaal,
    Wat zitten we allemaal in hetzelfde schuitje daar in het onderwijs.
    Hier ook een verhaal; wij zijn nu bezig om zwanger te worden. Nu heb ik net te horen gekregen dat ik na de zomervakantie een vaste aanstelling krijg. Ben bang dat de collega's straks zeggen; Kijk, ze heeft een vaste baan en raakt meteen zwanger.. hoezo uitgekookt?
    Hihi, ik vind het ook wat vervelend, want dat is helemaal niet onze bedoeling. Er was namelijk niet eens uitzicht op een vaste baan en we hadden zoiets van; Tsja, we kunnen nog wel jaren moeten wachten voordat ik een vaste baan heb..
    Dus we gaan er gewoon voor..
    Groetjes Jeldou

    P.S Ik zou het aan de directeur vertellen en dan na de vakantie de collega's inlichten.
     

Deel Deze Pagina