Wanneer niet meer naar de BSO?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 12 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Vanaf welke leeftijd gaan jullie kindjes niet meer naar de BSO? Ik dacht zelf altijd vanaf een jaar of 10/11, maar mijn zoontje wordt in september 9 en ik zit er toch over te denken om hem dan niet meer naar de BSO te laten gaan.
    Hij zou dan 1 middag in de week zelf naar huis moeten. Rond half 4 is hij dan thuis, ik ben er rond 17.00 uur. Mijn vader woont in hetzelfde dorp en heeft al aangegeven dat hij wel als achtervang wil dienen.
    Zouden jullie dit overwegen?
    Ik begrijp dat het per kind verschillend is (mijn jongste laat ik met 12 nog niet alleen thuis haha), maar mijn zoontje is echt heel erg verantwoordelijk en verstandig.
    Het is niet om kosten te besparen of uit gemak, de jongste 2 moeten toch nog wel heen, maar hij vindt het er al een tijd helemaal niet meer leuk en vraagt al een half jaar of hij mag stoppen.
    Dus met 9 jaar 1x in de week 1,5 uur alleen thuis. Zouden jullie dit aandurven? Hij mag nu ook wel eens een half uurtje of een klein uurtje alleen blijven en dat gaat prima tot nu toe.

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.569
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dochter van 10 jaar is nu gestopt met de BSO en zoon stopte er destijds ook mee op die leeftijd.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
  4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ja hoor, mijn oudste blijft nu ook alleen thuis als ik met de jongste naar voetbal training ga. Telefoon en nummers en hoe het werkt uitgetekend bij de hand. Instructies als het brandalarm afgaat naar de buren. Als het bellen niet lukt naar de buren, en als er iets ergs is mag ze ook 112 bellen maar liefst eerst bij de buren hulp of mama bellen.

Niet de deur open doen als er gebeld word, achterdeur open houden. Ze is ook wel eens uit school alleen gegaan, sleutel aan een koord om de nek. Goed herinneren dat ze hem uit de deur haalt en achter naar binnen ipv voor.

Ze is net 8 en gaat super, ben dan ook 1 uur en 15 minuten of wat langer weg.

5. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Ik zou het wel overwegen ja.... Denk er zelf ook aan om het stop te zetten over 2 jaar. Ik heb echter nog een hele dag vakantieopvang in de vakanties (de dag dat ze normaal naar de BSO zou gaan) en dat vind ik dan toch weer iets te lang op die leeftijd als ik dat op zou zeggen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Hmm geen ervaring nog uiteraard maar ik denk dat ik een jaar of 10 mooi zou vinden. 9 klinkt nog vroeg, maar ws omdat mijn oudste dit jaar al 8 wordt;)

Ook zij blijft wel eens een half uurtje alleen als ik een boodschapje doe maar 1,5 uur standaard zou ik te veel vinden denk ik.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat verschilt per kind, maar als ik naar mijn dochter kijk die in augustus 9 wordt, zou ik dat zo aandurven. Bij mijn zoontje weet ik het nog niet.
    Als hij thuis is, jou even bellen of een berichtje sturen dat hij er is, is misschien wel een geruststellend idee. Die ene keer in de week. Als hij voor de t.v. ploft ofzo is die tijd zo om.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Ja, net ook even op mijn werk besproken, zei gaven gelijk aan dat ik anders de 1e tijd dan een half uurtje eerder weg kon gaan, zodat hij dan maar een uurtje alleen zou zijn.

Hij spaart nu zelf voor een mobieltje (maar hij krijgt er eentje voor zijn verjaardag, maar dat weet hij nog niet). Hij moet dan inderdaad even een berichtje sturen als hij thuis. De buren erbij betrekken is ook wel een goed idee, we hebben geen superband met ze, maar dat vinden ze geen probleem denk ik.

Hij is echt heel slim en verantwoordelijk, anders zou ik het uiteraard niet eens overwegen.
    Het duurt nog een paar maanden, dus ik denk er nog even rustig over na en misschien alvast een paar keer oefenen.

Bij ons op de bso kun je ook alleen vakantieopvang afnemen, dat doe ik dan wel. Een dag alleen vind ik echt nog niet kunnen. 1 tot 1,5 uur overweeg ik dus wel.

Maar het verschilt dus echt heel erg per kind. Mijn middelste wordt in september 7, maar zou dit nog niet kunnen met 9 jaar schat ik zo in.

9. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Ik vind het lastig. Wij wonen 7 km van school vandaan. Nu is zoon 7, en hij fietst prima, maar wel in 7 sloten tegelijk :D Daarbij moet hij 2 aardig drukke kruispunten over, wat ik voorlopig echt nog niet fijn vind om hem alleen te laten doen.
    Maar hij is nu al 1 van de oudsten op de BSO. Dus ik weet niet of hij zich daar tot zijn 11e vermaakt.
    Misschien als hij 10 is ofzo, dat hij alleen naar huis kan fietsen. Het alleen thuis zijn zie ik wel zitten, dat oefenen we nu al met soms 10 minuutjes en gaat goed.
    Maar onder de 10 zal denk ik niet snel gebeuren hier, maar dat komt door de afstand.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Hier wonen we relatief dichtbij school. Die afstand fietst hij in elk geval al wel 1 jaar zelf.
    Zit er wel mee, ze gaan ook naar de voorschoolse opvang, maar volgens mij is dat alleen af te nemen als je ook naschoolse opvang meeneemt, dus dat is dan wel even vervelend. Maar even contact opnemen over hoe dat precies zit.

11. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Ik vind het ook lastig. Bij ons op school gaan de meeste kinderen vanaf groep 6 niet meer naar de bso. Omdat wij ver van school wonen (14 km te ver om te alleen te fietsen) zouden onze kinderen tot groep 8 naar de bso moeten.

Voor ons was dit een van de redenen om over te stappen naar een school dichterbij ons huis. Mocht dochter dan op die leeftijd echt niet meer naar de BSO willen dan zou ze eventueel ook naar huis kunnen.

12. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Hier zoon 9,5 jaar ..
    Hij gaat zelf naar school en naar huis met de bus . Gaat goed eigenlijk ..
    Hij moet zodra hij thuis komt mij bellen .. Telefoonnummer hangt op de koelkast maar hij kent mijn nummer uit zijn hoofd .. Heel fijn voor mij .. Ik haal de kids van Kdv ook zonder de oudste .. Als ik een boodschap gaat doen blijft de oudste mrt mijn 5,5 jarige zoon thuis .. Maar dat us maar een half uurtje ofzo en meestal spelen de dan buiten .. Genoeg ouders + ogen .. Ik zeg tegen hun Ook altijd dat ik dan boodschappen ben doen ☺️

13. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.251
    11.845
    113
    Wellicht zou je ook nog kunnen afspreken dat opa ook een kijkje gaat nemen de eerste tijd. En daar dan een duidelijke afspraak over maken bijv. dat opa een eigen sleutel krijgt, zodat hij niemand binnen hoeft te laten (als dat je regels zou zijn, deur dicht houden).

Deel Deze Pagina