Verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door SarahSt, 2 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SarahSt

    SarahSt Nieuw lid

    2 mei 2019
    1
    0
    1
    Vrouw
    hallo UWV,

    Mijn uitgerekende datum is 22 juli
    Het liefst zou ik 4 weken van te voren verlof opnemen zodat ik na de bevalling langer verlof over houdt.
    Dat zou betekenen dat ik 24 juni met verlof ga.
    Zover ik begrijp, betekent het dat ik na de bevalling nog 12 weken verlof heb. Als het kindje later komt, verschuift de datum van einde verlof mee. Bijv 2 dagen te laat, verlof eindigt na 16 weken en 2 dagen.
    Maar wat als het kindje 2 dagen te vroeg komt. Wordt dan je verlof ook 2 dagen korter? Stel dat het 20 juli geboren wordt, wanneer stopt het verlof dan?

    En tweede vraag, als ik nu aangeef dat ik 24juni met verlof ga en door ziekte toch eerder moet stoppen met werken. Tot wanneer duurt dan je verlof ? Blijft dat dan 4 weken ervoor en 12 weken erna of worden de ziektedagen van het verlof van 16 weken afgehaald ?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo SarahSt,

    Ik lees dat je al druk bezig bent met het plannen van je zwangerschaps- en bevallingsverlof. Goed dat je jouw vragen hierover aan ons stelt.

    Het klopt inderdaad dat wanneer je 2 dagen later bevalt, je bevallingsverlof met twee dagen wordt verlengd.

    Beval je 2 dagen eerder, dan wijzigt enkel de verdeling van je verlof. Je bevallingsverlof gaat dan in op de dag na de bevalling i.p.v. 2 dagen later. Hierdoor is je zwangerschapsverlof 2 dagen korter en je bevallingsverlof 2 dagen langer. Het totale verlof (zwangerschaps- en bevallingsverlof) blijft 16 weken.

    Word je ziek tijdens je zwangerschap, dan kom je in de ziektewet van je werkgever of het UWV. Ben je nog ziek op 6 weken voor je (vermoedelijke) bevallingsdatum, dan start je verlof eerder. Je gaat dan vanuit de ziektewet over naar je zwangerschapsverlof. In deze situatie blijft je totale verlof 16 weken, waarvan 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof.

    Ben je eerder dan de 6 weken voor je (vermoedelijke bevallingsdatum hersteld, dan start je verlof op de afgesproken datum (voor jou dus 24 juni).

    Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap toe!

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina